Tahograf je zakon za vozača

N. VUKIĆ

02. 11. 2016. u 15:33

Grad i Komitet za bezbednost saobraćaja imaju različite stavove o načinu kontrole javnog prevoza. Vesić: Dovoljna je i "busplus" legitimacija. Božović: Memorijska kartica nema zamenu

Тахограф је закон за возача

Foto P. Milošević

DOK u gradskoj upravi smatraju da su "busplus" identifikacione kartice vozača odgovarajuća zamena za tahografske kartice, te da njihov izostanak ne ugroževa bezbednost, u Komitetu za bezbednost saobraćaja smatraju da to nije tačno i da se time krše propisi. Gradski menadžer Goran Vesić čak tvrdi da je priča o tahografima "malo naduvana". - Suština postojanja tahografa su podaci o vozaču. Tamo gde vozači nemaju tahografsku karticu, a to je inače njihova obaveza, kao što je posedovanje saobraćajne dozvole, koriste se "busplus" kartice i dobijaju se apsolutno isti podaci - objašnjava Vesić. - Posedovanje tahografa je obaveza vozača, a pošto svi vozači nemaju dovoljno novca, nađeno je kompromisno rešenje da, dok nemaju tahografske kartice, koriste "busplus" kartice. Dobijaju se isti podaci, ništa se ne gubi i ni na koji način nije ugrožena bezbednost. Dakle, netačni su napisi da je na bilo koji način ugrožena bezbednost putnika, a pre ili kasnije svi vozači će imati tahografe.

Međutim, Milan Božović, iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, "busplus" karticu i tahograf ne poistovećuje i kaže:

- U propisima je definisano da u vozilu koje ima digitalni tahograf, vozač mora da ima i koristi tahografsku karticu. Nemoguće ju je zameniti bilo čime, pa tako ni "busplus" karticom. Suština je da se na taj način kontroliše vreme rada vozača. Tahografski uređaj je unificiran. Postoje standardi po kojima se pravi i koristi. Upotreba tahografskih kartica za digitalne tahografe je po međunarodnoj direktivi prihvaćena i mora da se poštuje. Nema izuzetaka!

ŠTA KAD SISTEM PADNE? U prilog tome da "busplus" identifikacione kartice nisu adekvatna zamena za tahografske kartice ide i činjenica da ovaj sistem povremeno "zakaže". Kada sistem "padne", nemoguće je beležiti podatke o vozaču i njegovom radnom vremenu. Osim toga, diskutabilna je i kontrola ovih uređaja, odnosno "baždarenje".

Božović ističe da vozilo koje ima digitalni tahograf ne sme da se pomeri bez tahografske kartice, te da su kazne za vozače, kao i za preduzeća koja ne poštuju ove propise, enormne.

Ipak, kada smo Gradsku saobraćajnu inspekciju pitali da li kontrolišu vozila javnog gradskog prevoza, koliko često to rade, da li su od uvođenja zakonske obaveze da se koriste digitalni tahografi i memorijske kartice do sada napisali, i koliko, prijava prevoznicima ili vozačima gradskog prevoza zbog toga što ih ne koriste, odgovore smo dobili iz Sekretarijata za saobraćaj.

Oni navode da je Direkcija za javni prevoz pregledala 300 vozila gradskog prevoza u septembru ove godine i dodaju da kontrola ispravnosti i korišćenja tahografa nije u njihovoj nadležnosti, već Uprave saobraćajne policije.

Prema podacima MUP-a, Policijska uprava za grad Beograd periodično kontroliše poštovanje propisa o bezbednosti saobraćaja i poštovanje propisa o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu u GSP "Beograd", u svim pogonima.

Tako su oni u prethodnom periodu, zbog nepoštovanja odredaba Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, podneli 12 zahteva za pokretanje prekršajnog postupka protiv GSP "Beograd", odnosno odgovornog lica u preduzeću i 61 zahtev protiv vozača.

KAZNE Nepropisno korišćenje i zloupotreba tahografa za posledicu mogu da imaju niz prekršaja koji su različito kažnjivi. Pa tako, oni koji se ne pridržavaju zakona, u zavisnosti od težine prestupa, mogu da plate i ceh od pola miliona dinara.

Obaveza ugradnje digitalnih tahografa važi za sva novoproizvedena vozila koja se prvi put registruju u Republici Srbiji posle 1. jula 2011. godine. A izdavanje tahografskih kartica u Srbiji počelo je 12. januara 2012.


OBAVEZNO VOĐENjE PUTNOG NALOGA

Vođenje putnog naloga je, takođe, obavezno za vozila koja učestvuju u javnom linijskom prevozu putnika. Ipak, to ne oslobađa odgovornosti prevoznika za neposedovanje informacija koje se mogu dobiti na osnovu tahografskih izveštaja. Putni nalog je dokument koji prati vozilo, a ne vozača. U praksi, GSP izdaje putni nalog dnevno za jedno vozilo, za sve vozače koji su u toku dana radili na vozilu. To znači da Uprava saobraćajne policije, prilikom redovne kontrole, nije u mogućnosti da sazna detalje kao što su korišćenje propisane pauze na terminusu, koliki je nedeljni i mesečni fond časova vožnje konkretnog vozača i poštovanje propisanog odmora.

Tahografski zapis nije moguće izmeniti i on beleži sve pojedinosti i detalje, koji se ne mogu osporiti niti izmeniti.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (2)

Ivan

02.11.2016. 22:46

Ko je ovde lud?!Gospodin Vesic,postao ekspert za saobracaj!Ima neke svoje zakone.Dobar je ovaj grad ko ga vodi.Vozite kolege slobodno bez kartica,a ako ne daj Boze,nekoga pregazite,ili napravite invalidom,budite sigurni da ce svi ti pametni koji tumace zakon na samo njima znan nacin,izvuci sebe,a vas ostaviti da robijate.