Muzej vazduhoplovstva prodaje „lokid P-38“

R. DRAGOVIĆ - B. HADŽIĆ

24. 12. 2011. u 20:55

Novosti otkrivaju: Muzej zbog nemaštine primoran da proda izuzetno redak avion iz Drugog svetskog rata. Amerikanci za naš avion nude 200.000 dolara i repliku srpskog aviona iz Prvog svetskog rata

MUZEJ vazduhoplovstva u Beogradu na korak je od odluke da proda svoj jedini primerak čuvenog američkog aviona iz Drugog svetskog rata „lokid P-38“. Ovaj istorijski lovac jedan je od četiri primerka u Evropi. Za ovaj izuzetno vredan avion zainteresovan je američki Muzej avijacije „Korona“ iz Kalifornije.

Konačna odluka o prodaji, kako saznaju „Novosti“, mogla bi da bude doneta već sledeće nedelje. Iako je reč o gotovo neprocenjivom primerku za istoriju svetske avijacije, za put u SAD srpskog „lokida“ gotovo je sve spremno. Čeka se samo poslednja reč Upravnog odbora Muzeja vazduhoplovstva, koja će značiti da je Srbija nepovratno izgubila ovaj vredan avion.

Lokid“ iz depoa muzeja u Surčinu biće ustupljen kalifornijskoj „Koroni“ pod „firmom“ međumuzejske kulturne razmene. Zauzvrat, srpski muzej dobiće nešto više od 200.000 dolara i repliku prvog srpskog borbenog aviona „blerio“.

NEPRISTOJNE PONUDE KALIFORNIJSKI muzej „Korona“ od 2008. godine preko svog direktora Džefrija Tomasa poslao je tri ponude za kupovinu „lokida“, a za ovaj posao angažovana je i jedna advokatska kancelarija iz Beograda. Prethodni direktor Muzeja u Surčinu Slavko Biga odbio je dve ponude. Amerikanci su oba puta nudili repliku „blerioa“ ali i dosta manje novca - do 80.000 dolara.

Za ovaj posao Muzej je već obezbedio izvoznu dokumentaciju, a od Direktorata civilnog vazduhoplovstva zatražio je i potvrdu da „lokid“ nije zaveden u registru aviona Republike Srbije. Stručni savet ove ustanove, međutim, još u septembru usprotivio se prodaji američkog lovca. Njihov argument je bio da Amerikanci nude samo simboličnu sumu, a da replika „blerija“ može bez muke da se napravi u Srbiji.

Uprkos protivljenju Saveta, direktor Muzeja Predrag Grandić pregovore sa Amerikancima preuzeo je na sebe i posao doveo do samog kraja. On priznaje da je muzejski avion izuzetno vredan na tržištu rariteta, ali ističe da je ustupanje ove letelice jedini spas za ostale eksponate u Muzeju.

- Prodaja aviona je moja lična odluka - rekao je za „Novosti“ Grandić. - Muzej je u jako lošem stanju i novac nam je neophodan. Da nije tako, prodaja ili razmena ne bi dolazili u obzir. Pare dobijene za njega uložićemo u restauraciju ostalih aviona, nove hangare, osposobljavanje depoa, prilaznu rampu... Ma koliko da je značajan, bolje je da damo jedan avion da bismo sačuvali ostale.

Ideju o prodaji američkog „lokida“, međutim, iz sveg glasa osuđuju stručnjaci za avijaciju i poznavaoci istorije vazduhoplovstva. Oni ističu da je „kanibalizam“ najgore rešenje za muzejske eksponate.

PAO U POSLEDNJOJ BORBI SURČINSKI „lokid“ tokom Drugog svetskog rata bio je u sastavu jedinica avijacije SAD, koje su kraj borbi dočekale u Evropi. Ovim avionom, početkom aprila 1945. godine, upravljao je pilotski as Majkl Brezas. Tokom jedne od polsednjih borbi pogođen je iznad mađarske granice. Spas je pronašao na aerodromu u Somboru.

Bojan Dimitrijević, istoričar i nekadašnji pomoćnik ministra odbrane, kaže da je „lokid P-38“ izuzetno važan za svetsku istoriju avijacije i da bi prodajom ovog lovca Srbija izgubila vrlo značajan kulturni i istorijski eksponat.

- Avion mora da ostane u našoj zbirci, jer je on nacionalno blago - smatra Dimitrijević. - Nije tu bitna nikakva materijalna dobit. Ovaj avion je od neprocenjive važnosti za Srbiju, ali i na svetskom nivou.

Da bi prodaja aviona „lokid“ bila težak udarac za istoriju vazduhoplovstva smatra i Mario Hrelja, pilot i kolekcionar starih aviona. On ističe da je neprihvatljivo da se Muzej vazduhoplovstva pod vrlo sumnjivim okolnostima odriče vrednog eksponata.

- Nije reč o razmeni aviona, nego o goloj prodaji za sitan novac - smatra Hrelja. - Slični avioni u svetu vrede i do dva miliona evra. Muzej ima obavezu da pare za održavanje eksponata traži na drugom mestu, a ne da do njih dolazi rasipanjem godinama sticanog blaga.

Američki lovac „spava“ u surčinskom muzeju još od osamdesetih godina. Tada je dopremljen sa Mašinskog fakulteta, gde se koristio za nastavu. On je rastavljen na delove, a do danas je sačuvano više od polovine autentičnih delova ove letilice. Autentičnan je kompletan trup, deo krila i točak. Ostatak delova izgubljen je u njegovim prethodnim selidbama.

Stanje u muzejskom depou u kome se, pored „lokida“, čuva desetak prvorazrednih aviona, najblaže rečeno je - katastrofalno. Oni su „parkirani“ u podrumu u kome su razbacani delovi desetak aviona. Svakodnevno su izloženi vlagi i propadanju. Njihov najveći neprijatelj je kiša koja se direktno na avione sliva sa dotrajalih stepenica.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (97)

hrelja

24.12.2011. 21:34

Zamislite da je Narodni muzej "međumuzejski" razmenio nekog manjeg Renoara za dolare i fotokopiju neke slike i rešio problem obnove i proširenja zgrade!

Neveseli Veselin

25.12.2011. 22:17

@hrelja - Pa nije bas tako, to je kao kad bi dali deo razbijene etrurske vaze za jednu novonapravljenu i jos pride par desetina iljadarki dolara.Jer , iskreni budite, od tog Lajtninga nema ni 20% delova a i ono sto je tu je raskupusano dugotrajnom upotrebom kao ucilo na Masinskom fakultetu.Grandic samo prodaje najmanje bitan zbir delova, za jednu ne repliku, vec rekonstrukciju Blerioa, sto je velika razlika. I pride 230 000 US $.Koje ce za izvesno vreme pokrpiti mnoge rupe u muzeku i kolekciji.

Života

24.12.2011. 21:39

A aukcija, licitacija, tender i tako to?!? Da se malo nadmeću za tako redak primerak...

Dragan

24.12.2011. 21:40

Prodaja aviona mora biti sprečena. Iznos koji je ponuđen je smešan, pogotovo što postoji samo četiri primrerka u Evropi. Neka se katastrofalno stanje muzeja popravi iz sredstava od prodaje vojnih nepokretnosti, od kojih će verovatno veliki deo novca završiti u nečijim džepovima. Što Amerikanci ne probaju da otkupe jedan od ostalih tri za 200.000 dolara. Malo sutra... Zar ćemo sve što je iole vredno rasprodati belosvetskim bitangama.

hmmm

24.12.2011. 21:52

Ovo cerupanje nacionalnih dobara,muzejskih eksponata ima da izadje na veliko.Sramota ako ovo urade.Ima li neko da spreci pljacku?

Svidrigajlo

25.12.2011. 23:19

@hmmm - Hajde ljudi, smirite strasti, aviona nema, samo delovi, manje od trecine

Mika Majstor

24.12.2011. 21:56

Poklonu se u zube negleda, ja bi im to poklonio.Mi se borimo da budemo ekoloski ispravnim, zar ne?Onda je sve jasno, vracamo im njihov otpad.Cao, toliko od nas koji smo debelo grejali stolicu i dolazili do zvanja diplomiranih istoricra umetnosti, a sada radimo ko fizikalci.Nka Vam Bog oprosti!

Srbin

24.12.2011. 22:04

za 200.000 $ neka svi ti iz muzeja u Kaliforniji odu u Mc da jedu Big Mc, a za lokid ce malo da se pomuce....20.000.000$!!! P.S. I to je malo za takav raritet...

gile

24.12.2011. 22:15

Od koga je ovaj direktor u nasledstvo dobio Muzej vazduhoplovstva pa da sam na svoju ruku donosi pre svega odluku o pregovorima sa Amerikancima, a kamoli i odluku o prodaji. Toga što pre treba najuriti otuda da ne upropašćuje blago koje je gospodin Čeda Janjić godinama i sticao i čuvao.

Čiča Petronije

24.12.2011. 22:16

Pre par godina, ti isti likovi iz muzeja su prodali redak fijatov avio-motor italijanima uz slično ovako obrazloženje "prinuđeni smo, nemamo para blabla". Treba da vas je sarmota što prodajete eksponate, ako niste sposobni napustite ustanovu, i to odmah!

Vuk

24.12.2011. 23:07

Užas, strahota, bahatost i bezobrazluk. Poštovao sam Grandića kao pilota, ali ovo je katastrofa, još kaže da je njegova lična odluka, pa neko bi samo za ovakvu izjavu mogao da dobije otkaz.Muzej treba da prodaje one desetine Migova 21, Jastrebova, Kraguja, Galebova i Orlova, a ne retke primerke. Naravno, za ove pare bi morali da prodaju par komada, ali aman ljudi, u pravu je Hrelja, kao da Narodni Muzer prodaje slike da bi finansirao restauraciju.

Зоран

24.12.2011. 23:23

"Nije reč o razmeni aviona, nego o goloj prodaji za sitan novac - smatra Hrelja. - Slični avioni u svetu vrede i do dva miliona evra." _____ Знате колико вреди нешто што ви имате? Оно вреди онолико за које сте паре спремни да га продате.

hrelja

25.12.2011. 08:34

@Зоран - Ovde se "medjumuzejska razmena" koristi kao paravan i pokusaj pokrica za izvoz. Najvaznija stvar je da se ovakvi eksponati nemenjaju i ne prodaju na nacin na koji to Grandic radi (svojom licnom odlukom). A svakako se ne procenjuje tako sto kazes neku cifru iz glave prvom koji te pita da kupis nesto?I sto kaze jedan nas (moj i Grandicev) prijatelj: Jako sam tužan i nesrećan zbog ovakvog "rešavanja" tekućih finansijskih problema u ustanovi kulture kakva bi muzej trebalo da bude.

Milos

24.12.2011. 23:33

Nisam leteo avionom jos od 1997 godine a imam tek 20tak godina.Ali zato svake godine makar 2 puta odem do muzeja vazduhoplovstva.Ne mogu recima opisati koliko sam razocaran ovom vescu.Zalosno je sto drzava ne vidi korist od ovakvog izuzetnog muzeja,makar oko rekonstrukcije krova i subvencionisanja muzeja do te mere da ne moraju eksponati da se prodaju.Ovo je samo simbolika za sveukupnu situaciju kod nas.

vlajko

25.12.2011. 00:06

Čekajte ljudi, niko se ne pita odakle nama taj avion? Da li smo ga kupili i platili? Niko se to ne pita a biće da nam je bukvalno pao sa neba... šta ako se javi pravi vlasnik?

Vuk

25.12.2011. 01:25

@vlajko - "Pravi vlasnik" je doticni avion izgubio u ratnoj operaciji iznad nase zemlje (nebitno da li je branio bombardera pri bombardovanju Beograda 1944. ili je stitio bombardere koji su leteli da ka Rumuniji). Po toj vasoj logici trebalo bi Amerima vratiti i F-117A, jer je , kako kazete, i njihov, a nama je pao s neba.Treba znati da su u celom ovom poduhvatu sa americke strane sto direktno, sto preko ambasade, veza u ministarstvima itd. vrsena lobiranja, ubedjivanja, pa i pretnje da se da taj avion.

hrelja

25.12.2011. 08:54

@vlajko - nesporno je vlasnik muzej. A sporan je Grandicev nacin, nepostovanje procedure (UO Muzeja nema pojma, strucni savet jednoglasno rekao Ne otudjenju) i razlog (kad nastane neki sledcei problem opet nesto svojom odlukom da proda?) Konacno ko mu je dao pravo da krčmi ono što su nam prethodne generacije ostavile?

hoho deda mraz

25.12.2011. 10:23

@vlajko - Cekaj Vlajko,ako smo mogli da trpimo saveznicko bombardovanje vise puta(u Nisu samo JEDNA bomba pobila gomilu mladih sluzbenica u podrumu zgrade),taj jedan avion koji je sleteo u Sombor,pa su ga nasi malo sklonili u Skoplje itd,ne treba nikada da im vratimo.Ratni plen,cuo si?Ali,kako iz iraka odnose sve sto im treba,tako ce i iz okupiranog Srbistana.

Zeljko

25.12.2011. 00:08

Kada su Amerikanci htijeli da postave kip slobode, tokom velike depresije nije bilo para, vlasti nisu htijele da finansiraju. Uprava se obratila gradjanima za donacije.... Pare su sakupljene, tacnu sumu ne znam ali znam da je bilo nesto veliko. Interesantna stvar je da 80% donacija nije bilo vece od 5 dolara. Mogu li Srbi uraditi isto ? Ili nas je odavno obuzela letargija i ravnodusnost, pa nas nije briga...

Milan__

25.12.2011. 03:26

@Zeljko - Ispravka! Amerikanci su dobili kip slobode od Francuskih gradjana 1886. godine, a 1938. je izvrsena restauracija.

mali perica

26.12.2011. 13:13

@Zeljko - Kao i željko o kipu slobode tako i dve trećine forumaša diskutuje o ovom problemu a da pojma nemaju o čemu se radi. Važno je samo kritikovati."Neki ljudi mogu da učine strašne stvari bez ikakve potrebe samo da ne bi zaostali u hajci na čoveka!" - Meša Selimović

nidža

25.12.2011. 06:28

@miki - A sećate li se filma-serije "Kamiondžije" kada glavni junaci "izmisle" kamion što ide na drva i onog lika iz mase kad se pobuni jer "Jarić Živadin uništava naše šume, zagađuje okolinu i zarađuje"! Gospodine Miki, svratite do muzeja pa će vam biti jasnije o čemu se radi!

Предраг

25.12.2011. 00:32

Нека објасне КАКО су породали ШТУКУ Ју-87 ! Како су га илегално извезли ! Ко је узео паре ? Штуке су ретке по музејима. Има штошта да се сазна о раду овог МУЗЕЈА...надам се да новинари желе да чачкају.

vaki

25.12.2011. 09:05

@Предраг - srbi prodajte ceo muzej i srbiju pride nije za vas da imate ista

Djura

25.12.2011. 20:02

@Предраг - Kako su prodali Ju-87? Pa upravo je sadasnji direktor muzeja Grandic sprecio tu prodaju Junkersa tako sto je sanduke sa njenim delovima bukvalno oteo sa carinskog terminala i vratio u depo muzeja gde se i danas nalaze. A sta su dosadasnje strukture ucinile da taj P-38 se sredi i postavi gore na izlozbenom delu a koji je u vidu polovine centralnog dela trupa, jednog krila, stajnog trapa i jos nekih sitnih delova.

Cule

25.12.2011. 01:12

Koliko ja vidim na slici, taj Lokid je očerupan i u delovima. Mi nikada nećemo imati para da ga sredimo pa što ga ne bismo prodali nekome ko ima volje i novca za to. A da ne pominjemo da po pravu i pripada USA-i.

Mile

25.12.2011. 06:55

@Cule - Ajde da se Lupeta. Avion je bio Vlasnistvo Jugoslovenskog Ratnog Vazduhoplovstva , na njemu su leteli nasi Piloti i Pripada samo nama. Kakav Upravni odbor ima o tome da Odlucuje, pa nije im to Tatko ostavio.

hrelja

25.12.2011. 08:49

@Cule - Voleo bi da mi citirate negde gde ste videli to pravo, jer su i ti kupci slicnu tvrdnju imali i dobili su od nadleznih odgovor da nisu u pravu.

šumadinac

25.12.2011. 01:29

tuga,odakle mu pravo da prodaje nacionalno blago,da li se ova drzava pita nesto,za ovo se u ozbiljnim drzavama ide u zatvor

raja

25.12.2011. 01:32

kako moze direktor da odluci a da ne pita upravni odbor i oglusi se o stav strucnog saveta. cemu oni sluze. nece valjda da dozvole da budu ikebane.

miami

25.12.2011. 02:45

A jel' mozemo da prodamo ministra odbrane,da ga vode i da ga vise nikada ne vrate.Ministarstvo odbrane je nadlezno za muzej i njegov ministar na celu.Mislim da oni imaju direktnu finansijsku korist.Pa to, nikome nije palo na pamet ni za vreme sankcija.

miami

25.12.2011. 02:48

Ovo nikome ni za vreme sankcija i najveceg siromastva, nije palo na pamet.Zuto preduzece radi punom parom.

AMERIKANAC

25.12.2011. 05:56

Alo Predrag GrandicZivim u Kalifornije u da ti kazem ovde nema CORONA air museum Nema nista da se nade u vezi tog muzeja ALI to je front za Pola Alena koji je pronasao Microsoft i on ima musej. Ne dajte avion za sitne pare

Eutanazija

25.12.2011. 06:23

Gledajte ovu izjavu (copy/paste): Pare dobijene za njega uložićemo u restauraciju ostalih aviona, nove hangare, osposobljavanje depoa, prilaznu rampu... Uf, koliko toga se moze napraviti sa samo 200 000$... Pa ako je to stvarno tako, zat ta drzava Srbija nije u stanju da nadje tih pisljivih 200 000$ za tako bitnu namjenu?! Sramota... To je kao kad pocnes da prodajes namjestaj po kuci da bi se prehranio...

nidža

25.12.2011. 06:23

Umesto što se prepucavamo preko foruma prošetajmo do muzeja i pogledajmo na šta liči prilazni deo, magacinski deo. Svi ga svojataju i gledaju kakvu korist da izvuku a nitko ne ulaže. Gospoda "čuvari nacionalnog blaga" sad se setili da delovi aviona vrede a do sada je čerupan i doveden u ovako jadno stanje i dvastiran. I koliko sam ja shvatio ne radi se o prodaji već o razmeni i saradnji sa jednim moćnim muzejom SAD. Pozdrav za entuzijaste u upravi muzeja.

Orvel

25.12.2011. 06:28

Rasprodali su nam,u bescenje,fabrike koje su generacije stvarale.Sada su ,ovi moderni vandali,presli i na rasprodaju muzejskih eksponata i kulturne bastine.Zaista je neshvatljiva mera korupcije i osionosti ali i kriminala onih koji vladaju ovom zemljom kao i njihovih birokratskih poslusnika.Vlast sve cine da drzavu Srbiju pretvori u kanalizaciju punu njihovih dela.

zoran

25.12.2011. 07:54

Kako bi reagovali na vest da Luvr prodaje Mona Lizu?90tih su prodali isto tako redak nemacki avion ali niko nije reagovao.ako tako nastave sledece nedelje ce prodati prvi sprat..

kutuzov

25.12.2011. 08:13

SRAMOTA ali je u trendu sa desavanjima u celoj zemlji. Umesto sto rasparcavaju to istorijsko blago koje su entuzijasti skupljali ,restaururali i ostavili pokolenjima, treba da daju ceo muzej tako mogu uzeti vise novca a nece im muzej predstavlajti trosak , da se resimo bede.Rasprodata je cela zemlja , sve sto su generacije gradile nipodastava se , masine se prodaju u staro gvozdje i razni mesetari u lesinarenju vide zaradu pa sto to nebi radio i jedan direktor muzeja ?

hrelja

25.12.2011. 08:25

Citat sa foruma Airsebia:Ko nama danas daje pravo da krčmimo ono što su nam prethodne generacije ostavile? Hoćemo li dogodine da prodamo Gustava da zamenimo propala stakla na zgradi, a za dve Spitfajera Ili bi možda najbolje bilo da ovu našu Srbiju damo onima koji znaju i mogu u paketu, a mi da se lepo raziđemo ko ljudi pa kud koji...

stefanovic.zoran1@gmail.com

25.12.2011. 08:28

Za vreme bombardovanja na krovu muzeja smo ispisali velikim slovima da se radi o muzeju da bi i tako pokusali da ga sacuvamo ali sad se vidi da smo samo trosili farbu .Poslovni amerikanci nadju tako jednog Grandica i dobiju ono sto hoce za manje novca nego sto kosta jedna raketa .Ali ovo je i potez ocajnika ako Srbija nema interesa da sacuva ovu ustanovu onda mu nema spasa i jedan po jedan eksponat ode a prostor ce biti "poklonjen" nekom tajkunu , to su tekovine Petooktobarske revolucije.

nedjo karagic

25.12.2011. 09:04

Cuj ,nemastina,braca se nakrala,pa hoce jos para,malo im je.Sto ne zatvore muzej i svi mirni.A i mi nikada nismo bili neka sila u avijaciji.Bolje bi bilo da tu otvore novi muzej koji bi se zvao "Muzej lopova"

obelix

25.12.2011. 10:43

prodali su drzavu pa sada krcme to malo sto je ostalo (istoriske trofeje neprocenive vrednosti) ali kako rekeso Srbija vise i nema istoriju,mi smo narod koji lako zaboravlja ,sve sto je vezano sa proslosti,,

Dragan

25.12.2011. 10:44

Sto bi se Grandic ponasao drugacije od onih koji su ga tu postavili. Cela ova ekipa koja se vrti od 2000-te je takva. Sve je u ovoj zemlji na rasprodaju. Od teritorije i ljudi do eksponata u muzejima. Vazno je strpati pare u svoj dzep od provizije.

mica

25.12.2011. 12:43

@Dragan - Jos su Novosti svetla tacka. Samo one imaju jos snage da otvore ovakvu pricu. Svaka cast i sve pohvale za nase, narodne novine

stankop54

25.12.2011. 11:01

Ponovo nameštaljka da ameri uzmu ono što hoće a ovi spremaju izgovor briga za muzej da je tako nebi im palo na pamet da ga prodaju.Direktora treba da privede policija i ispita koliko je on stavio od toga u džep da ga proda amerima.Ovakji i srbiju rasprodaju.Prodaju sprečiti a direktora dobro istresti da ispane sav novac koi je dobio za ovu prodaju.

miki bg

25.12.2011. 12:03

Ovi bi i prodali kevu samo da u tome vide korist, lepo jednom rece jedan umetnik!

milan

25.12.2011. 12:18

Uprkos protivljenju Saveta, direktor Muzeja Predrag Grandić pregovore sa Amerikancima preuzeo je na sebe i posao doveo do samog kraja.- Prodaja aviona je moja lična odluka -To ti je tata ostavio pa možešda profaješ kako hoćeš. Koliko si ti dobio, kad prodaješ za sitne pare?

bole

25.12.2011. 12:37

odakle nekom pravo da rasprodaje muzej to nije nicija dedovina boze sta se radi u ovoj srbiji sramota

lepotica

25.12.2011. 12:39

Ja sam šokirana.Ima li pilota u ... Srbiji, koji bi se oglasili?Ima li kustosa, koji će reagovati?Ima li Ministarstva kulture, šta radi Republički zavod za zaštitu spomenika kulture, šta će preduzeti Muzej nauke i tehnike (matični muzej)?Ima li u Srbiji Zakona o kulturnim dobrima, da li iko u ovoj zemlji poštuje zakonske procedure?Gde su sada srpski intelektualci, o čemu li razmišljaju?

lepi zoki

26.12.2011. 09:31

@lepotica - Nažalost ja sam više puta sezonski radio u tom Muzeju.Tamo ima kvalitetnih ljudi koji su skrajnuti. Grupa koja je sada na vlasti nema nikakavo stručno zvanje i znanje. To što je neko pilot na supersoničnom avionu neznači da nešto zna o avijaciji i istoriji, kulturi, muzeologiji .Grandić je dao izjavu na tango six blogu gde je lepo objasnio da je spasavao JU-87 samo zbog neadekvatne cene(sramota).a da je sadašnju (kulturnu razmenu) cena veoma adekvatna.

nidža

26.12.2011. 10:30

@lepotica - E moj "lepi zoki", samo još da se javi onaj iz Futoga pa ste kompletni. Citiraću Mešu Selimovića: "Ovo je teška zemlja i sredina za život ako je čovek bar za santimetar veći od proseka."Vi što se predstavljate kao bivši zaposleni u Muzeju ili brinete za istoriju vazduhoplovstva, zar se ne zapitate šta ste do sada učinili da muzej ne dospe u sadašnje stanje. Godinama su neki sebični ljudi iz muzeja terali pilote i istinske zaljubljenike u vazduhoplovstvo - razmislite malo o tome!

lepi zoki

30.12.2011. 17:29

@lepotica - E moj nidžo nažalost ja sam radio tri sezone u Muzeju. I dovoljno je bilo da vidim kako su se pojedinci baš vojni piloti a sada kako kažu zaljubljenici i poštenjačine mesije propale kuće bahato ponašaju. Na svu sreću nemam ama baš nikakve veze sa tom kućom ali prijatelju dosta više bahatih vojnih ispušenih muštikli.

Franjo Kluz

25.12.2011. 13:42

Sramota i tuga. Dok se pojedicni ilegalno bogate drzva nema para da sacuva znacajni deo istorije koje se nijedna nacija ne bi odrekla.

Љуба

25.12.2011. 16:55

Да имам пара сам би га купио. А онда би га на делове поцепао секиром. И то на очи Американаца!

mille

25.12.2011. 17:11

ma ja bih da se pitam pre to u staro gvozdje na otpad nego da ga prodajemo amerima

srbin

25.12.2011. 17:18

jedino ostaju da posalju i ostatke F-117A aviona,jedini ponos vazduhoplovstva iz 1999-e.

Zoki

25.12.2011. 17:26

Stvarno sramota...imaju toliko drugih aviona slobodnih na prodaju, cak su i jedan prodali, potpisali i stoji pozadi i ceka isplatu...a sada nasli drugi da prodaju i to onaj koji je jedan jedini u muzeju. Da li je 200 000 dovoljno da se muzej popravi ili jedan disa opravda...

mvcoma

25.12.2011. 17:44

ako vazduhoplov prethodno nije bio na javnoj prodaji(a nije!), kako su onda ameri znali da je na prodaju??? Neka prodana dusa je primila mito da pristane da ga proda i to po toj nizoj ceni.... a mi tu nista ne mozemo... tuga

GT40

25.12.2011. 18:19

Nisu 30 godina uspeli da postanu institucija o kojoj brine Min.kulture. Ne mogu ni travu oko muzeja da pokose, Jedan su od najinteresantnijih muzeja, a zaposleni ga nisu dostojni. Čudnom zabranom, posetioci su sprečeni da vide preko 40 aviona na prostoru iza muzeja, nalaze se okruženi žicom. Otpaci i fragmenti veoma vrednih vazduhoplova, razbacani su oko zgrade, ružnije je nego neki otpad, vlada neurednost i javašluk, a znamo riba smrdi od glave.

Neveseli Veselin

25.12.2011. 22:00

Budite iskreni i recite da nije u pitanju ceo avion,vec deo krila, deo trupa(centralnu gondolu, nekompletnu i isecenu), i nesto limene oplate, sve u svemu, ni 20% jedne letelice.Nema ni jedan od dva motora, nema jedno krilo, nema rep, nema dva trupa ( jer Lajtning je bio dvotrupac).Na datom avionu su se decenijama ucli studenti masinskog fakulteta i osim za rezervne delove nije ni za sta drugo, jer kad ni njima vise nije trebao, dat je muzeju da ne bi zavrsio na otpadu.

hrelja

26.12.2011. 07:22

@Neveseli Veselin - Sve bi to mozda bilo lepo da to nisu delovi vazduhoplova koji uziva prethodnu zastitu drzave, da nije u vise tacaka povredjen statut muzeja, da je u najmanju ruku dobijena saglasnost UO muzeja, da strucni savet nije rekao jednoglasno ne, da nije prekrseno par 5 odredbi Zakona o kulturnim dobrima, Zakona o kulturi i Zakona o javnim sluzbama, da MNT odavno nije doneo odluku da je to neadekvatna razmena, da medju muzejska razmena ne moze da ukljucuje novac... Zivi bili pa videli ko je u pravu :)

samo vas gledam

29.12.2011. 09:15

@Neveseli Veselin - Ako ti završiš svog Blerioa ranije, nakon što si sabotirao muzej, onda će biti da si ti u pravu, jer ćeš uzeti pare!

IK3

25.12.2011. 22:19

Jel ste skoro bili tamo? Jel ste platili ulaznicu?Loshe je prodati tako vredan eksponat, al prodati jednu kravu da bi se spaslo stado je ok..Mozda kompetno restauriran avion vredi puno vishe al u ovaj treba uloziti vishe para nego shto cemo da dobijemo za njega. Ajd da drzava da tih 200k za muzejShto se svi zalite na prodaju, i onako niko ne bi otishao da ga vidi, chak i da je restauriran.

hrelja

26.12.2011. 07:21

@IK3 - Sve bi to mozda bilo lepo da to nisu delovi vazduhoplova koji uziva prethodnu zastitu drzave, da nije u vise tacaka povredjen statut muzeja, da je u najmanju ruku dobijena saglasnost UO muzeja, da strucni savet nije rekao jednoglasno ne, da nije prekrseno par 5 odredbi Zakona o kulturnim dobrima, Zakona o kulturi i Zakona o javnim sluzbama, da MNT odavno nije doneo odluku da je to neadekvatna razmena, da medju muzejska razmena ne moze da ukljucuje novac... Zivi bili pa videli ko je u pravu :)

Tetragramaton

26.12.2011. 09:11

@IK3 - Ljudi, udarate minuse čoveku koji je apsolutno u pravu. Da je šteta prodati tog ''Lajtninga'', jeste. Ali, kakvu pomoć očekivati od vlasti koje svakih par godina obnavljaju vozni park za potrebe funkcionera sa daleko većim sredstvima nego što je cifra od 200 000 koja se ovde pominje?! Ne znam ko je rekao da narod ne poznaje svoju istroiju, osudjen je da je ponovo proživi, ali ovo bi moglo da bude samo još jedna ilustracija te sentence.

Quadrocopter

26.12.2011. 11:50

@IK3 - Nema tu zastite drzave, sporni delovi Lajtninga su toliko jadni da nisu uvedeni cak ni u muzejske knjige, za razliku oddrugih ,kompletnih muzejskih letelica i eksponata.Blerio je poenta cele price, citati izmedju redova i videti ko je najglasniji da se posao ne uradi, samo ce vam se kasti.

mirce

25.12.2011. 23:27

Kod nas ima još jedan P 38, takodje ne dovršen, ali na dobrom putu da to bude...

kompetentni

26.12.2011. 03:16

@mirce - Ima stvarno, i to josh malo pau letnom stanju> Ja bi da probamo i njega da zavaljamo amerima za iste pare! Uh al bi to bilo...

Topolj

26.12.2011. 00:56

"Prodaja aviona je moja lična odluka - rekao je za „Novosti“ Grandić"Pa nije Vam ga otac ostavio g. Direktore! Taj avion nije Vaš! Nemate pravo da ga otudjujete! Pošto ste već došli po političkoj a ne stručnoj liniji, onda preko svojih političkin veza namaknite malo novca od države!

Oto

26.12.2011. 11:28

@Topolj - Gospodine,znam da je u danasnjih ljudi cast odumrli organ, ali ima jos ljudi koji je imaju. Za razliku od dripaca po televiziji, novinama i komsliluku, koji svoje licno ime stavljaju pred profit, kao sapu, ovaj covek ga je stavio kao pokrice za rizik. Kao zalog. Svaka njemu cast. Ima tu jos djubreta za ciscenje. Bilo bi dobro kad bi sa komadom aviona otislo i malo "zive sile", kao tehnicka podrska ;)

SOKO-Mostar

26.12.2011. 05:16

Glupani, glupi i sa tim "Lokidom" ce ameri po aero-mitinzima da zarade stostruko koliko su vam dali .I da znate taj avion nema dokumentaciju jer je vlasnistvo JNA a vi niste i nemate nasljedje JNA.Dakle avion ne pripada samo vama vec i ostalim iz bivse zajednice i trebalo se nekom od njih ponuditi kupnja ako vec niste u stanju da avion odrzajete.Sram vas bilo.

nidža

26.12.2011. 10:20

@SOKO-Mostar - Hajde da svi što morališemo oko toga "prodati-ne prodati, razmeniti..." organizujemo svoje prijatelje i sakupimo donaciju da se muzej spase od propadanja. Kad ste bili i da li ste uopšte posetili taj hram vazduhoplovstva; jeste li uopšte svesni koliko je uništen , devastiran, oronuo. Nitko tko se izdaje za nekakvog vlasnika godinama nije uložio ni dinar. Prokišnjava, prethodni "upravnici" su otuđili velik deo kolekcije a da ništa nisu uradili (gde ste tada bili dušebrižnici?).

hehehe

26.12.2011. 10:27

@SOKO-Mostar - sokole,da ne duzim da ste hteli zajednicu bili bi jos na okupu,ovako...zao mi je...

Miša

26.12.2011. 09:47

Na žalost, problem je druge prirode. To što su "veliki majstori" srpske avijacije krenuli na prvog čoveka u tom muzeju, koji je konačno počeo nešto pozitivno da radi, je zato što im on smeta. Hrelji se kvari "vizija i posao" u vezi sa njegovim Bleriom. Mario je poznat kao prvoklasan "otimač svega tuđeg" a što je vezano za našu avijaciju-kažu vrlo upućeni ljudi. Ovo je pre napad jednog smutljivca na muzej i ljude u njemu koji su počeli da rade i razmišljaju.

Djura

26.12.2011. 11:29

@Miša - Upravo se o tome i radi. Kada se za delove tog P-38 bude dobila kopija Blerija neko drugi ce ostati praznih dzepova jer je imao slicnu ideju da muzeju uvali svoju kopiju Blerija i Grandic mu ovim potezom bukvalno kvari posao koji je ovaj sklopio za vreme uprave od pre Grandica i sa kojom je godinama neprikosnoven u razvlacenju i arcenju arhive muzeja za neke svoje projekte za koje je dobio pare od raznih drzavnih organa. Sada mu izgleda pocinju da pucaju ti dilovi po savovima.

ATTILAHUN

27.12.2011. 23:51

@Miša - Jel bwe, jel ti to znaš nešto što mi, obična raja, ni ne naslućujemo?Gukni sokole, da se i mi ostali naslađujemo nečijoj tamo nesreći.

Oto

26.12.2011. 11:09

To nije avion, vec parce aviona, cak ni kompletan segment, nego bedni ostatak. Sa tendencijom da postane komad trulog djubreta. Niposto "cestica mosti", niti "blago", vec komad metala koji cuci u barici vode i u mraku. Nije ni domaci proizvod, vec efemerna pojava u istoriji domace avijacije. Od njega je stotinu puta vazniji bilo koji daglas DC-9 koji je sluzio u JAT-u, a za koje nije bilo "para" ni "mogucnosti" da se prevuku sa aerodroma udaljenog nekoliko stotina metara, pa su unisteni.

lepi zoki

29.12.2011. 21:09

@Oto - Miloska Venera nije statua već njen ostatak,nije deo tradicije kulture a bogami ni istorije Francuske.Čuva se u Luvru pa što je onda ne vrate na ostrvo Milos? Stvarno su ti francuzi glup narod . Oto mogao bi da ih prosvetliš

lolzinjo

26.12.2011. 11:38

200.000 dolara je nista !!! Moigli bi za vece pare da dobijete na aukci ! Ali ni tada ga ne bi prodavao , muzej vazduhoplovstva jeste premali i treba mu povecanje prostora ...

Kelly Johnson

26.12.2011. 11:41

Zaista ste u svoj svojoj neupucenosti u temu preterali sa hajkom na direktora muzeja i na prodaju-razmenu muzejskih eksponata.U uobicajenom maniru, novinarskog naduvavanje price, Muzej prodaje avion, neprocenjive vrednosti.Shio mi ga Djura, nema aviona, Muzej daje gomilu krsha, gotovo neupotrebljivog za bilo sta , za jedan eksponat -Blerio, nama vazan i interesantan i odredjenu sumu valute kojom zatvara druge projekte muzejskih aktivnosti i infrastrukture.

lepi zoki

26.12.2011. 13:37

@Kelly Johnson - Pošte ste vidim upućeni, koliko je novca dobio direktor za prodaju beznačajnog krša kako vi rekoste.Da li je potplatio Upravni Odbor koliko su oni dobili Blerio je replika a koje su to drugi projekti i aktivnosti? Priprema za prodaju FIAT-a ili crvotočnih delova MUSTANGA ili prozuklih delova u raspadanju FOKE WULFA . Ništa to više nije letelo kod nas od P-38 koji će otići Dušebrižnika za svoj džep u tom muzeju je uvek bilo

Kelly Johnson

26.12.2011. 14:04

@Kelly Johnson - Ne vidim zasto bi direktor dobio lovu, on ima svoju platu i radi valjda za nju.Ako vam je nesto sumnjivo, postoje nacini da se to proveri, a ne olako lepe etikete.Blerio nece biti replika, nego rekonstrukcija, sto je prakticno novi avion, izradjen po tehnoliogiji, nacrtima i materijalima iz vremena kada je taj avion pravljen.Taj Blerio je ocito i glavni momenat cele price, jer se jos jedan pravi u Austriji, u privatnoj reziji. I u direktnoj je koliziji sa ovom muzejskom inicijativom.

Letač

26.12.2011. 18:46

@Kelly Johnson - Taj avion i nije vlasništvo muzeja, kad bi se malo raspitali saznali bi ste čije je vlasništvo. On je pozajmljen muzeju.Jasno je da se radi o interesuima pojedinaca i to nije ni malo teško da se zaključi. Problem je što su sve u ovoj zemlji prodali i sad polako, najpre avione, pa onda slike iz narodnog muzeja i spomenike sa groblja će oni da prodaju.Bruka za zemlju. To bi isto bilo kao kad bi prodali "Mona Lizu" da kupe crep i pokriju Luvr.

GT40

27.12.2011. 22:01

@Kelly JohnsonMozda je i tako u vezi "domaceg" Blerio-a. Ali nemojmo se zavaravati oko kvaliteta am. replika imao sam prilike da ih vidim u USA. To je americka papazjanija ,To, i ovaj primerak koji se gradi u domacoj reziji su kao replika Ferarija na Bagijevoj sasiji protiv pravog Ferarija. Nas projekat je od originalno pripremljrnog i obradjenog drveta. A i kakve to, osim zlonamerne veze ima sa prodajom muzejskog materijala ma koliko u losem stanju bio. Da ne vredi Ameri ga ne bi trazili.