Udruženje filmskih umetnika Srbije svečano uručilo nagrade laureatima
24. 12. 2016. u 08:37
Priznanja za životno delo Radivojeviću, Jeremiću i Mirjani Ostojić

Jeremić, Ostojićeva i Radivojević, Foto: A. STEVANOVIĆ
NAGRADA za celokupno stvaralaštvo i doprinos srpskoj kinematografiji, koju dodeljuje Udruženje filmskih umetnika Srbije, juče je svečano uručena novim laureatima - reditelju i scenaristi Milošu Radivojeviću, kostimografu Mirjani Ostojić i scenografu Milenku Jeremiću.
U prepunoj sali Aero-kluba, pred brojnim predstavnicima esnafa, o značaju Radivojevićeve autorske pozicije u okvirima evropske kinematografije govorio je Nebojša Pajkić, njegov saradnik na brojnim scenarijima, ističući posebno subverzivnost njegovog filmskog izraza. Kako se prisetio sam Radivojević, on je snimao velike totale sa velikih visina, a onda je polako sišao do normalnih vizura.
- Osećam se kao na patosu. Nisam nokautiran, ali sve gledam iz ekstremno donjeg rakursa. To mi se prvo učinilo kao pad, a onda sam shvatio da je odlična pozicija, jer iz tog rakursa čovek bolje vidi. Voleo bih da sa tog patosa napravim još neki film.
Na bogatu zaostavštinu Mirjane Ostojić i Milenka Jeremića u jugoslovenskoj i srpskoj kinematografiji osvrnuo se istoričar i teoretičar filma Božidar Zečević. On je podsetio da su "zlatni stilisti" u kinematografiju ušli na početku "zlatne ere" ovdašnjeg filma - od sredine šezdesetih do sredine sedamdesetih godina, i započeli svoje karijere sa Aleksandrom Sašom Petrovićem, Živojinom Pavlovićem i Dušanom Makavejevim, koji su rodili srpski autorski film. Sarađivali su i u možda najboljem filmu koji je snimljen na ovom prostoru, "Okupaciji u 26 slika" Lordana Zafranovića, a potom su, kako je istakao Zečević, stigli do saradnje sa Emirom Kusturicom, kao predstavnikom nove epohe u našoj kinematografiji.
Tradicionalna Nagrada UFUS za filmsko stvaralaštvo u 2016. dodeljena je Milošu Radoviću, za scenario i režiju filma "Dnevnik mašinovođe". Radović je trenutno na premijeri ovog filma u Zagrebu, pa je priznanje umesto njega primio snimatelj Dušan Joksimović.
MISTER POKER
NEBOJŠA Pajkić je rekao da je Miloš Radivojević najkarakterističniji autor evropskog filma, nemilosrdno provokativan i svojom posebnošću apsolutni autor, što ga približava i čini bliskim sa velikanima mediteranskog kruga, kao što su Bertoluči i Pazolini. Pajkić se osvrnuo i na još jedno njegovo majstorstvo, ali privatno.
- Radivojević sjajno igra poker, i ja bih više voleo da prođe na konkursu FCS i snimi film o pokeru, nego o Golom otoku. Filmskih priča o pokeru ima veoma malo i u američkoj kinematografiji, i mislim da bi on to sjajno uradio.