Zakon o zaštiti potrošača - neupotrebljiv

D. M. - M. N. S.

19. 06. 2011. u 20:58

Zakon o zaštiti potrošača već šest meseci samo "mrtvo slovo" na papiru. Građani prepušteni sami sebi kada ih prevare

POTROŠAČ u Srbiji i danas je prepušten sam sebi. Zakon o zaštiti potrošača na snazi je od 1. januara, ali ovaj propis nije doneo nikakvu korist kupcu. I dalje ne zna na koga može da računa kada je prevaren, a niko do sada nije snosio odgovornost za svoje greške. Tako je zakon koji treba da štiti srpske kupce samo mrtvo slovo na papiru.

Kako ocenjuju u potrošačkim organizacijama, zakon je neupotrebljiv, jer ne postoje mehanizmi za njegovu primenu. Ovim udruženjima svakodnevno stižu mnogobrojne pritužbe građana koji se raspituju o mogućnostima reklamacije kupljene robe. Najveći broj žalbi upućuje se zbog lošeg kvaliteta tehničkih uređaja, nepoštovanja rokova isporuke nameštaja i računara, prekoračenja roka za popravku...

- Zakonom nije dobro regulisana mogućnost vraćanja novca nezadovoljnom kupcu, pošto se prvo predviđa mogućnost otklanjanja kvara ili zamene proizvoda - kaže Petar Bogosaljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Beograda. - Ipak, pozitivno je to što će garancija na kupljenu robu iznositi najmanje dve godine, što će doneti na tržište robu boljeg kvaliteta.

Bogosaljević dodaje da je novim propisima isključivanje Tržišne inspekcije bitno smanjilo zaštitu potrošača. Jer, potrošačke organizacije još nisu osposobljene da obavljaju svoju ulogu.

I Vera Vida, predsednica Centra potrošača Srbije, smatra da je stupanjem na snagu novog zakona smanjena ingerencija Tržišne inspekcije. Situacija je, kaže Vida, dosta nejasna, prebacuje se odgovornost s jednih na druge, preko leđa kupaca.

PRIJAVE U CENTAR za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine najviše prijava odnosi se na garancije u slučajevima prodaje tehničke robe, više od trećine. Slede pritužbe na kvalitet obuće, zatim na neispravnost tehničkih proizvoda, pre svega računara i mobilnih telefona.

- Ako u zakonu stoji da je trgovac dužan da u roku od šest meseci bez dokazivanja popravi ili zameni neispravnu robu, a ako to nije moguće, da vrati novac, onda je to tako i nikako drugačije. Tu nema filozofiranja - ukazuje Vera Vida. - Međutim, kada odete u prodavnicu i uložite prigovor, trgovac vam kaže da mu ne pada na pamet da kupljenu robu zameni ili vrati novac. Kada je, na primer, obuća u pitanju, u 90 odsto slučajeva "veštačenje" je uradio "Jugoinspekt" i reklamacija se ne uvažava.

U ovom vakuumu, kaže Vida, dok još zvanično ne postoje potrošačke organizacije koje štite interese kupaca, Tržišnoj inspekciji treba vratiti ovlašćenja koja je imala pre donošenja zakona. Treba ih postepeno ukidati, a organizacijama potrošača koje budu evidentirane kod Ministarstva trgovine prenositi neka ovlašćenja.

Međutim, nadležni se ne slažu sa primedbama predstavnika potrošača. U Ministarstvu trgovine ističu da je Zakon u punoj primeni, da štiti kupca i da je spektar potrošačkih prava gotovo isti kao u zemljama Evropske unije.

ZASTUPANjE POTROŠAČA

Jedan od najbitnijih podzakonskih akata koji su u proceduri svakako je evidencija organizacija potrošača, i nedavno smo usvojili taj pravilnik - kaže Vladimir Matović, državni sekretar Ministarstva trgovine. - One organizacije koje zadovolje precizno definisane kriterijume moći će da zastupaju kolektivno potrošače, pred državnim organima i sudovima.

Matović naglašava i da donošenjem pravilnika o evidenciji, udruženja za zaštitu potrošača preuzimaju sve aktivniju ulogu u nastojanju da potrošač potpuno bude zaštićen.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (7)

Vesperzijan1

19.06.2011. 21:45

Народ, обично нико не штити сем када му треба порез узети. Тачно, громогласно најављен центар никакву функцију нема јер упути на тржишну а од ње нема неке вајде, поготово што гаранције важе скоро на ништа што купимо.

Asgard

20.06.2011. 11:39

Da li je moguce da je neko ovim iznenadjen!!?? Pa, koji je jos zakon donet da stiti gradjane, u ovom slucaju potrosace, sa namerom da se primenjuje!!?? Tu je jer je "morao" biti donet, ali je nepozeljan i nece zastiti nijednog potrosaca, dokle god ga ne zameni neki novi "jos bolji" zakon, koji se takodje nece primenjivati, jer niko nema interes da ga sprovede - naprotiv!!!

NeBojsa Dzinic

21.06.2011. 13:09

Zanima me samo jedno ako neko moze da mi kaze: Gde mogu naci zakon koji stiti kupce. Posto imam sledeci problem. Kupio sam telefon Nokia 5530 i kupac mi je prodao telefon pod greskom. Baterija drzi 20h samo a telefon je placen 230EUR. Posto nemaju da mi daju drugi telefon su poslali na servis sto ne dolazi u obzir po mom pitanju jer necu telefon koji je popravljan. Ja sam ga doneo odma sledeci dan, i on mi je zamenio samo bateriju. Medjutim opet nije bilo ok. Nastavak u sledecem komentaru

NeBojsa Dzinic

21.06.2011. 13:10

Nastavak. Prvi dan kad je vracen rekao je ako ne bude bilo i dalje ok vraticemo ti pare. Medjutim kad se kasnije ispostavilo da zeli da mi vrati telefon koji je poslan na servis i popravljan. Da li neko zna sta da radim ?

Dragan

23.06.2011. 14:52

Stari zakon je bio mnogo bolji, odem sa inspektorom u radnju i uvek sam dobijao novac na licu mesta bez rasprave, sada, kad sam zvao inspekciju, rekli mi da nisu nadlezni vec da se javim udruzenju potrosaca... Kada sam konacno jedno dobio, zena mi iskreno kaze da ne mogu nista, nema podzakonskih akata, mora da se popravlja itd. Znaci ugasio si ga kao i ja :-( Probaj samo upornoscu da nerviras i ti njih ili im dovedi nekog iz zastite potrosaca u radnju, sad se sve resava samo pritiskom...

Zika Patika

19.09.2011. 13:59

dana 28.08. oko 14 casova pazari sam u superr marketu RODA na Bezaniskoj kosi kod auto puta.po izlasku iz marketa stvari sam stavio u auto i zaboravio sam na kolicima torbicu sa dokmentima i novce.povratak u super market oko 20 casova nije prijavljena torbica.ljubazno osoblje pregledalo je snimljen dokumenat gde se vidi samo do izlaza iz marketinga.nepojmivomije da RODA ne obezbedjuje i parking.Zastita Potrosaca i kupaca svoih svodi se na nulu.prosli put razbijen mi je retrovizor na kolima

nenad vuckovic

26.10.2011. 12:46

nastavak:a na garanciji pise da u prve tri god.garancija vredi za sve,sta da radim kome da se obratim????