Nebeska trka za život

Marko LOPUŠINA

30. 03. 2009. u 21:00

 Vojno-medicinska akademija priželjkuje vlastiti helikopter za prevoz pacijenata. Pacijente sada prevoze letilice MUP i vojske. Vazdušna pomoć uvedena 80-tih

 IMAMO odlično uigran tim tehničara i lekara, koji su sposobni da pacijenta iz helikoptera za 10 minuta prebace u kliniku ili operacionu salu. Tako je bilo i kada je na VMA sa Zlatibora vojnim helikopterom dovezen teško povređeni glumac Milenko Zablaćanski - priča pukovnik dr Milorad Rabrenović, primarijus opšte medicine i načelnik Centra za hitnu pomoć VMA dok nam pokazuje bolnički heliodrom, smešten između visokih zgrada na Banjici. Ovde je sleteo i helikopter koje je dovezao teško povređenog ministra Dragana Jočića, iz Velike Plane, koji je prebačen u Urgentni centar na lečenje.
Ali, da bi dalje razvijala hitnu pomoć Vojno-medicinskoj akademiji je neophodan vlastiti helikopter za transport pacijenata. Stručnjaci VMA su uradili kompletan elaborat opravdanosti nabavke novog helikoptera, ali problem su - sredstva.
Prema rečima doktora Dušana Milića i Tomislava Marenovića hitna vazdušna medicinska pomoć je u Srbiji uvedena osamdesetih, kada su i vojska i policija imale svoje helikoptere za zbrinjavanje bolesnih i povređenih. Tada je na Banjici, između zgrada izgrađen mali heliodrom Vojno-medicinske akademije sa dve piste.
- U vreme rata imali smo kompletnu mrežu improvizovanih heliodroma po Srbiji sa nekoliko letilica, koje su u Beograd dopremale ranjenike. Radilo se 24 sata neprestano. Zahvaljujući požrtvovanosti pilota, tehničkog osoblja i naših lekara spasli smo živote mnogih vojnika, oficira i civila - priča pukovnik dr Milorad Rabrenović.
Krajem devedesetih za zbrinjavanja pacijenata na VMA, JNA je od Auto-moto saveza Srbije iznajmila civilni helikopter
Taj sistem vazdušne pomoći je, međutim, prestao da funkcioniše početkom 21. veka. Danas VMA koristi letelice Vojske Srbije i MUP-a Srbije.
- Gotovo svake nedelje obavljaju humanitarne letove prevoza teških bolesnika iz udaljenih mesta u beogradske bolnice. Helikopteri se angažuju prilikom saobraćajnih udesa, velikih havarija, poplava, zemljotresa, požara... Nedavno smo prebacili nekoliko bolesnika sa Zlatibora, a potom i iz Subotice u Beograd kaže Slobodan Glavčić, pilot i prvi čovek ove jedinice.
Naši sagovornici nam ne otkrivaju koliko je bilo letova helikopterima prošle godine, jer se ti podaci svrstavaju u poverljive.
- Na heliodrom VMA se dovoze i teško bolesni pripadnici Kfora, ali i civile sa Kosmeta. Nedavno je ovde zbrinut jedan albanski dečak, sa dijagnozom akutne leukemije, otkriva nam dr Milorad Rabrenović.

ZABLAĆANSKI
U BORBI za život Milenka Zablaćanskog učestvovalo je 20 vozača ambulantnih kola i helikoptera, tehničara, lekara i hirurga, specijalisti Klinike za anesteziju i reanimaciju...

NAJBRŽI PREVOZ
U SRBIJI zvanično postoje samo četiri heliodroma, policijski u Surčinu, vojni u Batajnici, BIA i VMA na Banjici. Piloti policijske helikopterske jedinice su spremni da se na uzbunu za samo 15 minuta vinu u vazduh. Od heliodroma u Surčinu potrebno im je 35 minuta leta do Kragujevca, 45 minuta do Zlatibora, 50 minuta do Niša ili Đerdapa i 60 minuta do krajnjeg juga Srbije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

miloš

31.03.2009. 16:06

a da li ne bilo bolje i korisnije da hitne pomoći bude opremljene takvim nečim za hitno prebacivanje u adekvatnu medicinsku ustanovu.Da li ovi na VMA znaju koliko košta održavanje helikoptera ( pa čak i kada ne leti)?