Prozor na Istok i Zapad
14. 12. 2017. u 06:26
Tribina o Bitefu, u sredu na festivalu "Evropska pozorišna nagrada" u Rimu

Tribina o Bitefu u palati Venecija
RIM OD SPECIJALNOG IZVEŠTAČA „NOVOSTI“
U SRCU Rima, u Palati Venecija, u sredu je u okviru 16. izdanja "Evropske pozorišne nagrade" održana tribina o Bitefu - jedinom festivalu, koji je na ovom prestižnom mestu susreta najboljih ostvarenja (zovu ga i "Pozorišni Oskar") tokom svih proteklih godina dobio Specijalnu nagradu.
Bilo je to 1999. godine, podsetio je dramaturg Filip Vujošević, govoreći o počecima naše pozorišne fešte, osnivačima Miri Trailović i Jovanu Ćirilovu, slavnim dometima, ali i vremenu embarga 90-ih, kada je Bitef nakratko izgubio internacionalni karakter...
- Bitef je za mnoge od nas bio prozor u svet, mera za kvalitet evropskih pozorišnih vrednosti - istakao je Žorž Bani, francuski kritičar rumunskog porekla i profesor na Sorboni. - U proteklih pola veka ovaj festival bio je izvor informacija o savremenom teatru, koje su dospevale iz Beograda zahvaljujući strategiji Mire Trailović i genijalnosti Jovana Ćirilova. Prvi i jedini put, upravo na Bitefu video sam predstavu "Postojani princ" Jiržija Grotovskog.
Marina Davidova, kritičar i umetnički direktor moskovskog Net festivala, istakla je da je za nju, lično, Bitef najbolji evropski festival:
- Ako bih želela da pišem o istoriji pozorišta druge polovine 20. veka, dovoljno je da pogledam program Bitefa i budem sigurna da on sadrži ono najbolje što se pojavilo u Evropi tih godina. Spajao je Zapad i Istok kao istinski most umetnosti, granice na njemu nisu postojala ni u vreme "hladnog rata".
O našem festivalu govorio je i Juan Čeol Kim iz Južne Koreje (član Bitefovog žirija ove godine), koji je naglasio da mu se posebno dopada Bitefov eksperimentalni karakter, otkrivanje "novih teritorija" i "pozorišne budućnosti u sadašnjem vremenu".
- Nastavljajući put osnivača Bitefa, suočavam se sa izazovima kako pratiti nove tendencije u savremenom svetu - izneo je Ivan Medenica, umetnički direktor Bitefa. - Šta su one danas, kada više ne živimo u modernom, pa ni u post modernom, već post-postmodernom vremenu? Ko može da kaže šta je novo i u poređenju s čim? A mi smo opet na granici: doduše ne više evropskog Istoka i Zapada, već severa i juga...
NE DOLAZI LORENCI
NA rimskoj fešti trebalo je da sutra učestvuje i Slovensko narodno gledališče iz Ljubljane s predstavom "Kralj Ibi" u režiji Jerneja Lorencija, ovogodišnjeg laureta nagrade "Pozorišna realnost".
Nažalost, zbog iznenadne smrti glavnog glumca Jerneja Šugmana - slovenački umetnici, pa i dobitnik priznanja, neće se pojaviti u Rimu.