NOVA PRAVILA NA KANSKOM FESTIVALU: Bez selfija i Netfliksa

Borislav Anđelić

08. 05. 2018. u 10:15

Nova pravila na 71. Međunarodnom festivalu koji se večeras otvara u Kanu. Konkurencija za Zlatnu palmu u znaku veterana

НОВА ПРАВИЛА НА КАНСКОМ ФЕСТИВАЛУ: Без селфија и Нетфликса

AP Photo

KAO u najboljim trilerima, poslednjih nedelja rasla je napetost svetske javnosti pred večerašnje otvaranje 71. izdanja Međunarodnog filmskog festivala u Kanu. Ugledna manifestacija, koja ove godine traje do 19. maja, suočava se sa brojnim spoljnim i unutrašnjim izazovima, a kuda će je postojeće stanje i ponuđena rešenja odvesti, ostaje da vidimo u narednih desetak dana.

Posle prošlogodišnjeg protesta Udruženja francuskih distributera zbog kršenja festivalskog pravila o obaveznom bioskopskom životu filmova, umetnički direktor Tjeri Fremo odustao je od prikazivanja filmova iz produkcije moćnih kablovskih operatera “Netfliksa” i “Amazona”.

Druga značajna odluka je da Kan odustane od svoje tradicije, prisutne na mnogim svetskim festivalima, i ukine novinarske projekcije. Decenijama je privilegija medija bila da gledaju filmove “pre ostatka sveta” na večernjim premijerama. Ova promena će negativno uticati na mesto i ulogu medija na manifestaciji i na neki način predstavlja poraz organizatora. Naime, razni blogeri, naoružani tehnološkim inovacijama, svesno zaobilaze pravilo o nepisanju pre zvanične premijere filma, stvarajući neretko svojim tekstovima nepotrebne polemike.

U okviru zaštite protokola na crvenom tepihu, ove godine je uvedena i zabrana “selfija”, jer su mnoge filmske ekipe svečano predstavljanje na crvenom tepihu pretvorile u lakrdiju slikajući se između sebe.

Kao i ranije, i ove godine dosta energije se potrošilo na politički intonirane komentare vezane za izbor filmova i njihove autore. U atmosferi svetskog “prepucavanja” sa Iranom, čast da otvori festival pripala je upravo proslavljenom iranskom reditelju Ašgaru Farhadiju i filmu “Svi znaju”, sa Penelope Kruz i Havijerom Bardemom u glavnim ulogama. Na programu je i iranski film “Tri lica” starog znanca festivala Džafara Panahija, koji opet stvara iz kućnog pritvora, i čiji je dolazak u Kan i dalje neizvestan. S druge strane, izvesno je da ruski reditelj Kiril Serebrenikov ne dolazi na rivijeru da promoviše svoje “Leto”, jer mu je produžen pritvor.

Film Ašgara Farhadija "Svi znaju" otvara festival Foto Promo

Dragocenu tradiciju Kanskog festivala čini i odanost prema autorima. U tom kontekstu, uglednom međunarodnom žiriju predsedava slavna glumica Kejt Blančet, a u konkurenciji za ovogodišnju Zlatnu palmu biće filmovi kanskih velikana. Tu su, pored već pomenutih, filmovi Amerikanca Spajka Lija BlackKklansman, Japanca Kore-edea Hirokazua “Kradljivci”, Italijana Matea Garonea “Pasji čovek”, Poljaka Pavela Pavlikovskog “Hladni rat” i legendarnog Francuza Žan-Lika Godara “Knjiga sećanja”.

POVRATAK FON TRIRA

FESTIVAL je odlučio da prekine sedmogodišnje “izgnanstvo” iz Kana dvostrukog laureata Zlatne palme - danskog reditelja Larsa fon Trira, izazvano njegovom izjavom na konferenciji za medije 2011. “da saoseća sa Hitlerom”. Fon Trir se vraća na Kroazetu sa provokativnom, brutalnom i nasilnom pričom o američkom serijskom ubici “Kuća koju je izgradio Džek”, a film u najavama već porede s njegovim remek-delom “Antihristom”.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije