Kako je srpski film osvajao svet

Radmila Radosavljević

30. 06. 2019. u 13:05

Knjiga "Sjaj crnog", ambiciozna studija Veljka Radosavljevića o našoj kinematografiji. Posebno mesto zauzima crni talas, koji ima mnogo širi kontekst

Како је српски филм освајао свет

FILMSKI centar Srbije oglasio se još jednim ambicioznim ostvarenjem iz svoje izdavačke delatnosti - pre nekoliko dana predstavljena je knjiga "Sjaj crnog", u kojoj autor Veljko Radosavljević daje svoj "prilog za bolje razumevanje jednog razdoblja srpske kinematografije", kako piše u njenom podnaslovu.

Promocija ove studije, koja se na više od četiri stotine strana bavi razvojem kinematografije u posleratnoj, socijalističkoj Jugoslaviji, ali i analizom političkog, društvenog i ekonomskog konteksta u kome se taj razvoj odvijao, okupila je mnogobrojne filmske poslenike i pokazala se kao zaista važan događaj.

Kako je istakao autor, njegov motiv za nastanak ove knjige leži u tome što je Jugoslavija dočekala oslobođenje posle Drugog svetskog rata gotovo bez sopstvene kinematografije. U vrlo kratkom periodu, od 1945. do kraja šezdesetih godina, dakle, za samo dve decenije, uspela je da postane relevantna u evropskim okvirima i na najvažnijim svetskim festivalima.

- Posebnu pažnju posvetio sam temi crnog talasa, koji se može proučavati s raznih aspekata - filmskog, produkcijskog, estetskog, političkog, moralnog, istorijskog, sociološkog, fenomenološkog, a vrlo verovatno i sa nekih drugih - rekao je Radosavljević.

On je naglasio da se tokom priprema za ovo istraživanje pošlo od pretpostavke da je analizom estetike najznačajnijih crnotalasnih autora, odnosno društveno-političkog konteksta u kome su oni stvarali, moguće dati objektivnu sliku tog najznačajnijeg perioda jugoslovenske i srpske kinematograije.

- Međutim, ubrzo se pokazalo da je za potpuno razumevanje suštine crnog talasa neophodno toj temi pristupiti mnogo šire, zbog čega je i ovaj moj rad toliko obiman - pojasnio je Radosavljević.


Prema rečima filmskog kritičara i publiciste Milana Vlajčića, koji je napisao pogovor za ovu studiju, sedma decenija prošlog veka protekla je u subverzivnim preokretima u filmskom stvaralaštvu mnogih nacionalnih kultura. Naporedo sa njima pojavio se i jugoslovenski crni talas, termin koji je preuzet iz negativnog, cenzorskog vokabulara.

- Filmovi Dušana Makavejeva, Živojina Pavlovića, Želimira Žilnika, Krste Papića, Matjaža Klopčića... uneli su korozivni, subverzivni duh u prostore do tada dominantnih tokova u jugoslovenskom filmu. Iako prigušen i pridavljen početkom sedamdesetih godina, ponajviše kukavičkim povlačenjem filmova u producentske bunkere i arhive, naš crni talas je ostao kao zlatno doba, mada je ovaj izraz toliko puta bljutavo zloupotrebljen - rekao je Vlajčić.

On je istakao i veliki značaj Vladimira Pogačića, Jovana Živanovića, Branka Baurea, Franca Štiglica, Velimira Stojanovića... A posebno Aleksandra Saše Petrovića i Đorđa Kadijevića, koji su uspeli da unesu novi dah i pokažu kritički duh prema nametnutim partijskim paradigmama, da otkriju nove prostore slobode i anarhičnosti.

- Knjiga Veljka Radosavljevića na nov način i uz nova činjenična otkrića izvanredan je doprinos razumevanju novije istorije našeg filma. Neki od svedoka i učesnika u pomenutim zbivanjima neće se osećati prijatno, ali njima ova knjiga nije ni namenjena - zaključio je Vlajčić.

O dometima studije "Sjaj crnog" govorio je i profesor Goran Terzić, a Miroljub Stojanović, urednik izdavačke delatnosti FCS, istakao je značaj edicije "Pogledi i traganja", u kojoj je objavljena.

REKONSTRUKCIJA PROŠLOSTI

VELjKO Radosavljević diplomirao je i magistrirao na FDU, Odsek za filmsku i TV režiju, kao jedan od najboljih studenata generacije. Publicistikom se bavio još od studentskih dana, a studija "Sjaj crnog" nastala je iz prve verzije njegovog magistarskog rada i sastoji se iz dva važna sloja: prvi otkriva kako se stizalo do filma, a drugi je kritička valorizacija u skladu sa savremenim estetsko-sinematičkim standardima. Radosavljević, zapravo, rekonstruiše osnove kulturne politike i načine konstituisanja filmske proizvodnje tokom proteklih decenija.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (2)

Ned

30.06.2019. 14:46

Taman sam pomislio na ono zlo od filma kad ono nije to, laknulo mi zivota mi.