Od kamate nema spasa

S. MORAVČEVIĆ

08. 10. 2010. u 20:50

Centralna banka u ovoj godini nije kaznila ni jednu banku zbog neprikazivanja efektivne kamatne stope. Nijedan korisnik zajma nije dobio banku na sudu

Narodna banka Srbije, u ovoj godini nije novčano kaznila ni jednu banku zbog neprikazivanja efektivne kamatne stope, iako je više od 400 građana samo u prvih šest meseci uputilo žalbe na kamate i način na koji ih banke obračunavaju. Od ukupnog broja prigovora koje je stanovništvo uputilo Centru za zaštitu korisnika centralne banke, 54 odsto se odnosi na rad šest banaka, pri tome na poslovanje dve banke upućeno je 30 odsto žalbi. NBS nije nikada saopštila njihova imena.

Narodna banka Srbije je donela propis po kome su banke u obavezi da iskazuju punu cenu kredita kako prilikom reklamiranja,tako i kada odobravaju zajmove, kreditne kartice ili dozvoljeni minus. Otkuda onda toliko žalbi građana, a ni jedna kazna.

DOGOVOR
Narodna banka Srbije u prvoj polovini godine posredovala je u 64 medijacije, odnosno sporazumnog rešavanja problema između građana i banaka. To je dva puta više u odnosu na isti period lane.

- Propisima NBS je regulisana obaveza banaka da svoje proizvode i usluge oglašavaju u skladu sa svojim opštim uslovima poslovanja, na jasan i razumljiv način, pri čemu to oglašavanje ne sme da sadrži netačne informacije-ističu u NBS. - Prilikom oglašavanja banka je dužna da precizno i jasno navede troškove koje snosi klijent, odnosno visinu efektivne kamate, kao i podatke o vrsti kredita, iznosu i promenjivosti godišnje nominalne kamate, valutu u kojoj se odobrava kredit, periodu na koji se daje i kriterijumima za indeksiranje zajma.

Građanima bi sigurno bilo lakše kada bi se konačno doneo Zakon o zaštiti potrošača, koji bi štitio i korisnike finansijskih usluga.

- Tekst ovog zakona, u saradnji s Ministarstvom trgovine i usluga, biće utvrđen do kraja oktobra i spreman za javnu raspravu tokom novembra ove godine - kažu u NBS.

To znači da bi građani koji koriste kredite, imali adekvatnu zaštitu kao i građani ostalih zemalja u regionu. Do sada, odnosno od 2002. godine, kada su kreditie zaživeli u Srbiji, ni jedan korisnik bilo koje bankarske usluge, koji je smatrao da je oštećen, nije dobio na sudu. Glavni razlog je što su se banke donedavno skrivale iza odredaba ugovora koji podrazumeva da može da menja uslove kredita “ u skladu sa svojom poslovnom politikom”.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (3)

smrca

09.10.2010. 01:15

Ja znam skoro 150 korisnika stambenih kradita kod Piraeus banke, medju kojima sam i ja. U svim slučajevima medijacija je odbijena, NBS ili ti centar za zaštitu korisknika (čitaj banaka) nas je galantno uputila na privatnu tužbu. Piraeus je podigla maržu sa 1% na 6% !!!! Hoće li više novi guverner da bekne nešto na tu temu ?! A vama običnim smrtnicima savetujem da u dotičnu banku nikad ne uđu !! Ako smo se mi zeznuli, nemojte i vi !

zec

09.10.2010. 07:38

Monopol. Demokratski monopol je to. Mogu kako hocu i kad hocu.sve se moze. moze biti i 1+1 da je tri.Da si doktor nauka ne mozes osporiti njihovu matematiku, logiku itd.Razlog uvek nadju da -ti zavuku-.Ma, u sustini, sto rece onaj pevac - NISU KRIVI ONI , KRIVI SMO MI.Kad vidim ko nam je premijer, covek se ne mesa u svoj posao...ludilovaljda maneken misli da moze sve...