“Hamlet” na vrhovima prstiju
19. 03. 2016. u 17:31
Jubilej - četiri veka od smrti engleskog barda - slavi se i na operskim i baletskim scenama. Šekspirovo delo inspirisalo je poznate opere, Gunoovog “Romea i Juliju”, Verdijeve “Magbet” i “Otelo”...

"Otelo"
SLAVNI engleski Glob teatar tek privodi kraju istu onu turneju duž svih kontinenata s predstavom “Hamlet”, započetu pre dve godine povodom 450 godina od rođenja Šekspira, a svet je uplovio u godinu još važnijeg (odnosno “okruglijeg”) jubileja - četiri veka od smrti velikog barda. Čuveni komad najvećeg britanskog autora će, nakon te dvogodišnje turneje koja je spojila dva Šekspirova jubileja, i dovela nam londonskog “Hamleta” čak i u Inđiju, 23. i 24. aprila biti izveden na sceni matičnog pozorišta.
Taj 23. april posebno je značajan datum (Šekspirovog rođenja, 1564, ali i smrti, 1616), i tada se u bardovom rodnom Stratfordu tradicionalno organizuje niz događaja koji slave Šekspirov lik i delo. Tih dana će i Glob teatar, duž šetališta od Vestminstera do mosta Tauer, postaviti video-bimove te prikazivati kratke filmove koji dočaravaju mesta na kojima se odvijaju popularni Šekspirovi komadi, a velika glumačka imena će uživo govoriti odlomke iz tih dela.
Godina u kojoj veliki broj pozorišnih kompanija obeležava 400. godišnjicu smrti autora nekih od najigranijih komada, vrlo je značajna i za muzičke, operske i plesne scene. Iako je u trenutku kada je 1598. u Firenci izvođena prva opera “Dafne”, Vilijem Šekspir završavao drugi deo “Henrija IV” i bez sumnje bio nesvestan da se nova umetnost upravo rađa u delu sveta o kom je često pisao ali ga nikad nije posetio - operske kuće danas, četiri veka kasnije imaju razloga da upriliče omaž velikanu za njegov ogroman doprinos ovoj umetnosti. Šekspirovo delo inspirisalo je neke od najvoljenijih i najizvođenijih opera, Gunoovog “Romea i Juliju”, Verdijeve “Magbet” i “Otelo”...
“Šekspir je oduvek bio i ostaće savremen, njegovi komadi pisani su tako da podstiču maštu”, smatra Stefan Langridž, umetnički direktor u Geteburškoj operi u Švedskoj, jednoj od kuća koje za ovu godinu planiraju nekoliko produkcija u čast bardu iz Stratforda na Ejvonu. Oni će u aprilu prvi put postaviti “Hamleta”, operu devetnaestovekovnog švedskog kompozitora Ambroaza Tomasa, a pripremaju i Verdijevu operu “Magbet”.
"Magbet"

- Rola Ofelije u ovoj operi pisana je za Kristinu Nilson, a naša operska kuća smeštena je u ulici koja nosi njeno ime - navodi Langridž govoreći o proslavljenom švedskom sopranu iz 19. veka. - Opera je izazvala senzaciju u Parizu 1868. iako nikad nije doživela izvođenje u Švedskoj.
Sredinom maja, festival u austrijskom Salcburgu, prethodnica letnjeg Salcburškog festivala, za temu će imati “Romea i Juliju”, sa postavkom “Priče sa zapadne strane”, slavnog (brodvejskog, a potom i filmskog) mjuzikla na muziku Leonarda Bernštajna. Ova moderna adaptacija klasične romantične tragedije predstaviće superstara među mecosopranima Sesiliju Bartoli, inače umetničku direktorku festivala, kao Mariju. Biće izvedena i malo poznata opera “Đulijeta i Romeo” iz 18. veka kompozitora Nikole Antonija Zingarelija, kao i “Romeo i Julija” Prokofjeva, u izvođenju Štutgartskog baleta.
- Birala sam teme koje su tokom vekova izvršile snažan uticaj na sve forme umetnosti i na svoj način su jedinstvene i univerzalne - rekla je Bartoli. - Kao prva žena na poziciji direktora festivala očito sam u fokus stavila snažne ženske karaktere. Lik Marije sam gradila tako da naglasim njenu zabavnost, energiju, latinski temperament, kroz kombinaciju pevanja, dijaloga i plesa, što je za jednu opersku pevačicu specifičan izazov.
Lik još jedne snažne žene, Elizabete Prve, u fokusu je “Elizabet”, nove produkcije londonskog Kraljevskog baleta koja je postavljena u januaru.
- Šekspir je neodvojiv deo svega elizabetanskog, a Elizabet je fascinantan karakter kao žena - rekao je Vil Taket, koreograf predstave koja kombinuje pevanje i ples.
Moć Šekspira slavi se na razne načine i u Operi Santa Fe gde su, uz postavku Gunoovog “Romea i Julije”, prvi put tokom letnje sezone, za april naručili “UnShakeable”, mjuzikl sa tek dva govorna “isečka”, kako kaže Andrea Volters, autor libreta.
"Romeo i Julija"

U Glindeburn operi u Engleskoj postavljaju “San letnje noći” Bendžamina Britna i “Beatris i Benedikt” Hektora Berlioza (adaptaciju “Mnogo buke ni oko čega”), istražujući interpretacije Šekspirovih priča kroz operske forme.
Glindeburn i za 2017. planira postavku opere “Hamlet”, naručene od kompozitora Breta Dina i libretiste Metjua Džoselina, i to kao verne adaptacije popularnog i jednog od najigranijih komada, jer kako kažu, “ne smete prepravljati Šekspira u Engleskoj”.