Preko egzotičnih ostrva do “remek-dela”
16. 04. 2016. u 15:40
Panamski dokumenti otkrili i veze tržišta umetnina, pranje novca, utaje poreza, za koje se do sada samo sumnjalo. Ofšor kompaniji “Kristi” prodao i zbirku Viktora i Sali Ganc u kojoj je bila i najskuplja Pikasova slika
.jpg)
Pikaso, „Žene iz Alžira“
PIKASOVA slika “Žene iz Alžira”, koja je prošle godine kod njujorškog “Kristija” izazvala senzaciju rekordnom cenom za jedno delo ponuđeno na aukciji, od neverovatnih 179,4 miliona dolara, ponovo je u žiži javnosti zahvaljujući nedavno “procurelim” Panamskim dokumentima. Prema izvorima nemačkog “Zidojče cajtunga”, ovo platno, kao i ostala vredna dela iz zbirke čuvenih kolekcionara Viktora i Sali Ganc, prodata su 1997. godine posredstvom ofšor kompanije.
Naslednici Gancovi zapravo tada nisu bili pravi prodavci, iako su se dela na aukciji našla pod “firmom” njihove kolekcije. Više od 100 umetnina, koje su Viktor i Sali pet decenija sakupljali po galerijama širom sveta, nekoliko meseci pre nego što je dospelo pod “Kristijev” čekić, prodato je britanskom milijarderu Džou Luisu. Tačnije, uz posredništvo čuvene aukcijske kuće, njegovoj firmi registrovanoj na pacifičkom ostrvcetu Nijue, i to za 168 miliona dolara. Na aukciji je zbirka Gancovih dosegla cenu od 206,5 miliona. Profit od 38,5 miliona dolara, kako tvrdi “Gardijan”, podelile su Luisova ofšor kompanija “Simsberi” i “Spink”, sada već ugašena podružnica “Kristija”. Ne zna se koliko su dobili naslednici Gancovih, a u “Kristiju” odbijaju da komentarišu sve ove navode i tvrde da nije bilo odstupanja od standarda koje propisuje zakon.
Ono što je ostalo zabeleženo je da je pre 19 godina rekordnu cenu među delima Ganc kolekcije, imala Pikasova slika “San”, prodata anonimnom kupcu za 48,4 miliona dolara, a ne “Žene iz Alžira”, koje su dostigle cenu od 31,9 miliona. Aukciji je, kako su tada pisali mediji, prisustvovala Nensi Ganc Vajt, jedna od tri ćerke čuvenih kolekcionara, čiji je jedini sin holivudski producent. Novinarima je, uzdržavajući se da ne zaplače, tada ispričala da su njihovi roditelji bili pravi zaljubljenici u umetnost, koje nije interesovao profit, niti bilo koje drugo društveno priznanje. Delili su istu strast prema umetnosti, ali i “oštro oko” koje je još u ateljeu slikara moglo da prepozna “pravu stvar”. Tako su uočili i Pikasov “San”, na kome je model ljubavnica slavnog slikara Mari - Terez Volter, koju su kupili i pre nego što su se venčali.
Modiljani, „Muškarac koji sedi sa štapom“ i Pikasov "San"
.jpg)
Zahvaljujući “curenju” Panamskih dokumenata, otkriveni su i sporni vlasnici slike “Muškarac koji sedi sa štapom” Amedea Modiljanija, koju su svojeveremeno nacisti zaplenili porodici jevrejskog trgovca umetninama Oskara Štetinera. Delo procenjeno na 25 miliona dolara, prošle nedelje je pronađeno u dobro čuvanom depou u ženevskoj bescarinskoj zoni. Panamski papiri potvrdili su da je vlasnik platna ofšor kompanija “Internacional art centar”, koju kontrolišu članovi porodice Davida Nahmada, jednog od najuticajnijih trgovaca umetninama u svetu, poreklom iz Libana.
RAZVOD SAKRIO KOLEKCIJU
RUSKI milijarder i kolekcionar umetničkih dela Dimitri Ribolovljev, vlasništvo nad vrednim delima svoje zbirke, među kojima ima i onih koje je potpisao Leonardo i drugi veliki majstori i koja je procenjena na dve milijarde dolara, prema Panamskim dokumentima, preneo je na firmu registrovanu na Britanskim Devičanskim ostrvima. Razlog nije, kako tvrdi, utaja poreza, već brakorazvodna parnica. Na ovaj način slike i ostale umetnine, tokom borbe oko imovine sa bivšom suprugom Elenom, mogao je da iznese iz Švajcarske i prebaci u Singapur i London.