OSTACI BLAGA POD KAMERAMA: Eksponati iz depoa Železničkog muzeja, koji su preostali posle krađe, prebačeni na bezbedne lokacije

S. B. Milošević

21. 10. 2018. u 22:15

Ostaci lokomotiva "Pula" i "Presek", koje su kradljivci sekundarnih sirovina isekli na komade i odneli u delovima iz depoa Železničkog muzeja pre dva meseca, sada su na sigurnom

ОСТАЦИ БЛАГА ПОД КАМЕРАМА: Експонати из депоа Железничког музеја, који су преостали после крађе, пребачени на безбедне локације

Lokomotiva isečena na delove / Foto Z. Jovanović

OSTACI lokomotiva "Pula" i "Presek", koje su kradljivci sekundarnih sirovina isekli na komade i odneli u delovima iz depoa Železničkog muzeja pre dva meseca, sada su na sigurnom. Sve četiri kompanije železničkog sektora posle otkrića krađe i skandala koji je tim povodom nastao, ujedinile su se i izmestile preostale delove iz depoa, odnosno stare ložionice ispod mosta Gazela, u garažu "Plavog voza" i u dvorište Železničkog integralnog transporta, u Makišu. Neprocenjivo blago, odnosno ono što je od njega preostalo, sada je pod celodnevnim video-nadzorom.

Izmeštanje parnjača obavio je Železnički integralni transport, koji je obezbedio kompletnu mehanizaciju i prateću opremu. Osim lokomotiva, izmešten je jedan deo strugova i bušilica. Za njih je trenutno oformljena stručna komisija koja trenutno procenjuje nastalu štetu i treba da predloži dalje mere zaštite.

- Prebacivanje lokomotiva bio je veoma složen i komplikovan proces koji je iziskivao sistemski pristup i saradnju svih institucija pod čijom su nadležnošću eksponati - kažu iz "Železnica Srbije" a. d. - Eksponati su sve vreme bili pod budnim okom kustosa Železničkog muzeja i kustosa i konzervatora Muzeja nauke i tehnike. Sve je obavljeno pod strogo kontrolisanim uslovima, uz poštovanje muzeološke prakse i u skladu sa Zakonom o kulturnim dobrima.

Izmeštanje parnjača obavio je Železnički integralni transport


U narednom periodu, kako kažu u ovom preduzeću pod čijom nadležnošću je i Železnički muzej, predstoji konzervacija lokomotiva. Budući da je reč o veoma značajnim eksponatima tehničke kulturne baštine, "Železnice Srbije" traže specijalizovana preduzeća koja su sertifikovana za obavljanje konzervatorskih radova.

Depo u kom su dragocenosti čuvane


Krađa lokomotive stare 154 godine, jedne od onih kakve su se koristile pri gradnji Sueckog kanala, jedinstvene u svetu,obelodanjena je krajem avgusta.

PLjAČKA TRAJALA DANIMA

ZGRADA u kojoj su se eksponati nalazili zapravo je stara ložionica koja je bila pod zaštitom Republičkog zavoda za zaštitu spomenika. Za sigurnost artefakata bio je odgovoran Muzej železnice, odnosno preduzeće "Železnice Srbije" a. d. Zbog nesporazuma oko nadležnosti i povlačenja stražara sa lokacije, lokomotive su bile prepuštene na milost i nemilost kradljivcima. Zbog godišnjih odmora i kašnjenja dogovora oko premeštanja ekponata između četiri železnička preduzeća, lopovi su danima sekli blago neprocenjive vrednosti.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

strelok

22.10.2018. 12:46

И шта сад, треба да им се честита што су „спасли” нешто кад му више спаса нема?? За ово се у озбиљним државама иде у затвор, али ми немамо ни државу, а камоли озбиљну државу.