U POSETI ĐORĐU OZBOLTU, NAŠEM PREDSTAVNIKU NA BIJENALU: Pejzaž moje mladosti

Marina Mirković

13. 04. 2019. u 11:02

Sam mural je, dodaje, zamišljen kao platforma na kojoj je raspoređeno osam slika različitih formata, a “koje deluju kao fragmenti sećanja

У ПОСЕТИ ЂОРЂУ ОЗБОЛТУ, НАШЕМ ПРЕДСТАВНИКУ НА БИЈЕНАЛУ: Пејзаж моје младости

Ozbolt u ateljeu Foto Igor Marinković

KAO što protok vremena čini svoje, kao što sećanja blede, spomenici nestaju, menjaju se, zaboravljaju, moj rad pokušava da sećanja na to vreme i te spomenike, kao i na arhitektonsko - kulturnu baštinu jedne određene epohe, epohe moje mladosti, prizove i interpretira kroz slike i skulpture. Sve to kroz zamišljeni ambijent, gde se fragmenti sećanja mešaju sa maštom, a stvara se lična interpretacija sećanja, kolektivnog, svesnog, nesvesnog... Rad koji sam zamislio za Paviljon sastoji se iz zidne slike, murala, koji predstavlja apstrahovani pejzaž, metaforu pejzaža moje mladosti.

Ovim rečima Đorđe Ozbolt opisuje svoju zamisao i projekat “Povratak gubitka memorije” kojim će predstaviti našu zemlju i srpsku savremenu umetnost na predstojećem Bijenalu u Veneciji. Koliko danas, Ozbolt putuje u Italiju, gde će se naredne tri sedmice posvetiti oslikavanju tri zida paviljona Srbije, odnosno kreiranju pomenutog murala.

Sam mural je, dodaje, zamišljen kao platforma na kojoj je raspoređeno osam slika različitih formata, a “koje deluju kao fragmenti sećanja - zaleđeni na platnu, poput portala koji otvara svet memorije kroz sopstvenu umetničku viziju”. Pet skulptura, visine od oko dva metra, stajaće uz suprotni zid, tako da gledaju ka slikama i muralu, o čemu autor kaže:

- To je dijalog slike i skulpture, inspirisan sećanjima na istu epohu, na isti kulturno-socijalni senzibilitet. Figure slavljene u prošlim vremenima - danas istrošene, vremenom izobličene, izmanipulisane... Ostaje pomešani sentiment i kontradiktorni doživljaj.

Detalji iz ateljea

Ozbolt je u četvrtak, obraćajući se novinarima pred polazak u Veneciju, gde su njegove slike i skulpture već otputovale, objasnio da se tema svakog Bijenala postavlja što sveobuhvatnije te da na nju umetnici vrlo retko odgovaraju sasvim direktno. Tako je, veli, njegov projekat u nastajanju čijoj se finalnoj fazi od sutra posvećuje - podjednako rad o istini i neistini, koliko i o tim nepouzdanim sećanjima:

- Sećanja se menjaju, mutiraju, idealizuju, iskrivljuju pod uticajem vremena, usled promena socioekonomskih prilika, blede, zaboravljaju se. Ponekad su potpuno lažna. Ostaju selektivni fragmenti koji su opet, kao takvi, nepouzdani. Ceo rad govori o prošlosti iz perspektive sadašnjosti i, po definiciji, ne može da odgovara istini. On je interpretacija nečega što je nekad bilo. Samim tim je lažan kao sećanje, ali istinit kao umetničko delo.

Bijenale umetnosti u Veneciji, pod naslovom May You Live in Interesting Times, biće inspirisano današnjim “zanimljivim vremenom”, obeleženim lažnim vestima, porušenim vrednostima i različitim krizama, najavio je umetnički direktor Ralf Rugof, predstavljajući koncept te međunarodne izložbe - koja će biti održana od 11. maja do 24. novembra, uz vernisaž od 8. do 10. maja. Prema oceni stručne komisije, Ozboltov projekat najbolje je odgovorio na centralnu temu, kao i na iskaz umetničkog direktora Rugofa.

Komesar nastupa Srbije Vladislav Šćepanović, umetnik i profesor Fakulteta primenjenih umetnosti u Beogradu, koji je 2017. i sam učestvovao na Bijenalu, istakao je u četvrtak da je problem digitalnog sveta i “digitalnog sećanja” - korodiranje informacija, koje jedu jedna drugu, te da je uveren u značaj i vrednost rada koji deluje iz analognog aspekta, stvarajući analogno sećanje.

Autor sa Vukosavljevićem i Šćepanovićem

VUKOSAVLjEVIĆ: PUNO POVERENjE

IZRAŽAVAJUĆI zadovoljstvo što se, kada je reč o predstavljanju Srbije na 58. Bijenalu u Veneciji (za koje je Ministarstvo izdvojilo preko 22 miliona dinara), sve odvija po planu, ministar kulture Vladan Vukosavljević rekao je u četvrtak da ima puno poverenje u odabir komisije.

- Izabran je izvanredan umetnik sa međunarodnom reputacijom, čija će umetnička dostignuća zavredeti pažnju i u Veneciji, gde je poslednjih nekoliko nastupa Srbije prošlo izuzetno zapaženo te se ove godine nadamo istom ako ne i većem uspehu.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije