Beogradske priče: Loša nadogradnja dobre ideje

Zoran Nikolić

28. 01. 2016. u 11:35

Ogromno gradilište na kojem je nicao Novi Beograd obimom bilo neponovljivo u istoriji srpskog građevinarstva. Nismo tako zamislili ovaj prostor, koji je sada haotično pretrpan, kaže arhitekta Milan Miodragović

Београдске приче: Лоша надоградња добре идеје

Izvor: Fotodokumentacija "Borbe", knjiga "Tajna Novog Beograda"

ŠTA bi rekli bežanijski seljaci početkom 20. veka da im je neko rekao kako će između njihovih sokaka i desne savske obale da nikne velegrad?

Verovatno bi bili u čudu ne verujući u zdravu pamet sagovornika, jer su tada oblast današnjeg Novog Beograda krasile samo bare prepune trske, kanal Galovica, koji je tekao bliže samoj Bežaniji, i jedan drum, koji je vodio ka Ušću. Pre Prvog svetskog rata taj prašnjavi put zvali su i Drumom Marije Terezije, austrougarske vladarke, sve dok ratni događaji nisu pomerili granicu znatno dalje iznad Beograda.

Moderna gradnja

OZBILjNA gradnja po parametrima savremenog, humanog urbanizma zahuktava se početkom sedamdesetih godina prošlog veka. Novi Beograd počinje naglo da menja celokupnu prestoničku fizionomiju. Fotografije koje prenosimo predstavljaju samo deo ambijenta koji je nastajao, a za neke od komentara zamolili smo arhitektu Milana Miodragovića.

Ovaj stručnjak projektovao je većinu stambenih objekata za Građevinsko preduzeće "Rad" u blokovima od 61. do 64, u skladu sa zadatim urbanizmom. I danas ih tako prepoznaju stanovnici prestonice. Tako, kada i sada neko kaže kako "ide u blokove" podrazumeva prvenstveno ovaj deo grada.

- U ovim blokovima, od ukupno 38 stambenih objekata, 30 je izgradilo preduzeće "Rad" koje je otkupilo francusku licencu za izgradnju stanova od prefabrikovanih panela. Sve projekte u tom, francuskom sistemu projektovao sam ja - kaže Miodragović za "Beogradske priče". - To je za ono vreme bio veoma napredan način rada. Industrijska proizvodnja stanova svela je izgradnju jednog stambenog kvadratnog metra sa 40 ili čak 50, na samo 12 radnih sati. Dodatni kvalitet bio je u tome što je 80 odsto radnog procesa obavljano u proizvodnoj hali, dakle u zatvorenom prostoru, pa bi elementi posle bili ugrađivani u zgradu. Odmah po ugradnji radnik je opet bio u zatvorenom prostoru. Na gradilištu, odmah po ugradnji prefabrikovanih elemenata, radnik je opet bio u zatvorenom prostoru, dakle u organizovanoj sredini, a uticaj vremenskih prilika bio je sveden na minimum.

Do 1976. godine na ovaj način je u Beogradu bilo građeno po 16.000 stanova godišnje!

- Tada se neki "mudrac" socijalističke ekonomije dosetio da uvede takozvane samoupravne interesne zajednice, pa je umesto tržišnog zavladao dogovorni ekonomski sistem koji je odmah rezultirao debaklom, pa je već naredne godine broj novoizgrađenih stanova iznosio svega 4.000 - kaže Miodragović. - To je bilo doba naše stručne, ekonomske i svake druge ekspanzije. Tih godina "Rad" je gradio čuvene vodotornjeve, simbol Kuvajta, Farmaceutski fakultet u Libiji, preduzeće "Ivan Milutinović" kompletnu luku u Kuvajtu, "Napred" je u Libiji projektovao i izveo kolosalne vodovodne sisteme... PKB je u Iraku izveo projekat na desalinizaciji pustinje i pretvaranje pustinjskog tla u obradive površine...

KANALI Jedna od ideja Nikole Dobrovića tokom izgradnje prvog urbanističkog rešenja za ovaj deo grada posle rata bila je i da ceo Novi Beograd bude ispresecan kanalima.Oni bi služili i kao saobraćajni putevi, i kao regulatori podzemnih voda.

Naš sagovornik se i danas seća Tome Devalda, direktora Direkcije za izgradnju Novog Beograda, čije ime pominje uz ogromno poštovanje. Kaže, "da njega nije bilo, teško da bi sve ispalo toliko dobro kao što je ostvareno na kraju".

- Bilo je tu mnogo važnih građevinskih zahvata, od projektovanja auto-puta kroz Beograd, preko izgradnje Hotela "Jugoslavija" do svakog bloka ponaosob - seća se Miodragović. -Zahvaljujući Devaldovom znanju i entuzijazmu nijednog trenutka nije došlo do zastoja ili nekog neplaniranog problema. Istina, kada bi neki od projekata bio okončan, obično nije nikada u prvi plan bio istican pojedinac, kao važan kreator neke ideje, već je pohvale po pravilu dobijao ceo kolektiv.

Ipak, rezultat svega što su ondašnji urbanisti osmislili danas je - nešto drugačiji.

Ti kuću posadi!

- SA ogromnom pažnjom smo vodili računa o svim urbanističkim parametrima komfornog stanovanja za tu zonu grada, a posebno o tolerantnom broju stanovnika prema rasploživom prostoru. Znalo se koliko mesta mora da ostane pod zelenilom, a koliko za škole, obdaništa... Sada je rezultat sasvim drugačiji. Kao da je nastupilo vreme: "Gde god nađeš zgodno mesto ti kuću posadi!"

Miodragović ne krije razočaranje onim što su njegovi naslednici uradili pošto su okončani radovi koje je on osmislio.

- U stanju sam da zalutam kada danas odem tamo iako sam ja gradio taj deo - uz kiseo osmeh kaže naš sagovornik. - Nije to dobar razvoj jednog zamišljenog koncepta. Taj deo grada pretrpan je objektima koji su, stručno gledano, tamo potpuno van smisla, urbanističkog plana i osnovnih parametara koji bi ih opredelili za tu lokaciju. Čak znam da su neki od takvih objekata navodno dobili nagradu za izgled, ali to priznanje se odnosi na samo zdanje, a nikako za mesto gde je postavljeno, unutar takve celine.

Naš sagovornik Milan Miodragović je tokom izgradnje blokova bio koordinator za usaglašavanje svih elemenata, objekata i infrastrukture, dakle stručnjak zadužen za izgled ovih blokova.

Kada je došlo vreme da neki novi ljudi "dopune" izgled ove urbanističke celine novim zgradama, njega, kako kaže, niko nije pitao za mišljenje.

- Dolaze i danas neki različiti ljudi da mi traže potpis kako bi uradili nekakve nakaradne nadogradnje, jer moraju da dobiju pristanak arhitekte. Ne potpisujem ništa.

- Sada na ovoj novobeogradskoj oblasti ima mnogo manje zelenila i slobodnih površina nego što je zamišljeno - jasan je naš sagovornik. - Naš cilj bio je da sve bude arhitektonski čisto i jednostavno.


Radović i Vještica

Sa posebnim poštovanjem Miodragović se seća Duška Radovića i Đoke Vještice. Radović ga je pozvao u svoju emisiju "Beogradske inicijative" daleke 1979. godine, zainteresovan za njegovu ideju da Beograd mora da se razvija kao "policentričan".

- Zvao me je da pričamo o tome kako Beograd ne treba da ima jedan centar, već da, kao svaka velika metropola mora da ima mnogo takvih mesta. Na primer, i oni koji stanuju u Rakovici, Krnjači, Zvezdari u Novom Beogradu moraju da imaju sve urbanistički važne elemetne za život i da se osećaju kao Beograđani, baš kao i oni koji su u centru.

Đoko Vještica bio je oduševljen nekim drugim Miodragovićevim idejama.

- Novi Beograd je u Vojvodini i ima distance koje nisu ni za pešačenje ni za upotrebu automobila. Još dok su blokovi građeni, sedamdesetih godina, govorio sam da je ovo idealna prilika za upotrebu bicikla. Dugo sam radio u Danskoj i bilo je prirodno da sedam kilometara do posla prelazim biciklom. Zašto "paliti" auto "za tri ćoška puta"? A i mnogo je zdravije. Tamo svi taksisti imaju posebne nogare, pa ukoliko nastupi kiša ili oluja, biciklista veoma lako zakači bicikl za taksi i očas je kod kuće. To je bila ideja koja je trebalo da krasi mnoge koji su se naselili na Novom Beogradu. Istina, bila je potrebna mnogo bolja namenska infrastruktura, od ove koja danas postoji, a predlagali smo je još tada.


MUZEJ SAVREMENE UMETNOSTI

Kao posebno dragocen novobeogradski arhitektonski objekat Miodragović izdvaja Muzej savremene umetnosti kao maestralno delo Ivana Antića i Ivanke Raspopović.

- Sećam se Antića kao velikog čoveka i sjajnog arhitekte - kaže Miodragović. - Još se naježim kada se setim njegove rečenice iz 1999. godine, kada mu je NATO srušio objekat MUP, pored Kliničkog centra. Rušenje zgrade svakom graditelju teško pada, pogotovo kada su motivi tako besmisleni. Ipak, Antić mi je tada rekao: "Pusti, sve je to samo beton i staklo. Ali decu, to ne mogu da im oprostim...".

LOĐA UMESTO NjIVE

Novi Beograd je u velikoj meri građen za potrebe ondašnje jugoslovenske vojske, koja je investirala u izgradnju stanova, ali je imala i posebne standarde.

- U to doba je gradonačelnik Branko Pešić bio protiv viših stambenih uslova za vojna lica u odnosu na ostale Beograđane - seća se Miodragović. - Pa ipak, tokom izvođenja jednog projekta, zbog elemenata gradnje lođa u stanovima bila je nešto veća nego što je bilo propisano. Komandant generalštaba tada je bio Nikola Ljubičić, koji je u šali rekao, aludirajući na poreklo vojnih lica: Pa neka im bude malo veća, to im je zamena za njive i livade koje su napustili!

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (18)

nemam pojma

28.01.2016. 14:31

Taj sistem je vrlo rentabilan ako se grade masovno stanovi jer se paneli pripremaju u tzv. fabrici stanova, ali postaje nerentabilan ako nema masovne izgradnje. Da bi laici lakše shvatili, radi se o sendvič panelima, sem unutrašnjih konstruktivnih, koji su od punog arm. betona. Ostali imaju izolaciju između dve betonske ploče, spoljne i unutrašnje. Iz današnjeg ugla imaju ogromnu manu slabe izolativnosti i brojnih toplotnih mostova a što je problem većine zgrada izgrađenih na N. Beogradu.

Joca

28.01.2016. 14:58

@nemam pojma - Slazem se. Mnoge od tih zgrada nisu izdrzale test vremena. Sistem je preuzet sa zapada gde je to korisceno za socijalu, sirotinju - jeftini blokovi za one koji ionako ne placaju ekonomsku stanarinu, vec im opstina dodeljuje smestaj. Na zapadu to i nisu pravili da traje zauvek, mnogi takvi soliteri su tamo sruseni nakon 20-30 godina koriscenja. A kod nas se ocekuje da traju zauvek. Mozda i hoce, ali jadno.

gaja

28.01.2016. 15:15

@nemam pojma - Pa sta je problem obloziti zgrade stiroporom? Kvalitet gradnje na NBGD nije toliko los, ali zgrade zidane tokom durge polovine 20. veka nisu bas nesto termicki previse efkisane.

nemam pojma

28.01.2016. 16:09

@nemam pojma - Autori blokova 61 - 64 na Novom Beogradu su prof. arh Darko Marušić, arh Melanija Marušić i arh M. Miodragović. Mislim da je značajno da se pomenu autori projekta. Bili su pobednici na raspisanom konkursu, po vrlo strogim urbanističkim uslovima položaja, spratnosti i kaskadnog izgleda zgrada. Molim vas objavite to jer je važno da se zna istina o autorima, kao i to da kritikovani "kanjoni Sutjeske" nisu volja autora već urbanista.

Mitar

28.01.2016. 16:56

@nemam pojma - Problem tzv termicke efikasnosti postavlja se samo u sistemu u kome solidno daljinsko grejanje nije socijalna briga i pravo vec usluga koju pruza privatnik privatniku mereci tacno utroseno. Zbog promene socijalnog sistema valjalo bi zgrade sada oblagati ali ne spolja vec iznutra jer ipak one imaju i neku estetsku vrednost a trajanje spoljnjih obloga i pokrivaca je vrlo ograniceno. Osim toga, prica o stiroporu je uglavnom pretenciozna i potice od proizvodjaca stiropora.

laki, laki

28.01.2016. 17:24

@nemam pojma - Arhitekte, Darka i Mileniju Marušić u posao je uveo Milan Miodragović, i oni su umnogome pomogli oko projekta , svakao ih treba pomenuti, ali mora se znati da je glavni nosilac ideja i same realizacije bio arhtekta Milan Miodragović, da nebismo opet upali u kolektivizaciju. Pored toga arhitekta Miodragović bio je glavni kordinator tokom izgradnje blokova. Vreme kada su blokovi građeni imalo je svoje zahteve i potrebe, oni možda sada izgledaju anahroni , svojevremeno isticani su kao odlični.

nemam pojma

28.01.2016. 17:28

@nemam pojma - Mislim da Vi niste iz struke. Vaše znanje o izolaciji je malo. Ako nema spoljne termoizolacije stvaraju se brojni toplotni mostovi na spojevima vertikalnih panela sa horizontalnim pločama tavanica. Ja sam na faksu kao seminar dobio Balancy sistem na predmetu Prefabrikacije, tako da do tančina poznajem taj sistem. S druge strane, projektovao sam objekte u državama gde je energetska efikasnost obaveza.

nemam pojma

28.01.2016. 17:32

@nemam pojma - Balansi (balancy) panelni sistem je smišljen u Francuskoj odmah posle II sv. rata, da bi se što pre podigli stanovi u porušenim gradovima, jer je postojala velika potreba za stanovima. Tada nisu to bila naselja za sirotinju, postala su vremenom, zbog većeg standarda i velike ponude kvalitetne gradnje. Patent su početkom sedamdesetih prodali nama.

Bgd

28.01.2016. 17:37

@nemam pojma - Ahahaha. Fasade su bas mnogo lepe pa ih ne smemo pokrivati. Mislim, slazem se da budu autenticne, ali sada je to musavi beton sa flekama od lisaja.

Арх.

28.01.2016. 23:23

@nemam pojma - Онда поменимо и аутора урбанизма Блокова 1961-64, архитекту Јосипа Свободу. Када говорите о ауторству, очигледно не познајете чињеницу да су Марушићи само радили основе станова (зграде у Блоковима 61 и 62), те да су убрзо прешли на неки други пројекат (Церак-виногради)...

miami

29.01.2016. 05:09

@nemam pojma - Pa isto tako se gradilo I u Sovjetskom Savezu. Na kraju su ostali nakazni blokovi I nehumani uslovi za zivot. U Francuskoj sedanas jako retko mogu videti takve gradjevine.

Omer

29.01.2016. 08:39

@nemam pojma - Da ste projektovali bilo sta u ozbiljnim drzavama znali biste da se stiroporom sa spolja oblazu iskljucivo sablonske zgrade gradjene iz nevolje bez ikakvog arhitektonskog resenja (kod nas npr. Karaburma i Paviljoni. Tekovine arhitektonske moderne kao sto su Blokovi ili Vidikovac oblazu se iskljucivo iz unutra. A nasta lici kada se spolja oblazu vidi se upravo na Vidikovcu.

Omer

29.01.2016. 08:47

@nemam pojma - Pa nije arhitektura samo predratna jednospratna zgrada sa dva stancovana gipsana ukrasa i tri sloja naknadnog kreca, kao u Nisu. Na Novom Beogradu ima dosta zgrada koje su dobijale medjunarodna priznanja i usle u raznorazne monografije. A i manje uspele zgrade, pogotovo iz 60ih, sigurno vise lice na nesto dok im se vidi originalna obloga, nego kad naprave bugarsko selo kao na Vidikovcu. Jedini je problem u glavi nasih ljudi koji zive u srednjem veku pa sve staro izjednacuju sa lepim i obrnuto.

nemam pojma

29.01.2016. 15:03

@nemam pojma - Još jedna predrasuda, sitnopanelni sistem se nije koristio u SSSR, već krupnopanenelni sistem, gde su se slagali gotovi stanovi, gde je bilo samo nekoliko elemenata za razliku od Balancy sistema koji je ipak omogućavao kreativnost i zanimljive fasade, kao i funkcionalnije osnove. Ako je gospodin koji komentariše iz Majamija, onda mora znati da je to ipak bolja gradnja od prefabrikovanih kuća od dasaka u USA i da većina Amerikanaca živi u nesolidnijim objektima od nas a posebno zapadne Evrope.

NEMAŠ POJMA

30.01.2016. 00:02

@nemam pojma - Arh Melanija Marušić, arh.Milan Miodragović i arh Darko Marušić,su koautori u 8 od ukupno 38 objekata,a arh. Stojan Stojčić 4 ovjekta koje je izvelo GP"Napred". Preostalih 26 objekata izgrađenih u sistemu "RAD_BALENCY" projektovao je arh.Milan Miodragović koji je sa KGP"Gradsko zelenilo" uradio i projekt uređenja slobodnih površina i bio koordinator ukupne infrastrukture. Njegovi projeti kandidovani su za Oktobarsku nagradi i nagradu "BORBE" za arhitekturu,

чамци и бродићи

28.01.2016. 20:43

Мени изузетно занимљиво звучи идеај Николе Добровића о Новом Београду с водним каналима. То би био сасвим друкчији град, који би изгледао друкчије и имао друкчију организацију .... лепо је маштати о томе.

Vorda90

29.01.2016. 13:44

Novi Beograd generalno uopšte nije lep, građen je po pravilu tačkasta gradnja ili lajički ,,Bašta,, umesto da je išao Bulevar i onda zgrade sa jedne i sa druge strane zbijene tipa Menheten i da je jedino zelenilo bilo napravljeno u bloku 26 kao neki centralni park, i da smo pravili više filmova sličnih holivudskim umesto sekula i njegove žene sa puno blata i bolesti možda bi Juga i opstala.

Željko

29.01.2016. 22:43

Te zgrade ja ne mogu nazvati estetski privlačnim, pogotovu kad ih poredimo sa zgradama koje se danas prave u svijetu.Treba to pogledati iz tačke gledišta od 50 godina u nazad. Trebali su stanovi, trebalo je nešto novo i drugačije i impozantno. A običnom gradjaninu u to vrijeme, svaka nova i bijela zgrada viša od "Albanije" je bila simbol uspijeha i napredka.Izmedju ostalog, i materijali nisu bili napredni kao danas, crtalo se na papiru itd.

zitelj blokova

20.02.2016. 07:51

Stanovala u Bl.61, ljudima je curilo u stanovima na spojevima zidova.Vojni stanovi su radili izolaciju plutom, ne secam se da li spolja ili iznutra. Blok 45 je lavirint u kojem se bez pomoci prolaznika ne moze naci trazeni broj.Zivela i u dr. I. Ribara i zbog ljubavi prema NB sada sam u Bezaniji. Inace, nekad nazivan betonska spavaonica, N. Bgd je postao veoma urbanizovan, cist, svetao, pun zelenila, prostran, sa sirokim ulicama, odlican za zivot i porodicu.