Blogeri i vlogeri osvajaju svet

Tatjana LOŠ

24. 08. 2018. u 16:12

Da li su nova zanimanja "izmišljena" ili su samo neobičnija od klasičnih. Blogeri, vlogeri, jutjuberi, gejmeri su osvojili simpatije mlađe generacije

Блогери и влогери освајају свет

Shutterstock

Nekada smo pravili razliku između akademskih građana i zanatlija, zavideli umetnicima na slavi i na tome što ne moraju da sede od osam do četiri sata u kancelariji, maštali o boljem školstvu i sigurnijim radnim mestima, a onda su došli "influenseri" i sve nas zbunili. Nismo uspeli da shvatimo čime se to tačno bave i na koga "utiču", a njihova mala grupa je postala sve masovnija i popularnija. Nije nam jasno kako su uspeli da se kvalifikuju za tolika priznanja, zašto su postali slavni i u koje se to škole ide da bi se neko bavio njihovim "poslom".

Društvene mreže su im oslobodile prostor, dozvolile im da na njima rasprostru znanja za koja ne znamo odakle su potekla, proglase se sveznalicama i virtuozima opšte prakse. Blogeri, vlogeri, jutjuberi, gejmeri... osvojili su simpatije mlađe generacije koja u njima vidi uzore. Divi im se. Slepo im veruje. Ako oni kažu da je najbolje ovog leta putovati u Španiju, oni pakuju kofere i odlaze tamo. Kada na svom profilu pohvale neki restoran ili splav, pobornici oblače najbolje krpice i kreću da ga "overe". Moraju da "padnu" sve te uslikane krofnice i "smutiji". Devojčice oblikuju obrve i šminkaju se onako kako im njihov modni "guru" sa interneta kaže. Dečaci maštaju da upoznaju Bogdana Lalovića i postanu još veštiji gejmeri od njega. Svet definitivno više nije isti. A mi? Koliko moramo da se promenimo i prilagodimo novim tekovinama milenijalaca, čije navike, način razmišljanja i, konačno - zanimanja ruše stare temelje?

- Ukoliko želimo da opstanemo, moramo da budemo fleksibilni - kaže sociolog Mirko Matijević. - Ali nije lako generacijama koje su navikle na lekare i profesore da odjednom, preko noći, uvažavaju nametanje novih profila ličnosti i profesija, za koje ne znaju ni čime se tačno bave. Jedino što nam ostaje je da pronađemo meru - poslušamo šta imaju da nam kažu pre nego što ih unapred osudimo, ali ih ni ne sledimo po svaku cenu.


Prodavci magle ili majstori zanata

Istraživanja pokazuju da su na listi sve popularnijih zanimanja mladih upravo - "influenseri". To su oni ljudi koji svoje ideje iznose na internet pozornicu, zabavljaju publiku, daju joj savete na hiljadu i jednu temu i za to dobijaju pratioce, komentare i novac. Od kada su se pojavili, ništa više nije isto.

- Oni su promenili opštu sliku sveta, posle koje ni klasični mediji ni gosti od imena više nemaju šansu da se iskažu kao nekada. Emisije na malom ekranu više nisu glavni izvor zabave, jer se u autobusu i na drugim javnim mestima prepričavaju smešni video-snimci sa "Jutjuba". Čak su se i edukativne priče tu preselile, pa je dovoljno da na "Guglu" ukucate ključne reči i izaći će vam sve što vas zanima. Da ne spominjemo tek koliko su štampani mediji izgubili na snazi i uticaju - objašnjava sagovornik.


I tu blogeri ili vlogeri dejstvuju. Oni znaju da će sve što objave otići u etar. Ovde se verovatno potvrđuje ona izreka da svaka luda ima svoje veselje.

- Kraljevi društvenih mreža s vremenom dobijaju lajkove i za najveću glupost koju objave. U početku se trude da budu originalni, postavljaju kreativne snimke, preporučuju retka mesta, otkrivaju trikove... A onda više ne moraju da budu toliko originalni, jer se široka publika "upecala" - smatra sociolog.

Uvreženo mišljenje starijih, pokazuju studije, jeste kako ono čime se ovi ljudi bave predstavlja samo jeftino "prodavanje magle". Populacija koja je navikla na konkretna zanimanja, u ovoj apstrakciji ne vidi smisao niti vrednost.

- I zaista izgleda kao da oni svoje gluposti proglašavaju za vrednosti i da im mladi veruju. Međutim, ne treba sve generalizovati, jer postoji mnogo dobrih, edukativnih i zabavnih sadržaja koje nam blogeri i vlogeri nude. Pogledajte neke turističke putopise, istorijske emisije ili muzičke špice kojih nema u formalnim medijima, pa ćete se uveriti da "influnseri" nisu toliko isprazni - kaže Marko.


Od hobija do velike zarade

Dok im većina spočitava vrednost, mnogi blogeri zarađuju ne samo aplauze nego i lepe svote novca. Oni od hobija zaista prave svoje male internet firme. Neke ankete pokazuju da zarađuju mnogo više od prosečne plate. Oni koji redovno objavljuju snimke, recimo, mogu da postanu jutjub-partneri, pa dele ostvareni prihod od oglasa koji se postavlja na početku ili u sredini snimka.

Sve je više maloletnika koji počinju da zarađuju novac na taj način. Rozi Bea, sedamnaestogodišnja učenica, na primer, na svom jutjub-kanalu ima više od 80.000 pretplatnika. Ona zarađuje novac od reklama koje se puštaju, a mesečni iznos je različit, u zavisnosti od broja pregleda. Sponzorisane poruke su takođe sve popularnije. Ngoni Čikveneger, dvadesetjednogodišnja studentkinja modnog dizajna na Univerzitetu Northempton, kaže da je sponzorisana poruka najprirodniji način da unovči svoj blog. Poznate firme redovno pronalaze blogere i vlogere i promovišu ih, pa od toga obe strane profitiraju.

Mnogima je dovoljno i samo priznanje da ih turističke agencije besplatno vode na putovanje ili da u salonima za negu i lepotu imaju tretmane "za dž", a da ih zauzvrat reklamiraju na svom blogu/vlogu. To je privilegija za kojom sve više mladih čezne, pa u narednom periodu tek možemo da očekujemo ekspanziju "influensera". Samo je pitanje čime će sve da nas iznenade.


TREBA BITI KREATIVAN

Jedan od najvećih izazova "influensera" je da budu originalni da bi opstali, jer publika uvek traži više. Zbog toga se oni pravdaju da im nije toliko lako kako svi misle, jer često moraju da rade više i duže od "običnih" ljudi kako bi uspeli da smisle i plasiraju kreativne ideje. A najteže im je, tvrde, na putovanjima, jer dok se ljudi odmaraju u prelepim mestima, oni moraju da pišu ili snimaju i da te sadržaje odmah postavljaju na sajt.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije