Beograd svetski centar igre

Marina Mirković

17. 02. 2018. u 23:20

Noa Verthajm, proslavljena izraelska igračica, pred otvaranje Beogradskog festivala igre. Radujemo se susretu sa srpskom publikom, otvoreni smo za svaku buduću saradnju

Београд светски центар игре

Foto Privatna arhiva

SVESTRANA umetnica, međunarodno priznata koreografkinja i igračica Noa Verthajm, svojom besedom će 17. marta u Centru Sava zvanično otvoriti 15. Beogradski festival igre, čiji program 15. marta otvara predstava "Veliki krotitelj" Dimitrisa Papajoanua. Gošća iz Izraela susrešće se i raditi i s našim učenicima baleta, a kompanija "Vertigo" će u Beogradu izvesti jedan od njenih novih radova.

- Svi izraelski koreografi i igrači i čitava umetnička zajednica dobro poznaju Aju Jung. Veoma cenimo njen rad i festival, koji je jedan od najozbiljnijih i najprofesionalnijih događaja u oblasti igre u Evropi - kaže Noa. - U Beogradu se svake godine okupljaju najreferentniji autori i trupe, a produkcije koje se pojave na vašem festivalu igraju se još dugo na svetskim scenama, što znači da je selekcija dobra. Ovogodišnji program je veoma uzbudljiv, različit i bogat. Izuzetno se radujemo mogućnosti da pogledamo rad Papajoanua, o kome se mnogo govori u svetskim umetničkim krugovima i medijima. Deluje da je reč o fantastičnoj produkciji. "Vertigo" je nastupio u (tadašnjoj) Jugoslaviji, pre mnogo godina. Učestvovali smo na Festivalu u Budvi, opet zahvaljujući Aji Jung, koja nas je preporučila i organizovala naš nastup. Bila je to predstava "Rađanje Feniksa", a u Beograd donosimo komad "Jedan, Jedan i Jedan".

DOBITNICA mnogobrojnih nagrada, uključujući i Nagradu izraelskog Ministarstva kulture za postavku "Vertigo 20" (2013), Noa Verthajm rođena je u Americi, a odrasla u Izraelu, gde je počela da uči igru u Studiju "Ester" u Netanji. Iako je njen religijski odgoj odlagao početak igračke karijere, 1990. godine je završila studije na Akademiji za muziku i igru u Jerusalimu. Nastupala je sa Kompanijom "Tamar", gde je upoznala Adija Ša'ala, pa su 1992. godine osnovali Kompaniju "Vertigo" - pošto ih je "vrtoglavica" spojila.

- Istina je da sam počela da se bavim umetničkom igrom veoma kasno, jer dolazim iz porodice vernika - otkriva Noa. - Moj otac je bio rabin, a rođena sam u Americi. Studirala sam na Muzičkoj akademiji u Jerusalimu, i igrala krišom. Kasnije sam ubedila svoje roditelje da vežbam igru kako bih postala pedagog. A onda sam upoznala Adija. Adi je bio igrač, ali je u izraelskoj vojsci služio kao pilot, i bio je odličan pilot. Kada smo se upoznali, igrajući zajedno, osetili smo vrtoglavicu, istu onu od koje je on patio u avionu. Odlučili smo da svoj prvi zajednički komad nazovemo "Vertigo". Bilo je to pre 25 godina. "Vertigo" je ostao naziv naše trupe.

NOA radi i stvara u "Vertigovom" studiju u centru "Gerard Behar" u Jerusalimu, kao i u svom studiju u Eko-art selu, gde živi sa Adijem Ša'alom i njihova tri sina, u zajednici koja podstiče društveno odgovornu umetnost. "Vertigo" ove godine obeležava četvrt veka jedinstvene i inspirativne kreativnosti koja ujedinjuje umetnost, ljude i prirodu. Neprestano težeći ka tome da dopre do običnih ljudi i da ih okuplja kroz kreativno izražavanje pokretom, "Vertigo" predstavlja igru kao način života, dodatno šireći granice ove umetnosti, kako bi se uspostavila društvena i ekološka svest.

- "Vertigo" nije samo kompanija umetničke igre. Tako je bilo na početku. Kasnije je "Vertigo" postao naš način življenja, a kroz umetnost smo dodirnuli neke društvene probleme, kao kroz nedavni projekat "Snaga ravnoteže", koji uključuje igrače sa fizičkim invaliditetom. Mi danas živimo u jednom eko-kibucu, daleko od gužve Tel Aviva, grada koji nikada ne spava. Svojom umetnošću i načinom života, mi vodimo računa o planeti i o svim ljudima kojima je igra potrebna.

Noa Verthajm u komadu "Jedan, Jedan i Jedan" - Foto Rune Abro - Abstreet Productions

IZRAEL, koji se tokom godina potvrdio kao epicentar savremene umetničke igre i mesto gde stvaraju najkreativniji igrači, koreografi i trupe, Noa Verthajm opisuje kao veoma posebnu, mladu zemlju koju čini narod duge i zanimljive istorije:

- Mislim da je činjenica da Izrael nema tradiciju u oblasti klasičnog baleta omogućila veliku otvorenost i slobodu za oblast savremene igre. Kreativnost je nadjačala različite kulture koje smo doneli iz Jemena, Rusije, Evrope... Umesto sukoba, uspostavili smo sinergiju naših iskustava i znanja i učinili da se bogato nasleđe prožme. Nažalost, moram da dodam da je kultura u našoj stvarnosti na Bliskom istoku bila često jedina mogućnost za oslobađanje ideja i osećanja. U toj veoma posebnoj staroj i novoj domovini, i kroz snažno istorijsko postojanje, stalni proces stvaranja i umetničkog delovanja često predstavlja otpor svim sukobima i izražava osnovnu ljudsku potrebu za lepim i zdravim načinom života.

Ova koreografkinja, kaže, kreira svoj pokret iz mikroelementa koji nastaje nenadano, kao duboka unutrašnja motivacija, a "Vertigo" će u Beogradu izvesti jedan od njenih novih radova. Komad "Jedan, Jedan i Jedan" bavi se preispitivanjem unutrašnje želje pojedinca da bude celovit, dok se neprestano izlaže izazovu podeljene realnosti između društvene egzistencije i duhovnih dometa.

- Sa sobom nosimo duh naše vrtoglavice. Naš "Vertigo" je ipak povezan sa centrom za gravitaciju, tako da ćete videti komad visokog napona i dobre energije. Radujemo se susretu sa srpskom publikom i s mladim igračima, i otvoreni smo za svaku buduću saradnju.

Foto Rune Abro - Abstreet Productions

ODRASTANjE UZ IGRU

- VERUJEM da su igra, umetnost i kreativnost veoma važni za pravilno odrastanje. Trudim se da utičem na to da deca danas imaju dublje i smislenije obrazovanje, jer današnja tehnologija se brzo razvija i deca mogu pronaći informacije u medijima. Sve je dostupno, izuzev kreativnosti koju pronalazimo u sebi, a ne u nekom televizoru.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije