Dnevnik zabluda: Urbanistički moćnici

Slobodan Maldini

28. 01. 2017. u 07:55

Nedavni konkurs za urbanističko-arhitektonsko rešenje novobeogradskog Bloka 13 i zgrade Filharmonije pokazao je na koji način se manipuliše arhitektonskom strukom radi postizanja komercijalnih ciljeva

Дневник заблуда: Урбанистички моћници

Konkurs za Filharmoniju, drugonagrađen rad, B. Redžić

KULTURA jedne zemlje vidljiva je na ulici. Stare civilizacije ostavile su istorijske tragove na arhitektonskim spomenicima. Danas, nivo kulturnog razvoja vidi se u poštovanju istorijskog nasleđa i odnosu nacije prema prostoru, a iz izgleda gradova, može se zaključiti stanje u kulturi naroda. Međutim, na urbani razvoj ne utiče samo nivo razvoja kulture. Najteži oblik urušavanja urbanih vrednosti događa se kroz njihovu organizovanu razgradnju. Nju vrše i kontrolišu urbanistički moćnici. Oni menjaju životni prostor i tako kreiraju životne uslove svih nas.

Nedavni konkurs za urbanističko-arhitektonsko rešenje novobeogradskog Bloka 13 i zgrade Filharmonije, prostora zaštićenog kulturnog dobra, pokazao je na koji način se manipuliše arhitektonskom strukom radi postizanja komercijalnih ciljeva. Jer, dok su svi postavljali težište na projekat zgrade Filharmonije - podmetnut kao “zec u trku” - tiho je “proturen” krajnje neprihvatljiv plan izgradnje četiri gigantske kule na istom placu, vredan više stotina miliona evra. Ali ko stoji iza ovakvih poteza u našem urbanizmu?

Svuda u svetu, urbanizam je poslovno najinteresantnija oblast. U tom biznisu obrću se godišnje milijarde evra. Zbog toga, u ovoj oblasti danas je najveće prisustvo urbanističkih moćnika. Snažniji od svetskih kartela, oni kontrolišu i menjaju gradove, čak čitava prostorna područja zemalja, trguju i manipulišu njima, stvarajući preko noći enormne profite. Oni su organizovani, sa dubokim vezama u društvu. Jer, gradnja je finansijski visoko vredan biznis, a neverovatne zarade kriju se i u minimalnim izmenama urbanističkih planova, promenama spratnosti, gustina izgrađenosti, “greškama u zarezu” na urbanističkim dokumentima. Ove odluke sprovodi mali broj odabranih poslušnika koji upravljaju strogo kontrolisanim institucijama, kao što su: urbanistički zavodi, odeljenja za urbanizam, zavodi za zaštitu spomenika kulture, opštinske inspekcije.

Ko su i gde se nalaze predstavnici urbanističkih moćnika? Pre svega, to su investitori, po pravilu toliko snažni da mogu da utiču na urbanističke planove i grade po svojim pravilima, ne osvrćući se na urbaniste. Iza njih stoje: “korporacije”, tajne lože, sumnjive banke. Neretko im služe pojedine državne institucije: opštine i opštinski organi, komisije za urbanizam, konkursne arhitektonske komisije i “dvorski arhitekti”. Na kraju su službenici u državnim telima, među kojima i oni sa višedecenijskim iskustvom u mešetarenju urbanim prostorom za interese moćnika. A da, umalo da zaboravim predstavnike nekih političkih partija. Već decenijama, urbanističke institucije su partijski plen. Jer, onaj ko kontroliše prostor, kontroliše novac. A onaj ko kontroliše novac, taj ima moć. U ovom sistemu, naivni arhitekti i urbanisti samo su “kolateralna šteta”.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

ZikaZivac

28.01.2017. 09:06

Nisam arhitekta ali je meni najbolji pokazatelj da je GUP Beograda menjan 3x od 2000.g. Citava naselja u raznim delovima Bg podsecaju na divlju gradnju bez promisljanja pratecih sadrzaja za stanovnike. Dobar primer je i centar Zlatibora. Onakav mix zgradurina bez pristojne ulice je nevidjeno ruglo.

Enfant Terrible

28.01.2017. 21:00

@ZikaZivac - Ziko, svakako imate pravo na svoje misljenje i komentar i to ne moze nikome da smeta. Medjutim, smesni su ovi sto vam daju pluseve a da u zivotu nisu krocili na Zlatibor.

Ко пита на скита

28.01.2017. 12:34

Господине Стојановићу, реагујте!

Mile Neimar

29.01.2017. 20:04

Mislim da su u Beogradu ipak najveći "moćnici" sami političari, jer upravo oni, sa vezama bezbedonosnih moćnika, vedre i oblače. U poslednjem GUP-u i 10 pratećih PGR-ova (planova generalne regulacije) Beograd je sahranjen. Kao na pijaci su se zelene zone bojile u žutu (stambenu), braon (mešovitu) i crvenu (komercijalnu). Spratnost nikad veća, parking u širim blokovima potpuno zanemaren (gleda se samo uslov na građevinskoj parceli), a zgusnutost objekata kao u Bejrutu. Hvala za ovaj tekst!