Brend na tankoj pređi
13. 08. 2007. u 18:39
Na licu mesta - Piroteks Friko, Pirot, proizvodnja ćilima, posle višekovne tradicije pod znakom pitanja . Zavod za zaštitu intelektualne svojine potpisao posebnost i značaj pirotskog ćilima, ali se sve na tome završilo, niko nema sluha da ova tradicija živ
PIROTSKI ćilim, srpski brend. Kako ovo lepo zvuči. Po svemu ovaj naš proizvod iz nekadašnjeg Šarengrada zavredeo je takav žig. I pre četiri veka istim načinom šarani ćilimi.
Priznanje posebnosti pirotskom ćilimu stiglo je i zvanično, pre oko godinu i po. Republički zavod Srbije za zaštitu intelektualne sredine rešenjem je potvrdio pravo brenda "Piroteks friku".
Šta to znači za zaposlene i poslovodstvo ovog malenog kolektiva, koji tka svoje dane za prošle i buduće godine.
- Evo šta znači, bili smo nedavno prinuđeni da pokrenemo čak proizvodnju plastike, kako bismo izdržavali proizvodnju ćilima - odgovara direktor "Piroteksa", Marija Simonović, ekonomista.
U nevelikom pogonu, razboji kao i pre više vekova. Niko još na svetu nije uspeo da tako vešto preplete vunenu potku kroz pamučne niti osnove. Kakvih sve ovde boja i nijansi nema, kao da je ovo tanko predivo samo nebo bojilo.
Gledamo ćilime, tradiconalne šare: pirotski đulovi, gugutke na direci, kuvari, čuveni mirab, rašićeva šara, venac je najpoznatiji i najtraženiji, ali i kraljeva kruna.
Ljiljana Stanković, prekaljena tkalja, u Ponišavlju pekla zanat, vešte ruke lete, pređa je takva da je u iglu možeš udenuti, a filigranske sitne šare, zato su ovi ćilimi - čuveni.
- Dve tkalje, 66 dana tkanja, pa ovaj ćilim - pokazuje Ljiljana. - Samostalna tkalja možeš da budeš tek posle tri godine rada.
Marija Todorović je pet godina za razbojem, kaže da jedan ćilim, ovaj pirotski, traje sto godina.
- Pet decenija gaziš jednu stranu, pet drugu, svaki ovaj ćilim ima dva lica, ista.
Marija Jovanović, čak završila školu za tkača, tehnička škola "Milentije Popović" godinama školovala tkalje, a u Pirotu samo ovaj maleni pogon zapošljava "ovoliko", i - toliko - na jedvite jade.Ukupno svega 16 zaposlenih, prosek plata 10 hiljada dinara.
Kakva je onda korist od žiga koji overava pravo brenda.
- Šta da vam kažem?! - sa gorčinom odgovara Mirija Simonović. - Porezi, razrezi, PDV, struja, komunalne usluge... Sve to plaćamo kao da smo naftna industrija.
Direktor Marija Simonović kaže:
- Za predivo se snalazimo i tu nema problema, ljudi imaju poverenja u nas, ali sve to treba jednom isplatiti. Ćilim danas kupuju samo oni koji prepoznaju i poštuju pravu vrednost, ali tržište nas želi, samo što mi ne želimo da idemo u provaliju. I zbog svega sam lično tužna.
Dugo su se nadale tkalje u "Piroteksu" da će za njih bolji dani doći barem od onog trenutka kad su im već rekli: evo rešenje, štitimo proizvod. Ali niko, ništa. Ni ovi u lokalnoj zajednici. Ni oni iz viših nivoa vlasti.
Odlazimo, na trgu vidimo: aktuelna vlast mermerom šara centar grada, po mustri ćilima.
RAČUNICA
Evo računice - pokriva ovo što govori direktor Simonović. - U izradu kvadratnog metra ćilima ulaže se 50 hiljada dinara, a mi zaradimo svega oko 15 hiljada. Imaš brend, a nemaš proizvod. Dovijamo se da ne stavimo ključ u bravu, zato je tu ovaj pogon plastike da spasemo ćilim, tradiciju, brend.
PREDIONICA U KOROVU
Pogled preko puta, zarasla u korov predionica, motala dve hiljade tone vune, radilo 900 radnika. Predionica odavno mrtva, a bila je najveća u ondašnjoj, velikoj Jugoslaviji.
GODIŠNjE 150 METARA
U PIROTU je posle Drugog svetskog rata, ćilime tkalo 1.500 ktalja. U tom periodu godišnje se izatkalo 20 hiljada metara kvadratnih, a sada samo 150 metara kvadratnih, a tka samo ovih 16 tkanja u "Piroteksu".