„Prokop” više nije večito gradilište

D. Radovanović

22. 08. 2016. u 13:12

Novinari veterani sa nostalgijom obišli uređeni deo železničke stanice "Beograd centar". Prošle su pune četiri decenije od početka izgradnje

„Прокоп” више није вечито градилиште

GRUPA beogradskih novinara veterana, među kojima su se našli i pojedini autori prvih tekstova o početku izgradnje "Prokopa" 1975-1976. godine, imali su priliku da na licu mesta vide, a i da čuju od inženjera "Beogradčvora", šta je u četrdeset godina urađeno na tom, za naš glavni grad, najvažnijem železničkom čvorištu.

I letimičnim pregledom sijaset novinarskih napisa o početku gradnje vrlo je lako zapaziti da je godinama obećavano da će stanicom "Beograd Centar", maltene koliko sutra, proći prvi vozovi. Stvarnost je to, međutim, ubrzo demantovala. Prolazile su godine, pa i decenije, a započeti radovi nisu privedeni kraju.

Naslovi novina iz tog perioda neprekidno su poručivali da na Prokopu sve "teče po planu" i da se "rokovi gradnje poštuju".

U "Beogradčvoru" niko, međutim, ne osporava značajan doprinos plejade neimara koji su od 1975. radili na tom veoma bitnom projektu. Nesporna je ocena, ipak, da su olaka obećanja bila nerealna, pa otuda i nije završavano ono što je pre četiri decenije započeto.

MILIONSKI TROŠKOVI U izgradnju glavne železničke stanice "Beograd Centar" u Prokopu tokom četiri decenije utrošeno je blizu osamdeset miliona evra. U tu sumu uračunata su sredstva sada aktuelnih radova u visini od 25,7 miliona evra.

Za razliku od prethodnog perioda, kada se godinama tapkalo u mestu, sve što je urađeno za prethodne dve godine zaista je impresivno. Predanim radom, a da uz to železnički saobraćaj nije prekidan, tekli su radovi što je i donelo krajnje rezultate. Početkom ove godine, kao što je poznato, svečano je pušteno u saobraćaj osam koloseka i pet perona, izgrađenih po najvišim svetskim standardima. Time je omogućen redovan prijem i otprema putnika na relaciji Beograd - Novi Sad - Beograd.

U naredinih godinu i po prioriteti su, kažu u "Beogradčvoru", izgradnja moderne stanične zgrade, ako bude potencijalnih investitora i komercijalnih i poslovnih centara. Idejni projekat zgrade stanice već je izrađen, a sada je na obaveznoj reviziji u nadležnim republičkim službama.

Predstoji i izgradnja dveju pristupnih saobraćajnica do Prokopa. Jedna bi išla od Bulevara kneza Aleksandra, a druga od auto-puta iz pravca prema Nišu. Za sve te radove trebalo bi obezbediti trideset pet miliona evra.

Sa stanice Prokop novinari veterani, nakon detaljnog obilaska svega urađenog, otišli su sa čvrstim uverenjem da će njihove mlađe kolege, u sasvim dogledno vreme, poslati svojim redakcijama izveštaje da je izgradnja najvažnije beogradske železničke stanice konačno privedena kraju i da više neće nositi neslavni epitet "večitog" gradilišta.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (7)

Čika Jova

22.08.2016. 14:10

U naslovu piše da više nije večito gradilište, a u tekstu da će uskoro prestati da bude to. Uskoro će se završiti čitamo 40 godina. Ništa novo u ovom tekstu

Speja

22.08.2016. 16:11

Sanjajmo, spavajmo... Ja sam bio srednjoškolac kada je krenula ta sapunica u vidu najdužeg zidanja na svetu. Menjali su se planovi, dinamike izvođenja radova, političari, preletači. države, sistemi, ideologije, a Prokop je ostao samo simbol lažnih obećanja. Sve se uglavnom svodilo na krečenje kao što reče čika Mrka, nikada dovršene rupčage na mnogim karijerama. Sada imam 55 godina i na osnovu iskustva teško da ću doživeti dan kada će Prokop biti definitivno izgrađen.

Pravi Miki

22.08.2016. 16:24

Lepo im je rekao Bekutin decko da se busaju u grudi zeleznickom stanicom koju su samo okrecili

Neša (Glodur)

22.08.2016. 17:32

"Prokop" više nije večito gradilište, a još se gradi. Ne trčite pred rudu, prvo skočite pa recite hop. Neka da Bog da "Novosti" požive i eto nama uskoro proslave pola veka (ne)večitog gradilišta.

M. Pavlovic

22.08.2016. 22:55

Sve isto kao i posle godinu-dve od pocetka radova na Prokopu, samo sto nije gotovo, efikasno kao Trg Slavija, pocese radovi, demontirase parking, ne potraja dugo ponovo ga vratise a radovi na Slaviji verovatno pocinju kolko sutra. Mozete da pisete sta god hocete i sami vidite da vam niko vise ne veruje.

Србистанац

23.08.2016. 12:14

Железнички систем је далеко сложенији од приче о једној станици. Да би "Прокоп" заиста прорадио као део система, није довољно окречити га што рече Мркела, потребно је завршити техничке станице у Кијеву и Земуну. Све остало, изградња пословног центра, петље која ће "удавити" Мостарску јер јој је преблизу и сличних егзибиција које су добре за сликање а не служе сврси, је само просипање новца ради мрсне провизије и дневнополитичке промоције.

Kole

23.08.2016. 15:51

Da je Radoje Domanovic ziv, plakao bi od smeha :)Ovo je bizarna tragikomedija. Ljudi su pre ravno 40 godina pisali o gradilistu, koje ni dan danas nije zavrseno. A sad kao - veterani obilaze :)Samo u Srbistanu.