Dejan Savić: Iza svega su politizacija i privatni interesi

Vukica STRUGAR

31. 10. 2018. u 10:02

Neću biti neko ko se inati, nego ću dati inicijativu i predloge za prevazilaženje postojećeg stanja, rekao je upravnik Narodnog pozorišta

Дејан Савић: Иза свега су политизација и приватни интереси

Foto V. Danilov

BURA (ali ne Šekspirova) i dalje je na "repertoaru" Narodnog pozorišta: veliki jubilej, 150 godina postojanja, trenutno je u senci previranja u samoj kući, izazvanog s jedne strane smenom Željka Hubača s mesta direktora Drame, a s druge zahtevom dela ansambla da on ostane na tom mestu, a da umesto njega s funkcije ode upravnik Dejan Savić. Medijski napisi, iz dana u dan, prate dešavanja u nacionalnom teatru, a ovim povodom oglasila se i sama premijerka Ana Brnabić ističući da očekuje da "ili sami reše problem ili da reaguje Ministarstvo kulture, u protivnom će reagovati Vlada, budući da je reč o instituciji od nacionalnog značaja". O svemu ovome, ekskluzivno za "Novosti" govori čelni čovek teatra.

* Do sada niste mnogo istupali u javnosti, zašto?

- Narodno pozorište je velika i ozbiljna institucija, u kojoj komunikacija ide propisanim tokovima: ako se neko od zaposlenih sa svojim problemima i primedbama obrati medijima, a ne meni ili drugim nadležnima službama u pozorištu, ja na tu vrstu komunikacije ne mogu da reagujem. Svi odlično znaju da su moja vrata u svako doba širom otvorena - za svakoga. Teško da ima i jedan od kolega koji je izrazio nezadovoljstvo, a da nije kod mene lično dolazio i dobijao pomoć i rešenje za svoje probleme.

* Kako objašnjavate da je taj kontakt sada izostao?

- Plašim se da ovde zapravo i nije bila namera da se problemi i primedbe rešavaju, već iznesu u javnost, i da se pod maskom slabo prikrivenih umetničkih razloga kriju jedna planirana politizacija slučaja i privatni interesi. To se vidi i iz izjava tipa "NP je tek početak", "Ovo je klica sledećih događaja" i slično, kao i iz navodne liste onih koji podržavaju njihove zahteve, među kojima su opozicioni lideri, bivši komesari u kulturi, glumci i stvaraoci iz Hrvatske i BiH. U utorak smo dobili i skupštinsko pitanje o smeni Hubača, koje je uputila Demokratska stranka.

* Dakle, ubeđeni ste da je reč o političkim motivima?

- Mislim da je tu mnogo izmanipulisanih ljudi, kao i da ima umetnika koji su zabrinuti za neke svoje lične interese. Ne sporim da postoje i opravdani zahtevi, ali koji se mogu rešiti i rešavaju se u samoj kući.

OBNOVA U VREME JUBILEJA * KAO jedan od vaših najvećih propusta navodi se obnova zgrade usred jubileja? - Onog momenta kada je prošle godine sa fasade pao komad veličine fudbalske lopte na trotoar, bili smo dužni da reagujemo i od momenta kada smo to mesto ogradili, javili Ministarstvu, a ono obezbedilo sredstva za iduću, odnosno ovu godinu - počeli smo s radovima. Izvođenje radova je u etapama, zgrada je zaštićena zakonom, i mi uprkos svemu večeras otvaramo zgradu i Veliku scenu - za manje od mesec dana rekonstrukcije.

* Na šta mislite?

- Na zahteve sindikalne prirode, one u vezi sa uslovima rada, kao i primedbe oko nekih propusta.

* Među nezadovoljnim umetnicima puno je uglednih imena, prvaka vaše kuće. Kako to objašnjavate?

- A da li znate da sedmoro prvaka Narodnog pozorišta nije imalo nijednu premijeru četiri godine, u vreme direktora Hubača!? Gde su jedna Ljiljana Blagojević, Stela Ćetković, Marija Vicković, Vladan Gajović, Marko Nikolić, Lane Gutović, Aleksandra Nikolić, Ivana Žigon, zatim glumci kao što su Nebojša Kundačina, Branislav Tomašević i drugi.

* Pominjali ste u jednom saopštenju da nisu dovoljno angažovani ni stalni reditelji. Zašto od "Sabirnog centra" (2003) i jedne operske predstave (2011) u kojoj je bio koreditelj, nije angažovan Božidar Đurović?

- Đurović se dopisom obraćao Upravnom odboru, UO se obratio meni, a ja Željku Hubaču. Odgovora nije bilo, a ni predloga za njegovo angažovanje.

* Da li ste vi uticali na to da direktor "nema odgovora"?

- Ni slučajno. Hubač, kao i svi umetnički direktori, imao je punu slobodu za vreme svog mandata... Dakle, verujem da kao što ne može sebi da pripiše sve zasluge za uspehe koje smo svi postigli, tako ne može ni da izbegne odgovornost za probleme koje je on lično ostavio. A neuposlenost većeg dela ansambla je jedan od najvećih. Postoji precizan izveštaj UO koji se više puta bavio ovom problematikom, baš zbog prigovora iz Drame po ovom pitanju. I to je objavljeno na našem sajtu.

* U javnosti se smatra da je Hubač zaslužan za moderan i hrabar repertoar uspostavljen tokom njegovog mandata?

- Kada sam ga imenovao, pre više od četiri godine, na mesto direktora Drame, uz dosta prigovora u ansamblu, dogovorili smo se da njegov mandat protekne u znaku savremenog i modernog čitanja velikih klasika domaće i strane literature. Uveren sam da posle četiri godine, koliko traje i upravnički mandat, ima punog opravdanja za davanje prilike novom čoveku - kao što je to učinjeno i u Operi, a uskoro će i u Baletu. Priliku da da svoj pečat izgledu repertoara. Moram da skrenem pažnju i na činjenicu da koliko se ovaj repertoar dopao određenom delu publike, bio je priličan broj i onih gledalaca koji su smatrali da mu nije mesto u NP, jer ono treba da neguje tradiciju, ansambl predstave, da bude okrenuto obrazovanju u svakom smislu, velikim rediteljskim i glumačkim kreacijama. Da napomenem i da su mnoge predstave koje su izašle u prethodne četiri godine, imale kratak vek i slab prihod na blagajni.

* Ipak, u tom periodu osvojeno je više od sto nagrada, što se isticalo i kao jedan od rekordnih rezultata u istoriji Drame?

- U inostranstvu je osvojeno 13, u zemlji 63 nagrade. Među njima je puno glumačkih priznanja, nagrada za predstave iz prethodnog perioda, a sam Hubač je bio ili i dalje jeste član više od deset različitih žirija: Festivala praizvedenih predstava, Festivala duodrame, "Dana Zorana Radmilovića", Festivala festivala, Teatar festa, Pozorišta "Zvezdarište", Leskovačkog internacionalnog festivala Liffe. Samim tim, jasno je da je imao i neposredan uticaj. A kad pominjete istoriju Drame, da vas podsetim na sledaća direktorska imena: Milan Predić, Branko Gavela, Raša Plaović, Jovan Popović, Velibor Gligorić, Velimir Lukić, Radomir Putnik, Nebojša Romčević... Može li neko stati na crtu ovim imenima? I još nešto: Hubačev prethodnik, Spasoje Ž. Jovanović za godinu i po osvojio je 25 priznanja. To znači da nagrade ne osvaja ni upravnik ni direktor, već Narodno pozorište.

* Po mišljenju UO, ostavka Juga Radivojevića, novoimenovanog na čelu Drame, nije konačna jer je poslata imejlom?

- Konačna je. I on je, sa 26. oktobrom, vraćen na radno mesto reditelja u Drami. Njegova sledeća režija biće "Koštana" u Operi Narodnog pozorišta.

* Da li vidite nekog novog na mestu direktora?

- Narednih dana sešću sa kolegama iz Drame i predočiti im koje uslove treba da ispunjava novi direktor, a to je da bude bespogovorni umetnički autoritet, da uposli veći deo ansambla i da pruži šansu spoljnim saradnicima gde god je to moguće i potrebno, pa i mladim talentima.

* Upravni odbor na poslednjoj sednici imao je pomalo eufemistički zaključak da se mirnim putem razjasne sve "nedoumice i nesporazumi" i dogovorom dođe do rešenja. Šta to znači?

- To je više pitanje za UO nego za mene. Inače, imamo odličnu saradnju i verujem da to znači staviti interes Narodnog pozorišta na prvo mesto. Ja sigurno neću biti neko ko se inati, nego ću dati inicijativu i predloge za prevazilaženje postojećeg stanja, kako bismo nastavili sa aktivnostima oko jubilarne sezone. Pre svega, hoću da sednem s predstavnicima Drame i njihovog sindikata, predstavnicima u Umetničkom savetu kuće, zajedno sa Aleksandrom Gatalicom, predsednikom UO. A to znači da o svemu imamo zajednički stav.

* Sa najviših državnih instanci traži se brzo rešenje. Je li je ono moguće?

- Uveren sam da možemo brzo i kvalitetno da ga nađemo. Moja odgovornost i jeste da to rešim u najboljem interesu kuće. U tom smislu, otvoren sam za svaki vid saradnje...


DIREKTOR "ODLOŽIO" PREMIJERU

* DA li je istina da će u jubilarnoj sezoni Drama sedam meseci čekati na premijeru?

- Naravno da nije. Poslednja premijera izvedena je pre mesec dana, a dopisom upućenim imejlom sa letovanja, Upravnom odboru i upravniku, upravo direktor Hubač navodi da će se napraviti produkcijska pauza od sedam meseci, uz obrazloženje da je termin prve sledeće premijere ("Nečista krv") veoma komplikovan i da on sa sigurnošću ne može definitivno da ga navede. Nikakav nedostatak materijalnih sredstava nije razlog za pauzu, jer budžet za 2019. imamo na raspolaganju već od januara, a ne od aprila kako se čulo. Inače, za Dramu je najveći i iznosi 28 miliona, dok Opera ima osam, a Balet trinaest miliona dinara. Dakle, ništa nije sprečavalo pripreme "Nečiste krvi", koje su mogle, da je direktor hteo, da budu već u toku.



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (8)

Nikša

31.10.2018. 10:52

Sramota ko sedi u Nušićevoj stolici. "Narodno" se taman malo izvuklo iz anahronih i dosadnih predstava, a dotični želi da ponovo vrati staro i mrtvo pozorište...

Draga

31.10.2018. 12:24

Sramota za sve u Narodnom pozorištu i Srbiji. Ovo treba hitno rešavati i sprečiti prepucavanja preko novina. Šta čekaju nadležni.

pera

31.10.2018. 16:01

@Draga - čekaju da se zaboravi skandal i da sve prekrije zaborav.. To što od kulture neće ostati ništa, njih ne interesuje

Baron Minhauzen

31.10.2018. 12:35

Ovaj me je gospodin prevazisao. Pa ja sam malo dete za njega...smrc, smrc, smrc...

Petar

31.10.2018. 15:47

Da li je moguće da ovakav čovek vodi tako značajnu instituciju kulture. Pa to je rečnik političara poltrona i spin majstora. Da li ćemo i dalje gledati kako nam se kultura urušava i praviti se da ništa ne vidimo..

mile

31.10.2018. 15:57

Kakav majstor spina. Sve dam ali fotelju nikako. Boriće se za nju makar uništio celo pozorište..