Nestaju male radnje
05. 08. 2011. u 20:46
Vodeće trgovinske kuće uvećavaju svoju maloprodajnu mrežu na našem tržištu. Neizvesno kakve će cene potrošačima doneti aktuelno ukrupnjavanje
DOLAZAK belgijskog „Deleza“ i preuzimanje srpskog „Maksija“, ozbiljno je uzdrmao tržište i uticaće na promenu trgovačke slike Srbije. Što se kupaca tiče, moguća su, nažalost, dva scenarija. Prema jednom, potrošači će dobiti niže cene i veću mogućnost izbora, dok, prema drugom, postoji mogućnost međusobnog dogovaranja velikih i stvaranja, bar nezvaničnog, kartela.
Vodeći „igrači“ na tržištu poput „Merkatora“, drugog po veličini lanca uveliko šire svoju maloprodajnu mrežu. Pojedini lanci gube svoj identitet i nestaju, a neke kuće, kao „Jabuka“ i „Višnjica“ posle višedecenijskog poslovanja odlaze u - stečaj.
Stručnjaci ukazuju da je srpska trgovina još uvek usitnjena i nekonkurentna, nedovoljno razvijena, u većini slučajeva klasičnog tipa.
- U poređenju sa ostalim zemljama u okruženju u Srbiji posluje mali broj stranih trgovinskih lanaca - kaže Gordana Hašimbegović, sekretar Udruženja za trgovinu PKS. - Od kompanija sa rang liste 10 vodećih globalnih kompanija, kod nas posluje samo nemački „Metro“. Inače, prisutni su još pored slovenačkog „Merkatora“ i hrvatska „Ideja“, grčki „Veropulos“, francuski „Intereks“, austrijska „Kika“, a od nedavno i belgijski „Delez“.
DA se tržište maloprodaje ukrupnjava smatraju i ekonomisti. I Aleksandar Stevanović, saradnik Centra za slobodno tržište, smatra da je ukrupnjavanje maloprodaje trend.
- Krupni igrači su očigledno najbolje rešenje, jer upravo oni promovišu efikasnost i niže cene - smatra Stevanović.
- Ali, bitno je što će više poštovati svoje dobavljače kada je o plaćanju reč. Na tržištu ima mesta i za velike i za male „igrače“, jer na kraju kupci presude koga žele.
Hašimbegovićeva dodaje da će „Delez“ popraviti likvidnost, jer su najveći problem upravo u naplati potraživanja. Pojačaće pritisak na dobavljače u delu kvaliteta i domaćim proizvodima otvoriti nove kanale prodaje, na tržištima gde već posluju - Rumuniji, Grčkoj SAD, što za Srbiju znači i povećanje izvoza.
- Nadamo se da će kupci dobiti kvalitetnu robu po nižoj ceni, a tada će i konkurencija da reaguje smanjenjem sopstvenih marži - zaključuje Gordana Hašimbegović.
Preuzimanje prvog trgovca u Srbiji, kako je ranije ocenila Stanka Čurović, članica uprave „Merkatora“ za jugoistočnu Evropu, svakako će doneti određene promene, pre svega u standardu i usluzi, koju novi vlasnik donosi.
- Prodaja „Maksija“ belgijskom „Delezu“ znači i atraktivniju ponudu robe na srpskom tržištu, ali i konkurentnije cene za potrošače - kazala je Čurovićeva.
Prema poslednjim podacima dostupnim javnosti, koje je iznela konsultantska kuća „Diloit“, najveći lanac u Srbiji, sa gotovo 835 miliona evra prihoda je „Delta maksi“, slede „Merkator“ sa 429 miliona evra i „Ideja“ sa 363 miliona. U regionu je vodeći hrvatski „Agrokor“, a na drugom mestu slovenački „Merkator“...
sto gore to bolje
05.08.2011. 21:04
Ziveli domaci i strani tajkuni i njihovi lanci prodavnica i njihovi monopoli!!! Smrt i beda malom privredniku i obicnom gradjaninu Srbije!!! Kofu steroida i hemikalija sa genetski modifikovanih masovnih monoplskih farmi za sedmicnu redovnu hranu svakog gradjanina bezzemljasa Srbije!!! Zivelo unistenje Srbije i Srpskog naroda!!! KiM Albancima Amerima Afganistancima!
@sto gore to bolje - @ "sto gore to bolje": U kom si ti fazonu i u kom veku ti zivis? Zivimo u eri globalizacije i konkurencije. Ja licno volim da imam sarenoliki izbor, a na meni je da odlucim gde cu, sta cu i kod koga kupovati. Kamo srece da kao Budimpesta imamo jos vise stranih lanaca u Beogradu... Sto se tice privatnih, malih trgovina, vecina radi po sistemu trange-frange, skupe su, cesto nehigijenske, ne izdaju fiskalne racune itd. Ja cu uvek radije kupovati u nekom hipermarketu nego kod nekog mutivode na cosku
Sjasi kurta...uzjasi murta. Hoce li i dalje radnici imati 15.000 hiljda platu??? Ili ce se Belgijanci otvoriti malo. Blago tajkunima kad ih podrzava drzava!
Ko nas sve naopako. Dok su u svetu masovno hrlili da kupuju na modernim skladistima za gomilu, mi smo k'o gospoda kupovali u prodavnici na cosku. Sad kad se ceo svet vraca normalnoj tgovini gde se zna sta je veleprodaja iz skadista za gomilu, a sta je kupovina u komsiluku, mi cemo da gasimo nase prodevanice da bismo se snabdevali kao stoka na valovu. E, vala ove komunjare treba jednom zauvek proterati iz Srbije.
@Katarina - pa ta prodavnica u komšiluku me dere i kada sam izračunao u nju ne ulazim već samo propisno parkiram auto pored i zaobiđem....kupim samo neki put cigare i novine a oni me mrko gledaju....jeftinije mi da jedem u kafani nego kod njih da kupujem i još trebam to da spremam
Komentari (8)