Goran Dević: Vlasti su kritike nebitne
14. 05. 2019. u 16:41
Reditelj o svom filmu "U ime Republike Hrvatske", Evropi koja je podbacila... Nezavisni intelektualci ispunjavaju društvenu funkciju koju je imao karneval

AUTOR Goran Dević Foto V. Danilov
NIJE ni ta Evropa kojoj mi ispunjavamo mnogobrojne kriterijume koje nam zadaje bog zna šta. Ni ona sama ne veruje u pravila koja je propisala, tako da je hrvatsko sudstvo, da bi Hrvatska ušla u Evropsku uniju, politički odradilo procese za njene vlastite ratne zločine, vlastitu korupciju, ovo ili ono, i napravilo nekakvih pet ili deset tipičnih primera na kojima može dokazati svoju nezavisnost i držanje za zakone. Hrvatska je tog trenutka bila kao mlada pred udaju - fino se uredila, i delovala je kao jedno tolerantno, kulturno i fino društvo gledano iz današnje perspektive. Ali, kad je ušla u EU, naprosto se sve vratilo nazad, iz ormara je svašta izašlo napolje, što je ranije bilo stegnuto.
Ovako, za "Novosti", govori hrvatski reditelj Goran Dević, jedan od najcenjenijih dokumentarista u čitavom balkanskom regionu, kome je 12. Međunarodni festival dokumentarnog filma priredio retrospektivu. U Jugoslovenskoj kinoteci, među osam Devićevih ostvarenja ("Uvozne vrane", "Srećna zemlja", "Poplava", "Donžuani: oprostite gospodična"...), videli smo i njegov novi dokumentarac "U ime Republike Hrvatske", priču o euroskeptičnom političkom aktivisti Marku Franiškoviću, čiju je antirežimsku delatnost hrvatsko pravosuđe ocenilo kao psihičko oboljenje, pa je prisilno hospitalizovan na psihijatrijskom odeljenju Zatvorske bolnice u Zagrebu, gde je proveo devet meseci. "Čudna" sudbina Franiškovića počinje njegovim predizbornim predstavljanjem na HTV-u, koje je prekinuto kada izgovara rečenicu "Mi živimo u lopovskom režimu, i dok ja vama ovo govorim oni nas kradu"...
Da suđenje glavnom junaku njegovog filma nije samo napad na slobodu govora i izražavanja, Dević objašnjava celim sistemom koji je u Hrvatskoj tokom devedesetih postavljen na krive noge, i da su današnji događaji samo prirodne konsekvence tog režima.
- Franjo Tuđman je, podsećanja radi, tih godina dao izjavu da su "sudije sudile, a da njega nisu pitale kako treba suditi", ili, da su "sudije dužne sprovoditi državnu politiku". Dakle, o kakvom nezavisnom sudstvu možemo da govorimo, kad je u Hrvatskoj ceo sistem premrežen stranački podobnim kadrovima. Ali, da je Marko Francišković imao normalno, civilizovano suđenje, ja ne bih imao film, za mene možda i najznačajniji u karijeri - kaže Dević, koji je u svom dokumentarcu dao fantastičan, autentičan materijal sa suđenja svom junaku.
Na pitanje kako je film primljen u Hrvatskoj, i da li je i on možda označen kao "državni neprijatelj", poznati autor ističe karnevalski odnos prema stvaraocima.
Foto V. Danilov

- Mene hrvatsko društvo relativno obilno finansijski podržava u onome što radim, čak imam i državni posao, na akademiji podučavam neke mlade ljude koji će raditi isto tako državno i društveno subverzivne filmove. Jer, to što mi radimo potpuno je nebitno vlasti - čak više koristi sistemu da ima takve ljude da bi dokazao vlastitu demokratičnost i slobodu, nego što mu bilo koji moj film, na bilo koji način, može nauditi. Nezavisni intelektualci i umetnici, i u Evropi i kod nas, najčvršći su stubovi sistema - pošto smo svi na plati i dotirani, mi, zapravo, ispunjavamo društvenu funkciju koju je nekada imao karneval - da se jedan dan u godini sve pervetira i okrene naopačke, i da ljudi o svemu govore otvoreno, ali samo zato da bi se već sutradan stvari vratile na svoj uobičajeni tok - ističe Goran Dević.
DUPLO BOLjI ŽIVOT
O UTISCIMA iz Beograda Dević kaže da mu je i kao gledaocu i kao reditelju dolazak na Beldoks veliko zadovoljstvo.
- Količina ljudi koje volim u Beogradu je tolika da vreme koje ovde provedem, nažalost, ne mogu da posvetim svima. Imam osećaj kao da mi je život duplo bolji kad sam u Beogradu nego tamo gde živim, jer mi je socijalno dinamičnije. Mnogo sam aktivniji, čudim se samom sebi šta sve mogu prevaliti preko jezika, i stvarno uživam u Beogradu.