Grb Srbije: Dvoglavi orao menja perje

V. Matevski

20. 11. 2010. u 20:57

Konačno usvojena knjiga standarda za izgled grba i zastave Republike Srbije. Promenjena ocila i krinovi. Plava na zastavi još tamnija

U moru značajnih političkih i ekonomskih vesti, u javnosti je potpuno neprimećeno prošla informacija da je na jednoj od poslednjih sednica srpske vlade usvojen novi izvornik odnosno knjiga standarda za grb i zastavu Srbije.

Autor svojevrsnog novog grba i zastave je profesor Ljubodrag Grujić, koji je, uz ključnu pomoć i savete profesora Dragomira Acovića, završio ovaj obiman, naporan i značajan posao.

- Na izvorniku, to jest knjizi standarda za grb i zastave Srbije i njenih zvaničnika radio sam prvih šest meseci ove godine. Sva izobraženja su predata do kraja marta. Malo kasnije je došao na red završni rad na knjizi standarda, koja ima 48 stranica. Komisija je taj etalon usvojila jednoglasno 16. aprila - objašnjava profesor Grujić.

On dodaje da se konačno sve boje na grbu i zastavi kodifikovane i njihove numeričke vrednosti date u skalama. Tako je plava boja, kako kaže autor, konačno tamnija od prethodnih upotreba.

- Proučili smo stotine orlova iz naše istorije, napravili smo čitavu studiju kljunova i ocila. Grb u dosadašnjoj upotrebi je bio samo radna verzija na osnovu Kralovog rada od pre 120 godina - kaže Grujić.

Po njegovim rečima, krin i noge orla su bili teški za međusobno postavljanje.

- Prijatna mi je ideja da orao ide da zgrabi ocila, da kažemo, u njihovoj odbrani - priča autor.

Krila su napravljena da suptilno pokazuju da su blago savijena ka unutra, to jest da je orao zaista u poletu.

- Posle dana i dana eksperimentisanja, vrat orla je ostao skoro bez i jednog pera. Ta pera su bila prenatrpana i zbunjujuća na zastavi. Kruna je pripijena uz grb. Nema više dvodimenzionalne krune isečene na pola. Šar je plav, biseri i fleroni logični, ali ipak dovoljno stilizovani. Na Velikom grbu resice su trodimenzionalne i vrlo vidljive - zaključuje Grujić.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (65)

Brane-Kajsija

20.11.2010. 21:33

Perija na vratu nisu trebala da se skidaju:kjlunvi su saseceni sto ne izglea bas najbolje,Perja na zatiljku su sasecena: ne izgleda bas najbolje,Kruna je trebala da ima dvoglavog orla kao sto je to oduvek bilo na kruni,sve ostalo je u redu.Mnogo zahvalnosti...Vas redovan citalac

secanjac

20.11.2010. 21:36

Sto se mucite, usvojite grb i zastavu Albanije i Crne Gore, slicne su a i manji je trosak.A, mi cemo vracati, na staro, cim vam vidimo ledja.Nadam se uskoro. Za svojih sezdeset i kusur godina, ne vidjeh da neka Evropska drzava mijenja zastavu i grb. Vi ste CUDO NE VIDJENO.Boze NAS sacuvaj.

Pametnjakovic

21.11.2010. 00:02

@secanjac - Ovaj srpski grb je "svevremenski", ne podleze promeni parija na vlasti! Jedino da opet dodju na vlast komunisti pa da stave pentagram kao simbol! A sto se tice gospodina Grujica i gospodina Acovica treba im ukazati duzno postovanje. Inace, gospodin Acovic je predsednik Srpskog društva za heraldiku, genealogiju, veksilologiju i faleristiku "Beli orao".

Istoričar

21.11.2010. 01:35

@secanjac - Pa, gospodine, ako za svojih "šezdeset i kusur godina" niste videli da neka evropska država menja grb i zastavu, onda i niste baš dobro gledali. Zapravo, mnogo je država čak nekoliko puta menjalo svoja znamenja, i to mnogo drastičnije no što su sitne prepravke učinjene na trenutnom grbu Srbije.

MORAVAC

20.11.2010. 21:51

Ako ste jos zadrzali "krunu",onda je vreme da Srbija postane monarhija.Ovako samo se lazno predstavljamo u svetu.Kakvo je drzavno uredjenje, takav mora biti i grb..Ili jesmo ili nismo.Ima ih mnogo sto polazu pravo na presto.Ili ce da radi za Zapad ili za Istok.Ko ce doci nije bitno jer nama Srbima uvek ce taj da smeta.Da bi se izbeglo nepoverenje,ja predlazem da svaki Srbin dobije sansu da postane monarh.Putem izvlacivanja imena i kroz vise krugova mozemo dobiti tu osobu.Svi mi polazemo pravo.

pleca

20.11.2010. 22:11

ma kakav crni orao,sa ovakvom snaznom "drzavom " kokoska je bolje resenje..NAZALOST :((

Mico

20.11.2010. 22:13

kako se vidi - vracamo grb u stari lik "Kraljevine"!!!!!!!Svaka cast EU i ovim novim demokratima, Yugoslaviju su vratili u nazad - tako da se raspala, Srbiju su vratili u vreme kraljevine sa ovim grbom! Tako da se sve uklapa, radnicke plate su isto vracene u vreme Kraljevine, politicari se ponasaju bas kao iz knige gospodja ministarka, vojska nam je bas ali istovetno na nivou kraljevine - malo starih aviona, malecka vojska, i kad nas EU Reich pritisne, imade da se razbezimo! Probudi se narode!

filipo

21.11.2010. 00:52

Kome smetaju ocila i sta je bilo lose na nasem grbu. S obzirom na trenutnu situaciju ispada da ste nacrtali americkog dvolicnog orla kako kandzama zeli da zdrobi nasa ocila? A plava boja treba da naginje crnoj, tj poruka je da nam se "lepo" pise.

zeljko

21.11.2010. 08:46

Pitam se zasto stavljaju kunu... radi istorije ili "kupuju narod"? Drzava nije kraljevina pa nema razloga da grb ima krunu.Ako se vezu istorije... tad treba da ih je sramota... Moj im je predlog da ostave tog orla (ali kako leti, rasirio kandze) i sprema se da ulovi PACOVA koji "ide i nezna -covek- gde ide"... a ti pacovi smo mi (narod)... mislim da je to realnije... za sad!!!Pozz

Siniša Obrenić

21.11.2010. 16:27

@zeljko - Izgleda da pripremaju teren da kroz 10-15 godina opet budemo kraljevina. I himna nam je monarhistička. Srbija zna samo unazad da ide...

Shomy76

21.11.2010. 09:11

Jel Srbija bese republika? Pa, sta ce nam kruna na grbu? Mozda je "Ja Mnogo Voleti Svoja Domovina" postao i zvanicno kralj, a Srbija postala monarhija?!?!?E vala, puni smo para, pored politicara i tajkuna, samo nam fali jedna trutovska porodica da je izdrzavamo... :-/A orlovi inace imaju kljunove kao bokseri nos..

Heliocentricni istrazivac

21.11.2010. 09:11

Ocili su sada potpuno beznacajni!!! Ranije su reprezentovali kretanje nematerijalne sile elekromagnetnog krsta na severnoj hemisferi, sto su Srbi znali milenijumima ranije! Sada ne predstavljaju nista. Pogledajte vincansko i srpsko pismo! Na kraju ce ocili "postati" slova i vise necemo imati grb. Istoricari uvek pokazuju da nemaju blage veze sa istinom (istorijom).

ACA

21.11.2010. 09:35

Papagajski kljunovi,gde je to profesor video na kom srpskom orlu ,ovaj mi lici na nemackog orla mnogo.Sad pokazujemo koliki smo vazali,i otkad vlada donosi ovo,to je nadleznost skupstine?

sas

21.11.2010. 10:19

Ma prvrnite mu siju pa u lonac. Tako je najjednostavnije i onda nema te muke vise kako ce da izgleda. "puni stomaci a celjad mirna"

Марко Дражић

21.11.2010. 11:41

Све честитке господи Ацовићу и Грујићу на великом труду. Грб је прелеп, хералдички исправан и отклоњени су сви недостаци у односу на изображење грба из 2004. године. Што дуже гледам грб, све више ми се допада. Браво!

Zvonimir Jajić

21.11.2010. 11:44

Klasičan Maonski grb!!!!!!A zbog one ćube na glavi se može zaključiti da to nije Orao nego Feniks!!!

lukic

21.11.2010. 11:58

Kojim pametnakovicima padne na pamet da menjaju grb i zastavu ,niko ne pita gradjane dali to uopste zele,toliko problema a oni se bave time,uzas

ја

21.11.2010. 11:59

Шта је горе, полузнање или незнање? Судећи по претходним коментарима, оно прво. Људи, књигу у руке и памет у главу, а ћорава посла се оставите. И ПОШТУЈТЕ НАШ ГРБ И ЗАСТАВУ!

Aleksandar

21.11.2010. 13:17

Najvise mi smeta kod komentara uopste, ovde i svuda, to sto svi misle da su najpametniji i da se u sve razumeju. Pustimo strucnjake da rade svoj posao - istoricare, heraldicare i veksikologe. Sigurno oni to bolje znaju od nas. Drzavni simboli su usvojeni jos 2004. godine, definisani su i Ustavom ali ne detaljno. Ovo je samo "fino podesavanje" ili "fino stilizovanje". Ja sam ponosan na nase drzavne simbole koji su istorijski potvrdjeni. I neke druge republike imaju krunu, to je snaga vekova.

Dragan

21.11.2010. 14:19

Slupani kljunovi i ocili koji vise nisu srpski-vizantijski ocili i samim tim gube svoje istorijsko znacenje. Ovde nisu bili nikakvi strucnjaci na delu, nego obicni amateri koji su ocigledno hteli da unakaze srpski grb. Mozda slupani kljunovi i manje perja treba da predstavlja stanje u kojem se danas nalazi Srbija?

Aleksandar

21.11.2010. 14:24

Pitam se koji to orao ima papagajski kljun, ili je to otkrivena nova vrsta...Sta je to falilo prije, nista, nego se samo prave pametni...

Kaodaje Vazno

21.11.2010. 15:11

Ako je ovo na slici novi grb onda mi se novi grb ne dopada. RAZLOZI:1. kitnjast je koliko i stari grb, ako ne i kitnjastij (grb je morao da bude jednostavniji, tj. veoma stilizovan)2. kljun orla izgleda kao da je deformisan od sudara sa teretnim vozom (sto istorijski i nije netacno:)3. trodimenzionalnost je potpuno nepotrebna4. Ne razumijem zasto su na slici dvije krune, ta vrsta vizuelne tautologije mi je velika misterija. Zapravo, ne razumijem otkud uopste kruna ako Srbija nije kraljevina.

ned

21.11.2010. 16:09

sve je super sem kljuna!! kakav je bre ovo kljun?kao da je neki papagaj,ili sto rece jedan kao da ga spucao voz!! menjajte kljun,odvratan je,ne zelim da me predstavlja papagaj nego orao,kljun na starom jos uvek vazecem grbu izgleda kako treba,precrtajte ga ako neznate da nacrtate orlovski kljun

Siniša Obrenić

21.11.2010. 16:25

Šta će nam krst na grbu? Jeste da sve više ličimo na pravoslavnu talibaniju ali nismo svi hrišćani u Srbiji...

DALIBOR

21.11.2010. 22:24

@Siniša Obrenić - A ti bi zbog manjine da ne pitaš većinu. Pa što ne pitaš ljude u Truskoj što stoji polumesec na zastavi????? NISU NI TAMO SVI MUSLIMANI!!!!!!!

seljak

21.11.2010. 16:49

Znate onu i Vuk je dlaku promenio al cud jok ili kad Pop nije imao sta da radi on je krstio jaja, tako i ovi, a sta je falilo starom grbu? Zgarvica me vaca od vas.

Kursula

21.11.2010. 17:14

Konacno je neko uradio nesto pametno u Srbiji sa donosenjem novog grba, a evo nismo bili mirni dok sve to nismo upropastili. Ono sto je uradjeno od strane pomenute gospode je pretvaranje srpskog orla Nemanjica u papagaja. Zbog njihove umetnicke slobode i heraldickog zamesateljstva drzava ce da izgubi milione evra na stampanje novih dokumenata, novca, oznaka, tabli, pasosa, licnih karti,pecata...Da li vi gospodo imate pravo da zbog umetnickih sloboda napravite toliku stetu drzavi?

filipo

22.11.2010. 18:03

@Kursula - Nije nam ni vlast bolja od tog papagaja, pogledajte karikaturu sa vetrokazom. -Kako big brother kaze.

vlada

21.11.2010. 17:24

katastrofa... cemu promena na jednom prelepom grbu ?!!? 3D ?!!? cemu to ?! grb je skroz bezlican. kljun je genijalan ko tiganjem da ga lupio neko!!! AMATERIZAM !!

KAO U BUNILU

21.11.2010. 18:41

Evo dokaza kako jadna Srbija luta sa avanturistima i hostaplerima kroz istoriju i koliko to kosta i materijalno i moralno i ljudski sa ogromnim,nepotrebnim zrtvama.I bolji i casniji i vredniji grb srpske hiljadugodisnje tradicije i kulture mi smo pogazili u bliskoj proslosti stavljajuci u pomraceni nas um bezlicnu zvezdu ogradjenu marsalskim liskama,trnjem bolje receno a progoneci bracu i sestre koji se htedose drzati istine i casti i grba srpskoga i krune i Boga i pravde. Daj Boze u pamet nama

Sead Malićević

21.11.2010. 19:09

Drago mi je što je knjiga standarda za grb i zastave KRALJEVINE Srbije, konačno usvojen. Voleo bih da znam da li se knjiga standarda REPUBLIKE Srbije, one u kojoj živimo, izradjuje i kada će da bude gotov.

Војводинац

23.11.2010. 20:54

@Sead Malićević - Grb je PERFEKTAN!!! Svaka čast ! Odavno je trebalo stilizovati postojeći srpski grb...jer ga je Koštuničina vlast veoma loše uradila... Ovo je ok verzija!

stefan

21.11.2010. 19:55

Sada su upropastili jedinu dobru stvar u svom desetogodisnjem periodu.Gleda vas neko iz crkve Sv. Marka !!! ZA KRST CASNI I SLOBODU ZLATNU !!!

Dalibor

21.11.2010. 22:21

Poštovana gospodo, vi koji opanjkavate poslednju izmenu grba, pre nego sto krenete da govorite termine tipa "KLJUN JE KAO DA GA JE VOZ UDARIO" prvo treba malo da se informišete o istoriji svoje zemlje i o herladici! Kao prvo pošto svi imate internet treba da pogledate slike iz Kraljevine Srbije i da uočite ukoliko ste razumeni da je novi grb upravo onaj grb iz Kraljevine Srbije skoro u originalu i da je takav od početka! PRVO MALO POGLEDAJTE ISTORIJSKE SLIKE PA ONDA KOMENTARIŠITE!

Proka

23.11.2010. 20:38

@Dalibor - Pogledao sam i kljun orla nije ovakakav kakav predlazu a to i sami kazu. Sami su rekli da ciste Obrenovicki grb od germanskih elemenata. Dakle vrse intervenciju na grbu iz 19.v. Samo se pitam ko im je dao za pravo.

Dragan Carić

22.11.2010. 02:21

U principu je u redu.. Samo ako im je onaj orao na slici, onda je stvarno za bacanje! Nadam se da ipak nije...

rale

22.11.2010. 03:41

ovo nema sanse da prodje, neozbiljno je i smesno. pogotovo 3D fazon, kljun i kruna..

Proka

23.11.2010. 20:37

@rale - Nazalost ovo nije stavljeno na raspravu. Vec su usvojili ovo, bez referenduma, bez obicne javne rasprave cak. Usvojeno je pocetkom novembra i vec je objavljeno u SG. Sramota.

Alex - Republika Srpska

22.11.2010. 07:43

Nama u Republici Srpskoj je silom oduzet grb sa dvoglavim orlom, krunom Nemanjića i ocilima. Zato me sada boli kad vidim nepotrebna korigovanja u našim najsvetijim obilježjima. Ne znam da li je autor, bez obzira da li je radio 6 mjeseci ili 6 godina, ikoga pitao za mišljenje prije nego je dao prijedlog Vladi? Sem kljuna, koji je, slažem se sa ostalima, u najmanju ruku smiješan, ostalo su kozmetičke izmjene koje su bile potpuno nepotrebne.Ali kljun orla je, ma moram reći, katastrofalan.

bosanac

22.11.2010. 12:39

@Alex - Republika Srpska - To treba pitati gospodina Dodika zasto se ne brine sto je znak Nemanjica(vreme velikoga zupana Stefana Nemanje,oca Sv.Save) iz vremena 1100 -te godine ukinut u ovome veku srbima u BiH i iz koga razloga? Je li to onaj klub Bosnjaka nesto protestvuje i hoce da spreci srbima u BiH pravo na nacionalnu svest i kulturu? Isti klub nikada ne protestvuje sto se na svim minaretima u BiH viori zelena zastava sa polumesecom koja asocira na okupaciju otomana i sve muke hriscanima u proslosti.

toti

22.11.2010. 12:17

Mozda sam glup,ali niko do sada nije mogao da mi objasni zasto je kruna na grbu.Kolko znam nismo kraljevina,vec republika.Samo u slucaju da smo kraljevina bi bilo logicno da je tu kruna, kao kod spanaca,svedjana...............Molo bih da mi neko ko je strucan to objasni.

filipo

22.11.2010. 17:58

@toti - Nisam heraldicar ali bih da vam kazem sta vidim u nasem (Nemanjickom) grbu i zasto sam protiv ove plasticne operacije, silikona i botoxa na grbu i zastavi. Jednostavno, mi jesmo republika ali grb po meni predstavlja ne samo ko smo nego i nase poreklo, starost, nase korenje. Upravo ono sto nam se oduzima, ono nase sto drugi falsifikuju i kradu, jer svoje nemaju. Za mene je cast da imamo jedan od najstarijih grbova, pa i vredja me igranje sa grbom, sa nasim osecanjima.

Bata

22.11.2010. 14:56

katastrofa! ne vidim nikakav razlog da neko ovoliko upropasti nešto što je bilo dobro.6 meseci ispravljati već urađen grb je smešno.Šta bi bilo da je trebalo osmisliti potuno novi bez imalo sličnosti sa starim?verovatno bi to radili 6 god.Ovo je simol države ,a ne vremena u kome živimo i ova 3D varijanta je smešna

Милоица

22.11.2010. 21:04

Да ли ова промена грба укључујући и промену изгледа штита са крцтом и оцилима на стомаку орла значи да нема ништа од нових регистрацијских таблица најављених за јануар јер је према плану на њима требао да се налази стари штит са оцилима?

Srdjan

23.11.2010. 15:35

Kakva sramota i kakvo skrnavljenje najvećeg simbola države Srbije.Svakom  je jasno šta simbolizuje orao razbijenog kljuna zatvoren u kavez sa izvitoperenim ocilima.Pretpostavljam da po naređenju sa Zapada sledeće na dnevnom redu je promena zastave.

Lone Srbin

24.11.2010. 20:01

Sramota!!!! ovja novi grb je katastrofa!!! Molim sve da napisu email vladi i ministarsvu u znak protesta!!! ovo je sramota, mora stari grb da ostane jel izgleda bolje!!!!

IronWill

25.11.2010. 14:30

Meni je ovaj orao mnogo bolji od prosle pticice, koja je vise licila na goluba nego na orla.Ima jacu glavu, kljun mu je veci i jaci, sta uhvati u makaze to i zdrobi,sveukupno daleko snaznije, agresivnije i cvrsce ako ocete i harimaticnije izgleda od proslog ,a ako je to utemeljeno jos i na nasoj heraldici pitam se zasto ova nova verzija orla nije i ranije postavljena.Sve u svemu pun pogodak, od strane autora, a sto se tice krune i njene simbolike tu treba da se povede rasprava. Orao je odlican

Srbin123

27.11.2010. 17:20

Ovaj takozvani "Heraldicar" je ovo sigurno uradio po uzoru Crnogorskog grba na Wikipediji. Samo dve reci mogu da opisu ovo "delo" : IZDEFORMISANI PAPAGAJ! Pitam se, sta bi nasi preci imali da kazu za ovo?

Milan

01.12.2010. 23:07

Šta reći za prelepog dvoglavog papagaja, simbol u ovom slucaju ko zna cega. Cudo su ta 2D i 3D poboljsanja, od dvoglavog orla napravise kakadua XXI veka.Nadam se da ovo rešenje neće dugo potrajati. Vlada donosi, ali i ukida svoje regulative.

младен

30.12.2010. 05:03

...штета, мислим да је ипак изостала јавна расправа...изгледа да је неко намерно ову важну измену државних симбола покушао спровести у ”тајности” само се питам зашто?

MMA Uppsala

08.02.2011. 01:24

Katastrofa... cemu promenu na prelepom grbu???!!!! Zasto!, nista ne valja!!???

lazuoistini

08.02.2011. 13:13

Dobro je ljudi, sve dok nam ne skinu krst sa štita! (Mada ja bih ja lično više voleo da je beli štit sa crvenim krstom).

ZarkoCH

08.02.2011. 15:27

ajte ljudi ne brinite se nama crnogorcima su stavili kokosku,u srbiju ce papagaja i to je to,idemo ka evropi ajmo ajmo bre,jos da nam uzmu vojvodinu i sandzak i da nam napisu novu himnu i novi naziv drzava i to je to idemo u evropu ajmo OJHAA ! nece ni ovo zlo vjecno trajat !

Miro CH

08.02.2011. 18:55

@ZarkoCH - Nama? mene nisu kokosku uveli neego njima ja iako sam iz CG postujem savo ovaj Srpski grb onaj njihov nije moj vec siptarski

zockynis

09.02.2011. 09:24

Nisam heraldičar, nisam ni protiv monarhije ali mi nije jasno šta će na ovom grbu dve krune. Mislim da je jedna dovoljno da odslika našu tradiciju i dostojanstvo.A i od orla napraviše papagaja. Neko se izgleda potrudio da istakne svoju kreativnost i da da lični pečat državnom simbolu.

Razuman Srbin

01.05.2020. 01:41

Sustina je da je na novom grbu orao zamenjen papagajem. I da je to ucinjeno pod pritiskom nekih Zapadnih zemalja, narocito Nemacke. Jos je interesantnije da je takav grb imala okupirana Srbija tokom II svetskog rata. Tadasnji grb je bio nametnut od strane nacisticke Namcke. Mnogo podudarnosti, zar ne?!