Reakcija UBUS-a na izjavu DŽudit Mekril u medijima
28. 03. 2019. u 18:18
Udruženje baletskih umetnika Srbije oglasilo se saopštenjem povodom izjave kritičarke umetničke igre Džudit Mekril

Saopštenje prenosimo u celosti.
Udruženje baletskih umetnika Srbije, kao glas stručne javnosti, reaguje na nipodaštavanje domaćeg stvaralaštva u domenu umetničke igre, od strane gošće ovogodišnjeg Beogradskog festivala igre Džudit Mekril, kritičarke engleskog Gardijana. Na konferenciji za štampu povodom otvaranja BFI, Mekril je izjavila – Ljudi koji se bave umetničkom igrom u svetu, ne znaju ništa o igri u Srbiji. Nema produkcija, a ni autora, odnosno koreografa koje bi mogli da navedemo. Ne znamo ni da li ima baletskih kuća i kakav je njihov repertoar...
Ne komentarišući uspešnost festivala igre koji vodi Aja Jung, a za koji se izdvajaju značajna sredstva iz državnog budžeta, napominjemo da klasičan balet u Srbiji zvanično postoji od 1923. godine, bezmalo čitav vek. Da su u tom periodu na našim scenama izvedena sva velika dela belog baleta, kao i brojne praizvedbe autentičnog koreografskog jezika domaćih stvaralaca.
Da je naš balet sa uspehom gostovao na inostranim scenama kao i da su značajni strani umetnici česti gosti naših pozornica. Da ova zemlja poštuje svoje kulturno nasleđe i da se u Srbiji na profesionalnom nivou izučava i afirmiše narodna igra. Da su naši začetnici moderne igre, poput Mage Magazinović koja je 1910. osnovala u Beogradu školu moderne igre, savremenici Isidore Dankan, a da tom stazom danas s mizernim sredstvima ide kako nezavisna plesna scena tako i profesionalni ansambli.
Pročitajte još - Kritičarka Džudit Merkil: Imate najbolji festival igre
Takođe, naša zemlja je i u prošlosti imala, a i u sadašnjosti ima brojne umetnike koji sa zapaženim uspehom stvaraju i ovde i u inostranstvu. Znameniti koreografi, čija se dela sa ushićenjem prate na Beogradskom festivalu igre, takođe su sarađivali i sa našim igračima i ansamblima, stvarajući koreografije za Narodno pozorište u Beogradu, Srpsko narodno pozorište u Novom Sadu, Pozorište na Terazijama i Bitef dens komapniju.
Začuđujuće je da je kritičarka Mekril dozvolila sebi toliku neinformisanost u vremenu kada su protok i dostupnost raznih vesti znatno olakšani. Ovakva izjava g-đe Mekril izazvala je veliko nezadovoljstvo baletskih umetnika u Srbiji. Udruženje baletskih umetnika Srbije štiteći interese profesije reagovalo je više puta u sličnim situacijama kada su neproverene ili neistinite vesti odlazile u medije, a novinari pojedinih kuća ih olako, bez udubljivanja u materiju prenosili.
Ovom prilikom pozivamo medijske kuće da prate i izveštavaju više o umetničkoj igri u Srbiji, domaćim umetnicima i ansamblima kako bi informisanost o ovoj umetničkoj grani bila na adekvatnom nivou. Pozivamo i Ministarstvo kulture i informisanja da podrži stvaralaštvo u oblasti umetničke igre i prezentaciju naše umetnosti u svetu.
Baš tog dana kada je kritičarka Mekril sporila tradiciju i umetnost igre u Srbiji, Nacionalni ansambl Kolo još jednom je osvetlao obraz naše zemlje nastupivši u Parizu u glavnoj sali zgrade Uneska, dok su na našim brojnim scenama u tom momentu izgarali igrači zanemarujući realne probleme profesije darujući publici čaroliju igre.
Prededništvo UBUS-a
Marija Bajčetić, predsednik