Veliki povratak Belinijeve “Norme”
10. 06. 2017. u 07:42
Posle više od tri decenije premijera čuvene opere u Narodnom pozorištu u režiji Đankarla del Monaka
.jpg)
Sanja Kerkez i Dragana del Monako, foto Narodno pozorište
ISTINSKI belkantistički spektakl, kakav bez sumnje predstavlja Belinijeva “Norma”, danas očekuje publiku beogradske Opere, kada će na Velikoj sceni Narodnog pozorišta ovo delo biti premijerno izvedeno - pod dirigentskom upravom maestra Dejana Savića, u postavci i scenografiji reditelja svetske reputacije Đankarla del Monaka.
Više od tri decenije prošlo je otkako je Đankarlov otac, slavni Mario del Monako, na veliko zadovoljstvo publike, kritike i kolega, gostovao u istoj operi i na istoj sceni koju je, kao Polione, delio sa našom nezaboravnom Normom, Radmilom Bakočević. A punih pola veka minulo je od premijere te postavke, koja se igrala tokom dve decenije i u kojoj je zablistala najpre Milka Stojanović, a potom i Radmila - umetnica koja je tokom karijere Normu tumačila više od pet stotina puta!
I baš kao što je Janko Sinadinović, koji u subotu tumači Polionea, morao svakodnevno da stresa sa sebe breme imena Marija del Monaka, nova Norma - Sanja Kerkez smelo se ponela sa bremenom velikog uspeha svojih prethodnica, proslavljenih naših soprana.
- Osećam veliku odgovornost, a i izuzetna mi je čast što ću “nastaviti niz” kao treća Norma na ovoj sceni, posle naše dve velike umetnice, dve svetske Norme, Radmile Bakočević i Milke Stojanović - otkriva Kerkezova, prvakinja Opere Narodnog pozorišta. - Tek sam susrevši se sa radom na ulozi spoznala da ranije nisam bila zrela da iznesem Normu. To je izuzetno zahtevna uloga koja traži visoki profesionalizam i veliko pevačko, ali i životno iskustvo. Čak i kada tehnički uspete da dosegnete te visoke kriterijume, neophodan je i ozbiljan glumački dar jer Norma je vrlo kompleksna, nosi tešku priču i glumački je i te kako izazovna rola. Valja pronaći u sebi i izneti svu tu destruktivnost, žeđ za osvetom, razumeti težinu situacije u kojoj se nalazi ova druidska prvosveštenica... Sve to uz Belinijev belkanto, koji “traži” pevače vrsnih vokalnih sposobnosti.
foto Narodno pozorište
.jpg)
Đankarlo del Monako potrudio se, veli, da objedini strogost nemačkog pozorišta sa mekoćom i razigranošću italijanskog muzičkog teatra, te da stvori jednu predstavu bezvremenu poput grčke tragedije, recimo Medeje u kojoj nalazi mnoge paralele u odnosu na Normu.
U kreiranju tog željenog utiska bezvremenosti, pomogla mu je kći Stela del Monako, inače modni dizajner i fotograf, koja je osmislila kostime za novu opersku produkciju Narodnog pozorišta.
foto Narodno pozorište
.jpg)
Operu praizvedenu decembra 1831. godine u milanskoj Skali, Belini je komponovao posle velikih uspeha koje je imao sa operama “Gusar”, “Tuđinka” i “Mesečarka”, a sam je “Normu” smatrao delom kojim se može ponositi više od svih. U Narodnom pozorištu u Beogradu, premijerno je, prvi i jedini put do sada, izvedena januara 1966. godine, pod dirigentskom upravom Oskara Danona, u režiji Mladena Sabljića i koreografiji Branka Markovića.
“Muzika je pisana za ondašnji glas stoleća, Mariju Malibran, čiji je raspon glasa bio, kažu, od alta do soprana... Marija Kalas upravo se proslavila tom ulogom...”, najavljivala je premijeru ondašnja beogradska štampa.
foto Narodno pozorište
.jpg)
“Norma” se sastoji iz dva čina od po dve scene, i opisuje događaje u Galiji, u svetom gaju i hramu boga Irminsula, u prvom veku nove ere, kada je Galija bila pod okupacijom Rimljana.
- Ono što nikako nisam želeo i što po svaku cenu valja izbeći kada radite “Normu”, jeste da ona zaliči na priču o Asteriksu i Obeliksu, budući da se radnja odvija na istom području i u isto doba - šaljivo je izjavio reditelj Del Monako.
Ovaj plodni reditelj, kako kažu članovi ansambla Narodnog pozorišta, poznaje svaku notu partiture na kojoj rade, naizust zna svaku reč teksta, vrlo je zahtevan ali i jasan u svojoj zamisli, odlučan da od velikog operskog dela napravi veliku predstavu koja će trajati.
Đankarlo del Monako,foto Narodno pozorište
.jpg)
DRAGANA DEL MONAKO KAO ADALĐIZA
NASLOVNI lik prvosveštenice Norme pevaće u budućnosti i gošća, sopran Svitlana Dekar, kao Polione sa Sinadinovićem će se smenjivati Aleksandar Dojković, Nenad Jakovljević i Dragoljub Bajić predstaviće se u ulozi Oroveza, Dragana del Monako i Aleksandra Angelov kao Adalđiza, Ljubica Vraneš i Nataša Rašić “dele” rolu Klotilde, a Marko Živković i Slobodan Živković - Flavia. Druga premijera biće održana u subotu 17. juna.