Linas Zaikauskas: Divim se vašem pozorištu

V. STRUGAR

07. 08. 2018. u 14:15

Linas Zaikauskas, litvanski reditelj, predsednik žirija Nišvil džez teatar festivala. Voleo bih da sa Čehovom ostvarimo trojnu produkciju - Srbije, Rusije i Poljske

Линас Заикаускас: Дивим се вашем позоришту

Linas Zaikauskas u Nišu kod spomenika Stevanu Sremcu i Kalči, Foto "Nišvil"

LITVANSKI reditelj Linas Zaikauskas predsednik je žirija drugog Nišvil džez teatar festivala, a na ovu "funkciju" preporučila ga je biografija i značajno iskustvo: diplomirao je režiju muzičkog pozorišta na Konzervatorijumu "Rimski Korsakov" u Sankt Peterburgu i do sada je postavio na scenu više od šezdeset predstava. Njegova "specijalnost" su velike muzičke produkcije, a sa stečenim znanjem voli da kaže "da bi svaki reditelj morao, bar jedanput, da uradi muzičku predstavu jer je to neophodno zbog rediteljske, imaginativne higijene"...

* Kao predsednik žirija, kako ocenjujete domete ovog, drugog Nišvil džez teatar festivala?

- Od početka mislim da je to vrlo dobra ideja! Sjajno je da postoji festival koji je, na slobodarskim tendencijama džez muzike zasnovao svoju razumljivost za sve, i učesnike, i mnogobrojne gledaoce - ističe, za "Novosti", Linas Zaikauskas. - Osim toga, festivali pod vedrim nebom nude još jednu dimenziju: uživanje u reci, nebu, tvrđavi, zvucima prirode, ljudskim glasovima, što čini polifoniju sa muzikom iz predstava.

* Dva puta su vaše predstave gostovale na Festivalu "Slavija", a prošle godine ste bili gost "Pozorišnog proleća" u Šapcu. Kako ocenjujete prilike i domete srpskog teatra?

- I moja monodrama "Černobilska molitva" iz Sibira, učestvovala je na Festivalu monodrame u Zemunu. Eto, tri moje predstave videle su Beograd, a da ja nikada nisam bio u njemu! Znam da teatri u Srbiji rade u vrlo teškim materijalnim uslovima i divim se kvalitetu predstava koje sam video u Šapcu i u Nišu. U Litvaniji koja je u EU, imamo mnogo više sredstava za teatar. Imamo i izvrsne reditelje (koji, uglavnom, žive u inostranstvu), ali nemamo dobru domaću dramaturgiju. Zato ni kvalitet pozorišta nije na visokom nivou.

* Postoji li mogućnost da neku predstavu postavite na našu scenu?

- Veoma bih voleo da režiram u Srbiji. Srpski prijatelji mi šalju odlične savremene dramske tekstove i neke od njih rado bih postavio ovde, da "ukrstimo" moj pogled na svet i srpske pozorišne teme. Spreman sam da predložim i koprodukciju sa ruskim gradom Samara i poljskim gradom Žešov, blizu Krakova. Mogli bismo sa niškim Narodnim pozorištem, u trojnoj produkciji, da uradimo Čehovljevog "Ujka Vanju"... U Žešovu se održava Svetsko bijenale pozorišnog i filmskog plakata i pozorišni festival šest evropskih zemalja: Poljske, Ukrajine, Slovačke, Češke, Mađarske i Litvanije. Voleo bih (kao sedmu) da uskoro vidim Srbiju.

RAD SA GLUMCIMA

* REŽIRALI ste u Rusiji, Litvaniji, Ukrajini, Poljskoj, Turskoj... Koji vam se pozorišni model rada sa glumcima najviše dopao?

- Onaj kada glumac zna šta radi, kako to radi i šta time hoće da postigne. Taj model je svuda isti. Nigde ga ne menjam.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije