“Mercedes” poveo u budućnost

V. N.

28. 09. 2016. u 22:54

“Novosti” na 66. sajmu komercijalnih vozila u Hanoveru, 22-29. septembar 2016.

“Мерцедес” повео у будућност

NAJVEĆI sajam komercijalnih vozila na svetu održava se svake dve godine u Hanoveru u Nemačkoj. Ove godine sajam, koji je otvoren 22. a trajaće do 29. septembra, u znaku je “nove mobilnosti sveta”, a obeležile su ga mnogobrojne premijere električnih autobusa, kamiona, kombi-vozila..

Na 265.000 kvadrata izložbenog prostora predstavile su se sve najmoćnije kompanije sveta. Učestvuje više od 2.000 izlagača iz 52 zemlje sveta, nažalost, ovoga puta nijedna kompanija iz Srbije se nije pojavila...

Dominiraju nemački proizvođači, kojih je oko 40 odsto, a za njima slede kineske kompanije. Primetan je i veliki broj posetilaca iz ove zemlje ,što i ne čudi jer je najmnogoljudnija zemlja sveta i dalje najveće gradilište na planeti.

Nove tehnologije, elektropogon, potpuna povezanost (internet konekcija) vozila, autonomna vozila bez “Paje i Jareta” za volanom, nešto je što više nije daleka budućnost.

Koliko smo blizu nje, pokazao je moćni nemački “Dajmler”, koji je veče pre zvaničnog otvaranja Sajma pokazao svetu kako izgleda budućnost viđena okom magova ove kompanije.

Predstavljen je električni kombi koji izgleda kao da je napravljen u holivudskim studijima. Futurustički dizajn, kabina bez volana, papučica gasa, kočnice. Na krovu dva drona spremna da svakog trenutka odu u izvidnicu i provere da li ima gužve i zastoja na putu, gde ima parking-prostora i slično. U “Mercedesu” imaju spremnu i opciju “poslednjeg kilometra”. Naime, kombi dođe na kilometar od željene destinacije, koja je u samom centru grada, u uskoj uličici i parkira se. Od kombija, kao sa nosača aviona kreću specijalna mala robotizovana vozila i isporučuju robu. Plan je da ovaj kombi uđe u serijsku proizvodnju 2018.

Mnogo pažnje privukao je i autonomni autobus. Vozač je tu, sedi, ali svim upravlja poseban “siti sistem”. I ovo vozilo izgleda kao da je prevozilo putnike u “Zvezdanim stazama”. Plan je da već 2018. počne serijska proizvodnja, a da bez vozača ovaj autobus prevozi putnike od 2020.

Najviše pažnje, ipak, privukao je “Mercedesov” kamion na električnu energiju. Kamion budućnosti, koji je naravno povezan sa internetom i koji ima pristup ogromnom broju potrebnih podataka vezanih za svoju maršrutu, moći će da prevali 200 kilometara sa jednim punjenjem baterija. Kako je namenjen za kraće destinacije i uz punjenje koje traje samo dva časa, ovaj kamion je već sada spreman da se uhvati ukoštac sa svim izazovima koje transporteri današnjice u zakrčenim gradovima imaju. Pri tome, ovaj kamion će moći da ponese 12,5 tona tereta, a ukupna nosivost mu je 25 tona.

Za moćnim “Mercedesom” u korak idu i drugi veliki proizvođači. Tu su autobusi raznih namena sa pogonom na metan, vodonik, TNG, ali sve više na struju. Ima, naravno, još autobusa, kamiona, kombija na dizel i benzin, ali jasno je da oni, bez obzira na reduciranu potrošnju a povećanu snagu, polako gube trku sa elektrovozilima.

- Videli smo na sajmu kako će izgledati budućnost, a na koju nećemo dugo čekati - kaže Rolf Jirgen Zojerle, generalni direktor “Star importa”, kompanije koja u Srbiji zastupa “Mercedes-Benc”. - “Mercedes” je već spreman za tu budućnost. Vozila postoje, ali se danonoćno testiraju. Kada počne serijska proizvodnja i primena autonomnog autobusa na primer, ne sme da se dogodi nijedan propust, nijedna situacija, koja bi mogla da prouzrokuje neprijatnost.

Na pitanje kada bismo mogli da vidimo ova vozila na našim drumovima, Zojerle kaže:

- Sigurno pre nego što mislimo. Srbija mora da pripremi i svoju infrastrukturu i svoju zakonsku regulativu, ali je ovo proces koji je neumitan i koji će veoma brzo stići i u Srbiju.

TITULE

Za kamion godine u Hanoveru je proglašena “skanija” S serije u čiji je razvoj uloženo više od dve milijarde evra.

Autobus godine je “solaris urbino” na elektropogon, a za kombi godine je izabran “folksvagen kraft”, koji, naravno, ima i elektropogon kao opciju.

BROJKE

* 265.000 kvadrata je veličina izložbenog prostora

* 2013 izlagača učestvuje na Sajmu

* 52 zemlje imaju predstavnike u Hanoveru

*229 izlagača je iz Kine

* 145 kompanija stiže iz Italije

* 92 proizvođača je iz Turske

* 332 svetske premijere u Hanoveru

* 2.000 novinara je akreditovano

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije