POZORIŠNA KRITIKA: Užasno i divno

Dragana Bošković

24. 09. 2018. u 14:52

52. BITEF: Fabricio Kasol i Alen Platel: "Rekvijem za L.", Gent, Belgija

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Ужасно и дивно

Dragana Bošković

DVA nespojiva pojma iz naslova spojio je još Stanislavski, u svom "Sistemu", koji slavi emociju u dramskoj umetnosti. "Le bale se d la be", sa muzikom Fabricija Kasola, i u koreografiji Alena Platela, po motivima Mocartovog "Rekvijema", stvara muzičko-scensko delo o poslednjim satima života gospođe L. (autori tvrde da je porodica autorizovala ovaj čin) - na ogromnom ekranu, gledamo sat i po lice žene koja pred nama umire (!).

Zasitivši se "mimezisa", podražavanja, svih strasti, posredovanih implicitnom dramskom umetnošću, dve i po hiljade godina starim upinjanjima da se kroz dramu doživi, uživljavanjem i pročišćavanjem strahova, katarza - pozorište je, na 52. Bitefu, prešlo na "overdoz" strave otupelim pozorišnim čulima, na stvarno umiranje na sceni, dok traje performans.

Ako je razlog za mučno umiranje, koje je gledalac prisiljen da proživljava, Mocartova misa, koju izvode čudesni muzičari, uz zvuke Afrike i koreografiju na simboličnim grobovima, po kojima gipko, pevajući i svirajući, igraju, u posmatraču se javlja prirodni otpor - opelo je, ipak, na redu posle biološke smrti, a ne za vreme života, ma kako on, po rečima autora, bio pri kraju. Ako se pozorišni čin dešava "sada i ovde", mi, dok slušamo Mocartovu specifično obrađenu muziku, nebeske glasove božanstvenih muzičara - gledamo lice žene na kojem se ne vidi ni da pati, ni da odlazi, a opelo traje... Kada se odlazak, dogodi, to je pokazano samo anđeoskim krilima, koja "prelete" preko ekrana. I tada bi tek, valjda, došlo vreme za opelo.

"Crno opelo za beli svet", kako je, u selekciji 52. Bitefa, najavljen "Rekvijem za L.", ne samo što je nasilna, nego i krajnje neukusna metafora. Ma kako da je puna sala Sava centra aplauzima pozdravila neverovatne muzičare, gotovo sve iz Afrike, jer je taj segment Kasolove i Platelove predstave bio fascinantan, aplaudiralo se životu, dakle, sigurno je da niko od nas nije izašao iz sale bez knedle u grlu. Nažalost, ne zbog umetničkog uzbuđenja, već zbog asocijacije na odlazak naših najbližih, pa i gospođe L., čiji smo samrtni grč gledali na ekranu dugo, dugo, dok su se najmiliji opraštali od nje.

Reakcija na stvarnu smrt ljudskog bića teško da može da bude umetnički doživljaj, uprkos nebeskoj muzici i izvrsnim izvođačima. I u kakvoj li je to vezi sa "novim desničarskim pokretima i autoritarnim režimima u Evropi", o kojima, u kontekstu, ove predstave piše selektor?! Šta li je sledeće?

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Рашо

24.09.2018. 16:00

Многи би данас да се назову тим неодређеним и подведу под магловити појам "уметник", чији садржај никада није утврђен. У тим млатарањима и накарадним покушајима свакаве бизарности и будалаштине им падну на памет. Раде све за шта помисле да им може бити од користи у тим већим делом болесним настојањима. Неки од њих су напросто безобразни а неки су такви и ту помоћи углавном нема. За чуђење су пак они који своје време, новац и пажњу посвете "делима" таквих!