Poskupljenje slatkiša

D. M.

13. 03. 2011. u 20:56

Domaći proizvođači napolitanki, namaza, vafla i bombona najavljuju poskupljenje svojih proizvoda, u proseku, za 10 odsto

DOMAĆI proizvođači napolitanki, namaza, vafla i bombona najavljuju poskupljenje svojih proizvoda, u proseku, za 10 odsto. Kao razlog navode da je kakao, glavna sirovina, dostigao na svetskom tržištu najvišu cenu u poslednje 32 godine.

Poskupljenju slatkiša doprinose i gotovo duplo veće cene šećera, brašna, mleka u prahu, raznih aditiva, ali i skuplje gorivo i gas... Samo učešće šećera u konditorima varira od 10 do 15 odsto, a kod bombona dostiže čak i 50 odsto. Zato je svako pomeranje cena šećera direktan trošak za naše konditore.

Slatkiši su, inače, već poskupeli početkom godine do osam odsto. Zavisno od proizvođača, mlečna čokolada od 100 grama sada staje 88 do 138, dok za tvrde bombone valja platiti 37 do 69, a za napolitanke 62 do 96 dinara.

TURSKE BOMBONE SRPSKI proizvođači su u strahu od turskih bombondžija. Zbog slobodnog uvoza, u domaćim prodavnicama sve je lakše naći turske čokolade, koje su jeftinije i do 40 odsto. Ugovorom o slobodnoj trgovini Srbije i Turske predviđen je godišnji uvoz 2.500 tona slatkiša iz te zemlje. Carina je prepolovljena i sada iznosi samo 15 odsto. U pojedinim trgovinama, turska čokolada od 30 grama košta 13, a domaća 22 dinara. Srećom, dosadašnje iskustvo pokazuje da se potrošači radije odlučuju za domaće proizvode, iako su turski jeftiniji.

- Teškoće domaćim kondiotorima predstavljaju i prelevmani za mleko u prahu, kao i šećer - kaže Miodrag Aleksić, predsednik Grupacije konditorske industrije PKS. - Mi smo u „duplim makazama“ i postajemo manje konkurentni u odnosu na proizvođače iz zemalja u okruženju koje štite svoju industriju i dele značajne subvencije.

Prošle godine u Srbiji je za prvih devet meseci proizvedeno 86.000 tona slatkiša, za 10 odsto manje nego u istom periodu 2009. Ovaj pad prati i smanjena potrošnja konditorskih proizvoda. Za devet meseci lani opala je za devet odsto, odnosno manje se prodalo 8,4 hiljade tona slatkiša.

- Slabljenje kupovne moći stanovništva smanjilo je ukupnu potrošnju konditorskih proizvoda i domaćih i uvoznih za čak 14 odsto - dodaje Aleksić. - Utešno je što je izvoz porastao za tri odsto i što je u ovom periodu ostvaren suficit od 47,3 miliona dolara, za četvrtinu više nego prethodne godine.

Prema njegovim rečima, država je „zdravu izvoznu granu koja je uložila u tehnologiju i ima brendove i tržište gde može da izvozi, dovela u situaciju da bude nekonkurentna“.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

persa

14.03.2011. 13:06

Ja prosto obožavam domaće slatkiše i mislim da su mnogo bolji od stranih izvikanih tipa Milka i Nestle. Ipak, nije u redu da budu skuplji.

dokle vise trice i kucine

15.03.2011. 09:53

kod nas je sve skuplje u odnosu na celu evropu! alavost uvoznika, proizvodjaca i prodavaca nema granice! Pa zar je moguce da se stalno vade na isto struja gorivo itd! Smorise a sto se mene tice ja mogu da izbacim slatkise ionako nisu zdravi!