Škole nameću nastavnike
23. 06. 2016. u 22:15
Iako zakon striktno nalaže da beogradski učenici sami biraju izborne predmete, ponuda sužena i dirigovana

Kao predavači angažuju se nastavnici koji nemaju pun fond časova,foto M.Anđela
IZBORNI predmeti za učenike osnovnih škola izborni su samo na papiru. Umesto da đaci, u skladu sa svojim interesovanjima i sposobnostima, sami odaberu šta će da uče osim obavezne nastave, škole učenicima godinama unazad nameću određene izborne predmete. Predavači su, uglavnom, nastavnici sa nepunim brojem časova, pa im je to idealna prilika da "sakupe" radne sate.
Iako zakonska regulativa nalaže da se u mlađim razredima đacima mora ponuditi najmanje tri, a u starijim bar četiri predmeta, to niko ne poštuje. U većini škola se radi samo o dva predmeta, a pri tom se roditeljima sugeriše koji da izaberu. Ni naziv izborni ne opravdava svoje značenje, jer se deca moraju opredeliti za ono što im je ponuđeno, a izbor ne može biti da ne žele da pohađaju nijedan predmet. Prilikom "selekcije" vodi se računa da je reč o nekom od predmeta koji mogu da predaju kolege sa liste tehnoloških viškova.
- U prvom razredu nam je ponuđeno da biramo između "ruka u testu" i "čuvara prirode", uz sugestiju da je većina učenika izabrala "čuvare" - priča Svetlana Ilić, majka čije dete pohađa jednu novobeogradsku školu. - Udžbenik za taj predmet košta oko hiljadu dinara, a dete ga nije otvorilo dva puta u toku školske godine. Ne znam o kakvoj se izbornosti tu radi kada nam se sugeriše šta da izaberemo. Drugo dete će krenuti u peti razred, a ponuđeno mu je crtanje, slikanje i vajanje, i hor i orkestar.
Kako ističu roditelji, u većini škola je nemoguće da predmet koji dete izabere u prvom razredu, pohađa do kraja četvrtog jer se, uglavnom, menja svake godine.
Direktori škola nisu baš bili raspoloženi za priču o ovoj temi, ali potvrđuju da se kao predavači, uglavnom, angažuju nastavnici koji nemaju normu, dok je u mlađim razredima to prepušteno učiteljima. Zbog statusa predmeta ni đaci, ni nastavnici ih ne shvataju ozbiljno, pa se tako kvalitet predavanja ne može porediti sa časovima obaveznih predmeta.
Sasvim je izvesno da je uvođenje izbornih predmeta, pre desetak godina, izgubilo svaki smisao i decu samo dodatno opteretilo. Tim pre što se ocenjuju brojčano, ali ocena ne utiče na opšti uspeh. Možda su to uvideli i nadležni u Ministarstvu prosvete, pošto je nedavno stigao predlog da mogu biti prebačeni u vannastavni sadržaj. Pitanje je da li će to biti podržano od prosvetnih radnika, kada se zna da sada izborni predmeti služe da neki nastavnici ispune normu.
LAŽNA LISTA
Na listi izbornih predmeta za mlađe razrede su - "ruke u testu", "čuvari prirode", "lepo pisanje", "od igračke do računara"... Učenici od petog do osmog razreda mogu da biraju između - "čuvara prirode", "svakodnevnog života u prošlosti", crtanja, slikanja, bojenja, i hora i orkestra....
министар нема појма
24.06.2016. 18:07
А тек на шта се срозало грађанско и веронаука, част изузецима. Нема оцена - нико не слуша, не долази, а држава плаћа часове џаба. Ђаци се не могу натерати да остану на њима ни кад су у средини наставног дана. Неки идиот је смислио да се те "науке" раде 12 година, па није ни чудо да деца мисле "није важно - видећу идуће године". Много важније питање је застарелих матичних књига које се ручно пишу, као у прошлом веку. Нико да гвирне како то други, паметнији од нас раде.
Nedostaju, po mom mišljenju, važne informacije koje javnost ne može da vidi na osnovu ovog teksta. Kako napraviti raspored časova sa tolikim brojem izbornih predmeta? Kako uskalditi ukupan broj dozvoljenih časova za svaki uzrast, ako se uvedu svi ponuđeni predmeti? Kako platiti nastavnika za 1 čas izbornog predmeta nedeljno? Ne zaboravite da mu treba dati i bus-plus, platiti porez i doprinose i tako dalje. Uopšte nije jednostavno. Uostalom, ne vidim ni da je strašno ako neko dopuni fond.
брука и срамота спремам ђака првака и седмака и срамно је нема преко школе да се купе књиге...после кад будем купио књиге да не буде јоој нисте требали те... само да заврше школу и беште децо што даље одавде!!!
Komentari (3)