DNEVNIK ZABLUDA: Igre oko Filharmonije
10. 08. 2018. u 19:52
Logično je ne samo da članovi žirija podnesu ostavke na svoja preplaćena mesta, već ne smeju da žiriraju na budućim konkursima, jer jesu dozvolili bespravnu gradnju na zaštićenom kulturnom dobru

Kule na prvonagrađenom projektu zgrade Beogradske filharmonije / Foto Lična arhiva
Pod nazivom "Filharmonija čist plagijat?", januara 2017. objavljena je u "Večernjim novostima" moja reakcija na prvonagrađeno rešenje na konkursu za projekat Beogradske filharmonije u kojoj sam ukazao da su nagrađeni autori, docenti na beogradskom Arhitektonskom fakultetu Dragan Marčetić i Milan Maksimović dobili nagradu za - plagijat. Radi se o grubom preuzimanju karakteristika objekta Opere u Oslu čuvenog norveškog studija Snoheta. U ovoj optužbi podržao me je istoričar umetnosti i arhitekta dr Zoran Manević.
U drugom broju "Večernjih novosti", pod naslovom "Iza fasada dva konkursa" dopunio sam tvrdnju o plagijatorstvu analizom prvonagrađenog rada. U sastavu projekta filharmonije, pobednički autori su protivno zakonu na zaštićenom području kulturnog dobra Bloka 13 pored Palate "Srbija" predložili izgradnju bloka sa četiri dvadesetsedmospratne kule! Štaviše, drugonagrađen i trećeplasiran projekat tima uticajnog arhitekte i grupe univerzitetskih profesora takođe su na zaštićenom području bezobzirno projektovali neprihvatljive blokove zgrada komercijalne namene, mamutskih dimenzija. Povodom novih optužbi nije se oglasila nijedna strukovna institucija, ni Arhitektonski fakultet, pa ni Akademija arhitekture, bez obzira na to što su upravo njihovi visoki predstavnici sačinjavali konkursni žiri.
Nedavno me je iznenadila vest da je u pripremi drugi, ponovljeni arhitektonski konkurs za zgradu Beogradske filharmonije, nakon što je prethodni propao. Raspisivač novog konkursa naglašava da tu nema mesta gradnji visokih zgrada komercijalnog sadržaja. Za ovakav "obrt", navodi, "odgovorni su članovi žirija konkursa, urbanisti i stručne službe zaštite... (koji) nisu dozvolili da okruženje proglašeno za zaštićenu okolinu kulturnog dobra eventualno bude devastirano agresivnom izgradnjom". Suprotno ovom hvalospevu, logično je ne samo da članovi žirija podnesu ostavke na svoja preplaćena mesta, već ne smeju da žiriraju na budućim konkursima, jer jesu dozvolili bespravnu gradnju na zaštićenom kulturnom dobru! Štaviše, treba da odgovaraju za gubitak novca isplaćenog za plagijat i protivzakonita konkursna rešenja, izgubljeno vreme i nepotrebno trošenje para za dva konkursa. Ali šta je sa novim konkursom?
PROČITAJTE JOŠ: DNEVNIK ZABLUDA: Betoniranje Gardoša
Prema saopštenju, već su odobrena sredstva za isplatu stranoj kompaniji "Arup" za projekat koji će "oblikovati srce" nove Filharmonije!? Ako je to slučaj, čemu onda konkurs? Zašto dalje trošiti vreme i novac na "namešteno" nadmetanje? Ali krunsko pitanje je: zbog čega se angažuje skupa londonska kompanija za srpski nacionalni projekat? Da li zaista u Srbiji ne postoje arhitekti sposobni da projektuju ovakvu zgradu, već su samo "dekoracija" na konkursu već poznatog ishoda? Ako želi posao, "Arup" bi trebalo da učestvuje na ovom takmičenju ravnopravno sa drugima i pobedi - ili izgubi.
mihailo
11.08.2018. 12:06
Kad je odlučeno u Rusiji da če se graditi Marinski 2 direktor Marinskog i slavan dirigent povodom njegovog ličnog izbora italijanskog arhitekte a koji je več izgradio slično pozorište u Torinu je rekao da ON nemože da dozvoli da se domače arhitekte uče šta je pozorište na Marinskom i izdržao neviđenu hajku ruske arhitektonske mafije. Marinski 2 je među 10 NOVIH najboljih pozorišta u svetu i bolje je od pozorišta u Torinu istog arhitkte.
Komentari (1)