Filmska kritika: Noć i grad

Božidar Zečević

19. 09. 2019. u 15:46

Osim dominantnog štimunga, koji je možda zaštitni znak Nikitovićevog filma, "Četiri ruže" imaju svoje mane i vrline, od kojih ćemo, za ovu priliku, istaći po jednu

Филмска критика: Ноћ и град

"Četiri ruže", režija Vasilije Nikitović, Srbija, 2019.

NEDAVNO je u Nišu održana premijera ovog debitantskog ostvarenja sačinjenog u duhu "noara", koje prikazuje urbani mozaik gradskih likova povezanih neutoljivom željom za lakom lovom i dobrim provodom, u podzemlju kojim haraju nasilje, gramzivost, porok i zločin, i to pravi zločin koji je postao serijalna tehnika niščih iz kriminalnih prestoničkih jazbina.

Po žanru je to krimi-drama sa elementima komedije, i to je najbolji opis za nekoliko paralelnih priča - o jednoj glumici u pokušaju, o korumpiranom policajcu, o četiri devojke sa sela koje su došle u grad u provod, o momku koji dolazi iz Zvečana... Kad se toliko likova spoji na jednom mestu desiće se i komedija i drama - kaže Vasilije Nikitović.

Mnogo za jedan film i kako to često biva kod debitanata, ambicije su bile veće nego mogućnosti. Osim dominantnog štimunga, koji se sadrži u naslovu ovog teksta i koji je možda zaštitni znak Nikitovićevog filma, "Četiri ruže" imaju svoje mane i vrline, od kojih ćemo, za ovu priliku, istaći po jednu.

Među prvima je tanak scenario, od koga potiču svi drugi nedostaci, među kojima i bezvredni ulični govor, preveden u film bez pokušaja sublimacije. Među drugima je rediteljski talenat, koji se naročito ogleda u ritmičko-montažnoj završnoj sekvenci orgije, koja je u potpunosti prožeta muzičkom matricom različitih izvora i predstavlja put ka "koreografiji vizuelnih kretnji" (ideal umetničkog filma po Slavku Vorkapiću).

Finale ovog filma u "vorkapićevskom duhu", koji vodi ka visokim ciljevima filmske umetnosti, a osniva se na režijskoj organizaciji radnje, tj. pokreta kamere, pravaca, ličnosti i drugih dominanti u kadru (u šta se može uplesti jedna ili više paralelnih radnji, kao što je ovde slučaj), otkrivaju talenat i dobar pravac razmišljanja našeg mladog autora. Otklon od oveštalih matrica i stereotipa prvi je korak do njihovog celovitog ostvarenja.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)