PRED OČIMA IM 625 RASKRSNICA: Ovako izgleda “komandni centar” beogradskih semafora

Suzana Milošević

08. 09. 2019. u 20:15

"Novosti" u poseti centru "Beograd puta" odakle se prati rad semafora u svih 17 prestoničkih opština. Zasebno upravljanje saobraćajem u Kneza Miloša

ПРЕД ОЧИМА ИМ 625 РАСКРСНИЦА: Овако изгледа “командни центар” београдских семафора

Šef odeljenja Službe za saobraćajnu signalizaciju Dragan Zloporubović u "Beograd putu" / Foto P. Milošević

IZ jednog centra, u srcu JKP "Beograd put", nadgleda se nekoliko stotina hiljada semafora širom prestonice i u prigradskim opštinama. Odeljenje za svetlosnu signalizaciju svakodnevno motri i rešava probleme na uređajima koji regulišu kretanje vozila na 625 raskrsnica, računajući i onu na uglu Bulevara kralja Aleksandra i Takovske, gde je 4. novembra 1939. godine postavljen prvi semafor.

Tim koji ima 36 članova bavi se ugradnjom i održavanjem svetlosne signalizacije, a semafore obilaze jednom dnevno. Kažu da "održavaju sve što sija".

- Od 625 raskrsnica, polovinu imamo u daljinskom nadgledanju, što znači da imamo trenutni uvid u problem - kaže šef odeljenja Službe za saobraćajnu signalizaciju Dragan Zloporubović za "Novosti". - Imamo i nekoliko zasebnih sistema za upravljanjem saobraćajem, na primer u Kneza Miloša, Novom Beogradu.

Navodi da semaforski uređaji rade po projektima koji se prave za svaku raskrsnicu u zavisnosti od broja vozila koja tuda prolaze. Tek onda se postavljaju semafori i tako nastaje raskrsnica.

- Raskrsnice se semaforizuju da bi se povećala bezbednost, a ne da bi se ubrzao saobraćaj. Beograd je odavno zakrčen i regulisanjem rada semafora ne možemo da dobijemo veću protočnost, nego što ulice mogu da prime vozila. Izmenom programa pokušavamo da popravimo stanje, ali na nekim potezima, ni to ne pomaže. Na raskrsnici Takovske i Kralja Aleksandra postoji 21 detektor, koji registruje kad vozila nailaze ili stoje. Onda uređaj pokušava da produži za nekoliko sekundi protok vozila, na primer iz Kneza Miloša, da bi se kolona smanjila. Ali i tih nekoliko sekundi dovoljno je da stvori gužvu u Takovskoj - priča naš sagovornik.

Osim vozača, sa semaforima muke imaju i sugrađani, koji na prelazak preko ulice najduže čekaju na ukrštanju Brankove i Ulice carice Milice, čak 127 sekundi. Raskrsnice na potezu Dečanske, Terazijski tunel, Brankova najduže drže crveno svetlo za pešake, kako bi se saobraćaj ka Brankovom mostu ubrzao. Po dva minuta crveno je i duž raskrsnica u Kneza Miloša i Takovskoj, a 110 sekundi drže one na Novom Beogradu.

Crveno za pešake na Brankovom mostu traje 127 sekundi / Foto A. Stanković


Zbog dužine čekanja, svakog dana na adresu ovog odeljenja stižu primedbe sugrađana. Najčešće se ispostavi da su to semafori sa tasterima za pešake, koje Beograđani i ne primete.

- Sugrađani ne razumeju da moraju da pritisnu dugme i sačekaju da se zeleno upali. Kao i da kad neko pređe i upali se crveno, mora opet da prođe neko vreme da bi se upalilo zeleno. Prijave dobijamo i kada neka sijalica ne radi, ili kada su u pitanju havarijska oštećenja, koja nastaju zbog saobraćajnih nesreća ili vandalizma - navodi Alksandar Cvetkov, inženjer u ovom odeljenju.

U gradu, na godišnjem nivou, šteta je oko 60 miliona dinara zbog uništene svetlosne signalizacije.

SIGURNO NA ZEBRI

KADA dočekaju zeleno svetlo, pešaci na nekim semaforima ne uspevaju da stignu na drugu stranu ulice. To je slučaj sa semaforom kod "Madere" u Bulevaru kralja Aleksandra.

- Sistem zaštite uvek postoji. Kada se upali crveno za pešake, osoba na prelazu ima sekund po metru ulice da je pređe. Znači, crveno se upali da nijedan pešak više ne krene, ali onaj ko je pošao ima onoliko sekundi da pređe ulicu koliko je ona široka - kaže Dragan Zloporubović.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Винћенцо

10.09.2019. 00:21

Било би лепо, а и веома корисно када бисте се удостојили да синхронизујете рад семафора на целој територији Новог Београда.