Automobili potiskuju ljude

S. B. MILOŠEVIĆ

21. 01. 2019. u 22:15

Mesta za ostavljanje vozila u naseljima širom prestonice nema, građani na mukama. Stručnjaci jedno od rešenja vide u uvođenju sistema jednosmernih ulica. Garažna mesta prodaju se odvojeno od stanova

Аутомобили потискују људе

Za novoizgrađene objekte potrebno je obezbediti 1,1 parking-mesto po stanu / Foto P. Milošević

PARKIRANjE u bilo kom delu prestonice noćna je mora za sve vozače! Teško je i stanarima u centru grada, ali i onima na periferiji. Stručnjaci sa Saobraćanog fakulteta tvrde da su na problem sa parkiranjem upozoravali još pre 15 godina kada je još nešto moglo da se preduzme. Danas, sa 50.000 novih automobila koji se u Beogradu registruju svake godine, rešenje je teže naći.

Srpska prestonica, poput svih drugih u svetu, muku muči sa brojem parking-mesta na ulicama. Zahteva je mnogo, ali je malo mesta koja mogu da budu obeležena za ostavljanje vozila. Zemun, Dorćol, Mirijevo, Miljakovac, Kanarevo brdo, Vračar...


PROČITAJTE JOŠ:
Ruše lokale TC "Stankom"?

- Stanovnicima stambenih zona parking-mesta moraju da se obezbede - kaže, za "Novosti", Vladimir Čuljković sa Saobraćajnog fakulteta. - U skladu sa urbanističkim normativima, za novoizgrađene objekte potrebno je obezbediti 1,1 parking-mesto po stanu. A za rekonstrukciju - jedno mesto. Ipak, ko i koliko poštuje normative, fakultet u to nema uvid. I tamo gde investitori poštuju propise, garažna mesta se prodaju odvojeno od stanova. Cena je veća od one koju su kupci spremni da plate, pa će često pre novac dati za još deset kvadrata stana, vodeći se mišlju da će se parkirati negde na ulici. Divlja gradnja je posebna vrsta problema, jer nelegalni investitori najčešće ne misle na parkiranje.

Parking-mesta nisu rešena ni u starim beogradskim naseljima, a svake godine niču nova, često bez nekog urbanističkog plana. Tako je i u naselju Vojvoda Vlahović, gde su duž ulica parkirana vozila. Zbog uskih saobraćajnica autobus ne može da saobraća, pa ovuda vozi kombi na liniji 26 L.

- U starim naseljima ulice su pravljene prema tadašnjim potrebama, kada je u celoj ulici tih pedesetih bio samo jedan automobil. Kuće su vremenom rušene, građene su zgrade ili poslovni prostori. Stanari negde moraju da parkiraju vozila, kao i zaposleni koji dolaze automobilima. Sva vozila su tu nepropisno parkirana. Ovde najčešće nije ni moguće obeležiti parking mesta. A opet, mesta za parkiranje nema sada ni na Bežanijskoj kosi, koja je baš na periferiji. Izgrađene su nove zgrade sa malim parkinzima između njih, ali podzemnih garaža nema. Svi automobili su na kolovozu ili na trotoarima. Ovde je dosta neuređenih površina koje mogu da se iskoriste za parking-prostor, samo o tome niko ne razmišlja - tvrdi Čuljković.

Prema rečima stručnjaka, prvi korak ka poboljšanju situacije je da se zaustavi produbljivanje problema, odnosno da se ne dozvoli zidanje objekata gde parkiranje ne može da se reši, kao i pretvaranje stambenih u poslovne objekte u onim ulicama gde parking-mesta nema.

- Potrebno je zaustaviti divlju gradnju, kao i nadziđavanje spratova na objektima, jer ti budući stanari isto neće imati gde da ostavljaju vozila. Jedna od mogućnosti je i uvođenje sistema jednosmernih ulica gde god je to moguće. Prvo, zbog protočnosti saobraćaja. Drugo, jer je tu moguće organizovati parkiranje makar podužno. Boljeg rešenja nema. Imamo opciju da se parkiranje odvija na ulici haotično, ili na neki uređeniji način. Ujedno, potrebno je obezbediti građanima dobar i pouzdan javni prevoz, kako bi se ublažio problem parkiranja u centralnim zonama - ističe sagovornik "Novosti".

NEPROPISNO NA VRAČARU

I TROTOARI u centru odavno su zakrčeni vozilima, pa pešaci i majke sa kolicima ne mogu da prođu. Zbog nepropisno parkiranih vozila, muku muče i vozači javnog prevoza, koji ne mogu da prođu autobusima, poput Golsvordijeve na Vračaru kojom saobraćaju linije 25 i 26. Zbog nedovoljnog broja parking-mesta u ulicama Cara Dušana, Džordža Vašingtona ili u Ulici vojvode Stepe, nesavesni vozači automobile parkiraju na šinama, dok "časkom" završe poslove u banci, menjačnici... Tako tramvaji i po 10, 15 minuta stoje, sa putnicima.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (15)

Vigo

21.01.2019. 22:30

Za ovaj problem je kriv gradski urbanizam, gradjevinska direkcija i opstinari. Dozvoljena je gradnja ogromnog broja kvadrata u delovima grada koji nemaju infrastrukturu koja moze da podrzi zgrade. Propis koji kaze jedno parking mesto po stanu je takodje problem jer danas svaka porodica ima najmanje dva automobila. Dovoljno je videti sta je uradjeno na Lekinom Brdu gde je opstina Vozdovac dozvolila gradnju visespratnih zgrada u naselju sa porodicnim kucama.

Sotir

21.01.2019. 23:32

Ajde sto parkinga nema u centru gde su niske zgrade, ali ceo Novi Beograd je u soliterima i prave se novi soliteri, a ispred solitera 20 parking mesta, nista nije bolje ni u blokivima oko starih zgrada. Davimo se u saobracaju, sve vise se razmisljam da kupim biciklo, bice jeftinije meni i manje para drzavi za porez i akcize koji su podigli do besvesti.

Resenje

21.01.2019. 23:44

Zidajte garaze na 4-5 spratova!Svaki veci parking u naselju, iskoristite za tako nesto i umesto 40 parking mesta, zidanjem napravite da ima za 200 vozila. Naplacujte kao po zonama sto naplacujete stanarima i svi ce biti zadovoljni. Ostalima, kao svaka garaza, od 50-100d. sat.Ne razumem, sta je problem to uraditi?

Miki

22.01.2019. 01:40

@Resenje - Bravo , isto tako bi uradio, u svako naseljeno mesto po jedna garaza na vise spratova. Takav je problem i kod Klinickog centra.

Koncept koji je u razvijenim zemljama napušten

22.01.2019. 07:15

@Resenje - jer privlači još više automobila... sedi, jedan.

Pera Detlić

21.01.2019. 23:58

Prodaj kola kupi bicikl, em zdravije, em ekonomičnije, a i manje sekiracije za parkiranje, plus ti ostane love,

jeste

22.01.2019. 08:27

@Pera Detlić - ako hoces da te pogaze ovi sto voze auta a pogotovo gsp. U Beogradu niko nema svest o biciklistima i niko ni ne obraca paznju kad ih vidi na ulici a na obelezene biciklisticke trake na krajevima kolovoza ulecu vozaci jer su navikli da skoro nikad nema biciklista, a da ne pricam o vozacima trola i autobusa

Zakleti biciklista

22.01.2019. 15:37

@Pera Detlić - Iskljucivo koristim bicikl za voznju po Beogradu, leti i zimi. Najmanji problem su mi vozaci i GSP, niti mi iko trubi, niti me namerno sece, ponekad prodju blize nego sto bih zeleo, ali sve u svemu ok. Paradoxalno je ocekivati da ce povecanje kapaciteta parking mesta resiti problem, nece, jer sto vise olaksavate koriscenje kola to ce vise ljudi koristiti kola. Moskva i Oslo smanjuju/ukidaju parking mesta, i sta se dogadja? Razvija se biznis deljenih automobila, elektro skuteri/trotineti, bicikli

Mića Iz Kafića

22.01.2019. 00:08

Zato što Beograd nema infrastrukturu za toliko novih zgrada i novih stanovnika.Samo se gradi ....Pogledajte na šta liči Kopaonik!!!

Da ti ja nešto kažem

22.01.2019. 02:22

Imam ja jedno pitanje? Recimo i da nekim čudom rešimo parkiranje, a nećemo... Kako ćemo da rešimo nedostatak profesionalnih vozača? Pa ne ide javni prevoz sam od sebe... Hoću da kažem, da je problem mnogo dublji!!!

D.N.

22.01.2019. 02:51

I u Njujorku je problem, al imaju ljudi metro pa se voze kao gospoda!! Njih 20 miliona!!!

Zato što

22.01.2019. 07:37

smo mi na nivou svesti dece koja čekaju Deda Mraza da im ispuni želje tj.reši probleme. Prepustili smo svoje odlučivanje na lokalu tupavima koji misle da će im biti dobro jer grabe, grabe, grabe...i tako do vrha! Nikome nije dobro jer propadamo...

Nik

22.01.2019. 08:50

Pored divlje gradnje oni koji zidaju legalno prave lažne parkinge, gledao sam da kupim stan u legalnoj gradnji pa mi je investitor rekao: Prodao sam sve stanove ali sam garaže u prizemlju pripremio da pretvorim u stanove čim dobijem upotrebnu dozvolu, tako da ću imati još oko 4 stana na prodaju!!! Kada tako rade oni koji imaju dozvolu šta očekujete od divlje gradnje!

Guliver

22.01.2019. 14:03

Ovo jesu problemi, ali veći od njih su sami normativi i planovi. Prvo, to što GUP propisuje 1,1 mesto po stanu,čak i da se ispuni, više nije dovoljno. Potreba je za 1,5. Drugo, o ovom problemu se zna decenijama, zna se da će se produbljivati, a grad uradi šta? Izmeni GUP tako da dozvoli još više spratova, gušće raspoređene zgrade, zanemari postojeće stanje, i prenamenjuje zelenilo u stambene zone. Grad raste u visinu. Posledice vidimo više godina posle usvanja plana. I svima je "normalno".