Kupcu veća prava
17. 10. 2010. u 21:00
Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača o prednosti novih propisa, koji uskoro stupaju na snagu
USVAJANjEM novog zakona o zaštiti potrošača naši građani će konačno dobiti visok stepen zaštite. Pre svega, kada su u pitanju rokovi i procedura reklamacije, kaže za "Novosti" Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača.
Zakon je u velikoj meri evropski, kaže Bogosavljević, ali ima i slabe strane - poglavlje oko potrošačkih kredita isključeno je iz ovog akta uz obrazloženje da će biti uređeno novim zakonom.
- Time se mnoga važna pitanja, ne samo kredita, već i osiguranja i lizinga, prenose u nadležnost drugog zakona - ističe Bogosavljević.
* Koje su ključne novine Zakona o zaštiti potrošača?
* KADA će zaista početi da se primenjuje novi zakon, koji stupa na snagu 1. januara? - U celosti morao da bude primenjen od 1. januara. To znači da u međuvremenu moraju biti doneti svi podzakonski akti. Plašim se, ipak, da se to neće desiti. To bi samo značilo da se ono što je regulativa u EU, u Srbiji ponovo odlaže.
- Kupac, ako uoči nedostatke, u roku od šest meseci može da vrati robu, a teret dokazivanja sada se prenosi na trgovca. To se bitno razlikuje od dosadašnjeg stanja oko reklamacije u garantnom roku i otklanjanja nedostataka. Sada procedura favorizuje trgovce i proizvođače, jer je teret dokazivanja na slabijoj strani - kupcu. Nove odredbe su veoma značajne, posebno što se poslednjih godina u Srbiji prodaje roba znatno nižeg kvaliteta.
* Uvedena je i garancija od dve godine na svu robu široke potrošnje...
- Ta pogodnost mnogo znači, posebno što su kod nas proizvođači i uvoznici određivali znatno kraće rokove u odnosu na minimalne rokove za tehničku robu, koji važe u Evropi. Dakle, svesno se išlo na mehanizam kojim je omogućavan uvoz robe lošijeg kvaliteta. Šta to znači za oživljavanje naše proizvodnje, suvišno je i obrazlagati.
* Trgovac je, po novom, odgovaran i za robu i za usluge koje plasira...
- Suštinska prednost novog zakona je i obaveza trgovca da kupca obavesti o svim svojstvima proizvoda koji nudi. Proizvođač je neosporno odgovoran za kvalitet. Ali, odgovornost deli i trgovac. Jer nije, recimo, sproveo kontrolu kvaliteta osnovnih parametara tog proizvoda.
* To znači da mora da pazi od koga nabavlja robu i šta prodaje?
- Svakako. Ako bude utvrđeno da je roba nekvalitetna, onda će o svom trošku morati da je povuče i nadoknadi štetu potrošaču. Do sada se svesno išlo na mehanizam koji je dovodio potrošače u nepovoljan položaj. Od sada to neće biti moguće.
* Zakon predviđa i redovno informisanje javnosti o ponašanju proizvođača i prometnika?
- Odgovornost za to moraće da se deli između proizvođača i trgovaca, potrošača i državnih organa, svakoga u okviru svojih nadležnosti.
Banjo
17.10.2010. 22:55
Kupcu veća prava? Sezona je kupovine ogreva za zimu. Preprodavci ogrevnog drveta na pijacama kradu drva na meri. Da li ne kokontrolise te preprodavce, i zbog cega im je dozvoljeno da otvoreno zakidaju na meri, a da im niko nista ne moze? Kupci su prinudjeni da kupuju i ako u napred znaju da ce biti pokradeni. Pitanje je samo za koliko ce te drvoseca zavrnuti.
Možda će najzad ljudi početi da otvaraju proizvodnju, umesto mahom trgovinu. Dosta mi je svakakvih super marketa, butika, kineskih i turskih radnji i ostalog skladišta svakakvog đubreta koje se nije moglo prodati u drugim delovima Evrope.
Komentari (2)