SRCE POD PRITISKOM: Batine i vaspitavanje

Mirjana Bobić-Mojsilović

13. 12. 2014. u 19:32

Kad sam ja bila mala, mama me je bila varjačom, tako da se uvek ispostavljalo da me nije tukla mama, nego varjača

Ovih dana, kada su novine prepune vesti o prebijenim, silovanim i ubijenim ženama, rasprava o zakonu protiv fizičkog kažnjavanja dece dobija epohalne razmere, a doktora, psihoterapeuta, koji se usudio da kaže nešto suprotno aktuelnom trendu politički korektnog dušebrižništva, besomučno stavljaju na stub srama, vređajući ga na sve moguće načine, što prilično govori ne samo o društvenoj klimi nenaviknutoj na disonantnost, nego i o dubokoj agresiji onih koji se bore protiv agresije.

Razlika između nasilja nad decom i fizičkog kažnjavanja, to jest onoga što se u narodu zove „batine“, to jest ćuška ili šljepka po guzi, svakako da postoji, i teško da se u tome ne prepoznaje drastična razlika. Sa druge strane, teško će i jedan zakon uspeti da spreči roditelja da svoje dete vaspitava na „starinski“ način, osim ako ova halabuka oko novog zakona sve više izgleda kao projekcija budućnosti u kojoj deca neće pripadati roditeljima, nego državi.

Kad sam ja bila mala, mama me je bila varjačom, tako da se uvek ispostavljalo da me nije tukla mama, nego varjača. Iskreno priznajem da sam i ja moju ćerku kad je bila mala, doduše retko, udarila po guzi. Da li me to čini nasilnikom i neodgovornim roditeljem? U svakom slučaju me čini manjim folirantom od onih koji se ovih dana javno zaklinju da svoje dete nikada nisu udarili, i da je udarac po guzi nedopustivi zločin.

Mnogo je veći zločin govoriti detetu ružne reči, govoriti mu da je nesposobno, glupo i da od njega nikada ništa neće biti, mnogo je veći zločin svađa roditelja pred decom, psovanje, nedoslednost i nedostatak moralnih vrednosti. Batina nije iz raja izašla, ali sigurno da iz raja nije izašao ni koncept da je deci sve dozvoljeno. Deca moraju da znaju za granice, deca moraju da se vaspitaju i mora da im se usadi pristojno ponašanje.

Ako roditelj nikada nije pročitao nijednu priču svome detetu, ako dozvoli da mu dete deklamuje marke telefona, a nijednu pesmu, to je dno. Ako roditelj podmićuje učitelja, i dopusti da mu dete nepismeno završi osnovnu, i da je polupismeno, to je mnogo strašnije nego batine. Ako roditelj detetu dozvoli da po ceo dan bulji u ekran televizora, kompjutera, mobilnog telefona, ako ga vodi u igraonice umesto u parkove, ako roditelj upisuje svoje dete u privatnu osnovnu školu, i trlja ruke što ima i privatnih gimnazija, jer se tamo lakše prolazi, to je katastrofa neuporedivo veća nego bilo koja „mamina varjača“.

Nepoklanjanje pažnje detetu, nemanje vremena za dete, nezainteresovanost za bilo šta drugo osim za ocene upisane u svedočanstvu, mnogo je opasnije nego bilo koja ćuška. Ako je roditelju njegovo dete uvek u pravu, i svi su drugi krivi - to je katastrofa. Ako roditelj dopusti da mu dete završi osnovnu školu, a da nema pojma ni o čemu iz istorije ili geografije, i da se ne kaže „bio sam kući“ nego „bio sam kod kuće“, ako roditelj ide i moli za ocenu, to je gore nego da ga udari po guzi. Ako roditelj muva zajedno sa detetom za ocene, i tako uči svoje dete da je u životu prečica jedini način, to je mnogo veća tragedija i za dete i za roditelje i za društvo, jer se tako stvaraju pokvarenjaci, muljatori i nesposobni ljudi. Nekada su na kraju školske godine roditelji mrko gledali svoju decu zbog slabih ocena, danas, međutim, mrko gledaju učitelje.

Mnogo je opasnije kupovanje ljubavi neprestanim poklonima, nego bilo koja strogoća. Kad bi roditelji imali petlju danas da nauče svoju decu da postoji „nema“ i „ne može“, stvari bi danas u ovom društvu izgledale mnogo bolje. Kada bi se u osnovne škole uveo predmet koji se zove „Život nije šoping“, stvari bi možda izgledale drugačije.

Kada bi ovo društvo smoglo snage da objasni deci da nije najveća vrednost novac, i da momci sa dvadeset i kusur godina ne treba da izigravaju pijane milijardere, i da devojke ne treba da hrle u zagrljaj generaciji svojih očeva jer su bogati i nose skupe satove na rukama, i kada bi mediji to stavili kao projekat od prvorazrednog značaja, ova rasprava bi imala smisla, i zakon bi onda možda trebalo doneti, iako bi bio suvišan.

Nasilje prema deci je, naravno, jezivo i nedopustivo, ali nasilje prema deci je samo jedna od faseta nasilja koje se neprestano promoviše u medijima. Nejasno je kako se najvatreniji zagovornici ovog zakona nisu pobunili pred šokantnom činjenicom da se u pojedinim evropskim zemljama granica dečije dobi za nekažnjivi seks sa maloletnikom iz godine u godinu sve više spušta? Milion puta veći problem je vaspitno i emocionalno zapostavljanje dece. I, naravno, planetarna seksualizacija dece.

Ključ ove teme dakle nije u tome treba li tući decu, nego, kako ih vaspitavati; ko ih vaspitava i šta su vrednosti kojima ih uče.

A mami sam odavno oprostila one varjače.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (52)

dan

14.12.2014. 00:35

Problem je sto sto je cesto dopusteno sljepkanje ulaznica za batinjanje. Nervozan i agresivan covek moze da shvati da ima spustenu kocnicu da udari dete ako nema nerve i vreme. Sto da trosi svoje nerve, volju i vreme kada moze samo da udari! Zasto da nadje nacin da razgovara sa detetom, uspostavi poverenje i osluskuje dete kada moze samo da udarim! Sta me sada sprecava da kao roditelj omodrim malo dete i samo kazem da je pogresilo! Trebalo bi ovakav zakon!

hm...

15.12.2014. 00:44

@dan - da,nervozan i agresivan predje granicu. normalan zna gde je granica. problem su roditelji u oba slucaja i oni koji su za batine (i ja sam) ali i oni koji su protiv. u oba tabora je onih koji se ne posvecuju deci vec idu u krajnost. ja se svom detetu posvecujem,ali kada ono urla i ne cuje sta mu pricam ni kada se nadvikavam sa njim,pljuska smiri da sada ja dodjem na red sta imam da kazem. vristalo je dva meseca i dobijalo pljuske,proslo je par meseci i dete je razumnije nego sto je bilo.

Anchi

15.12.2014. 08:05

@dan - Dan ti pricas o omodravanju detata??? To je vec zlostavljanje!Deca su ionako uzela maha... Plasim se da ce doci dan kada cemo sami sebe tuci po glavi i kao sto rekoste (omodriti) sami sebe, zbog dece koja su nam nevaspitana, delikventna...

dan

14.12.2014. 00:43

Zemlje u Skandinaviji su prve zabranile fizicko kaznjavanje, sve pre vise od 20 godina, Norveska je najbolja zemlja za trudnice i bebe do uslova za stare ljude. U Svedskoj je procenat stradalih u saobracaju 3 puta manji nego kod nas. Danska u prosloj godini nije imala ni jednu maloletnicku trudnocu jer ima razradjeno seksualno vaspitanje od porodice do skole. Koliko mi imamo maloletnickih trudnoca' I sada, gde je bolje? Ovo poslednje o Danskoj je zbog komentara autorke!

dangiela

15.12.2014. 02:09

@dan - U skandinavskim zemljama odrasli prvo brinu o sebi pa o deci. Isto tako ta velika prava koja im daju takođe na neki način stvaraju samožive i sebične koji mogu da napuste čas ako im je dosadno, da naprave scenu jer ih je neko prozvao na času a nisu digli ruku, i takođe ne nose mnogo znanja iz osnovne i srednje, za razliku od moje generacije pa dobijam komentare , ti svašta znaš. Opijaju se kao mladi i imaju seksualne odnose vrlo rano, ali možda imaju veću kulturu te koriste kondom. Dođe isto.

dangiela

15.12.2014. 02:18

@dan - Slažem se sa ovim tekstom varjača moje tetke nije bolela toliko(desilo se par puta, na kraju sam provalila foru, `ajde udari ako ti je gušt i onda ona odustane i počne da se smeje i prestala da me juri. Žena je inače bila divna i smirena, i nedostaje mi :( koliko ubijanje u pojam da ništa ne znam ili ne vredim od strane teče i nekih drugih u familiji, stalne svađe i dranja, totalno ubijena u pojam. Manje je bolela varjača no činjenica da nisam bila sa majkom koja je radila u inostranstvu.

joka

15.12.2014. 09:28

@dan - Kad od Srbije naprave Svedsku, Dansku ili Norvesku ili bar da se priblize njihovom standardu mogu da prepisuju njihove zakone. Eto uporedite Finske vrtice i nase i kako kod njih funkcionise skolstvo pa onda neka i to prepisu, ali na zalost to ne ide u korist ove nase banana drzave jer bi onda morali da zaposle troduplo vise vaspitaca nego sto jesu, a to im nikako ne odgovara. Ne moze se Srbija porediti sa Svedskom, Danskom, Norveskom i to je totalni apsurd.

Zoran

14.12.2014. 10:21

Mirjana, meni se čini da polako gubimo od ovih evrounijatskih globalista. Kamo sreće da većina razmišlja ovako kao vi, i da ovih 130 psihologa koji su napali Zorana Milivojevića nije na strani unijata. Ne sviđa mi se kako će se sve ovo završiti...

SklonVinu

14.12.2014. 13:18

Ovakvih "nelicemera" ce biti na tone, narocitu medju primitivcima, polusadistim, sadistima, osvetnicima za pretrpljene batine koje ni jedno dete ne prihvata kao nesto sto zasluzuje kao vaspitno srdstvo vec kao nepravdun kao nepraddu koju ne razume jer dolazi od nekoga ko je za dete sve, ko je a dete kosmos, smer, uvod u zivotn sam zivot. Ova nelicemerka se ne stidi svog teksta jer zna da ima vecinu koji su oprostili varjace. Niko NIKAD nije oprostio varjacu ni udarce. To vracaju svojoj deci !

Niko

15.12.2014. 03:04

@SklonVinu - Ja sam mom ocu oprostio teže telesno kažnjavanje nego što današnja deca dobijaju. Bili smo kod nekih ljudi i njihovo dete ja napravilo takav cirkus kakav niko na filmu nije video. Iz obesti, protesta ili ko zna čega drugog je porazbijalo sve što je bilo na stolu. Imao sam tada 14 godina. Kad smo izašli iz te kuće, rekao sam ocu "Hvala ti što si me tukao i nisi dozvolio da postanem ono."Moja deca ne dobijaju ni deseti deo onog što sam ja dobio - nema potrebe. Vrlo su razumna i dobra.

Sklon šamaranju

15.12.2014. 04:23

@SklonVinu - Svoju decu ne maltretiram i nemam razloga ni za packe. Dobri su. Da nisu, drao bi' ih, briga me za zakone. Ali postoji taj soj užasnih, odvratnih, mnogo loših ljudi koji sebe nazivaju "liberalima", a ja ih rado nazivam "neo-libero-nacistima", jer oni to i jesu. Taj (ne)soj traži izjednačavanje dece - i psihopata. Polunacisti polu-liberali traže da svu decu posmatramo isto. I ono normalno, i ono koje traži momenat da ubije to normalno. Ako se nisi prepoznao, onda ništa. Ne vredi ni pričati.

Ja

15.12.2014. 04:49

@SklonVinu - Samo želim da kažem da sam i ja primala "batne" kao vaspitnu meru od svojih roditelja koji me vole bezuslovno i žele naj bolje u životu, i ne smatram da su gresili u tome. To nije bilo maltretiranje već blagi oblik, kao sto rekoh, vaspitne mere.Ja svoje dete ne vaspitam tako iz cistog razloga sto sam slaba prema njoj, mada često pomislim da bi definitivno imalo većeg ucinka da je nekad pucnem po guzi. Mi, roditelji nismo svojoj deci prijatelji, i treba da se postavimo kao autoritet.

Ja

15.12.2014. 04:58

@SklonVinu - Isto tako smatram da razgovor i kvalitetno vreme privedeno sa svojom decom ima i te kako dobrog učinka u vaspitanju. Ali nažalost ova danasnja pravila, pogotovo u inostranstvu, koja pocinju da se primenjuju kod nas, rade od dece debile i nesposobne ljude. Okrenite se malo oko sebe i vidite šta se dešava oko nas i šta svet pokušava da napravi od naše dece.

nemam pojma

14.12.2014. 16:09

Ovaj put mogu da potpišem tekst M.B.M. sem što ja nisam dobijao udarce varjačom, već rukom oca po guzi. A opet, ta kazna mi je bila bolja od zabrane izlaska na dvorište. Neke druge stvari koje je gospođa napomenula o vaspitanju, obrazovanju i vrednostima u društvu, smatram vrlo bitnim i krucijalnim, kao i zapostavljenim u današnjem društvu. Deca nam postaju asocijalna, egoistična, razmažena i nesamostalna. S druge strane se izgubila empatija prema starim ljudima, kojih žele da se reše što pre.

hm...

15.12.2014. 01:01

@nemam pojma - sustina. roditelji koji cute i trpe da im dete postavlja uslove i odredjuje vreme,a ne zeli da se posveti detetu niti da ga ukori kada pravi problem,vec trpe probleme dok su deca mala.ja sam svom detetu postavila granice i punu slobodu unutar njih,kratko vreme je bila kaznjavana i videla veliku razliku kada se mama ljuti i kada mama voli,grli,ljubi.moje dete svakoga dana oseti ljubav i zagrljaje u celoj porodici. mama uvek ima vremena za nju i veoma je razumna cuirca,ali drskost ne dozvoljavam.

vlado-pljevlja

14.12.2014. 23:20

MIRJANA! Obožavam vaše tekstove i svaki me put iznova fascinirate. Svaka Vam čast !

ks

14.12.2014. 23:22

Ja uopšte ne podržavam Milivojevićevu tezu, ali ovaj članak M.B.M. gotovo u potpunosti potpisujem, apsolutno je u pravu za gotovo sve, čak i ta njena varjača skoro da zvuči simpatično. Radi se o tome što pitanje da li sme ćuška ili ne sme ćuška apsolutno ništa ne rešava o tome šta se radi sa detetom preostalih 99,9% vremena kada nije na dnevnom redu kažnjavanje. Ako je sve ostalo nekonstruktivno, bez ljubavi, plana i ideje, onda pitanje (ne)kažnjavanja nikako ne menja suštinu lošeg vaspitanja.

MarijaV

14.12.2014. 23:39

Zabranom i ukidanjem bilo cega problem se ne resava. Neke stvari koje se deci rade ili ne rade su navedene u tekstu, neke druge normalan um tesko da moze i da zamisli.Bitna je sustina koju pogubismo u nedoglednoj raspravi. A sustina je da decu treba voleti i njima se baviti, uciti se roditeljstvu uz njih kroz njihovo odrastanje, vaspitavati ih i usaditi im prave vrednosti, nauciti ih odgovornosrti, suociti sa greskama i posledicama. A to ni jedan zakon ne moze da regulise.

Djeljana

15.12.2014. 06:02

Izgleda da se mnogo više zabrinusmo u vezi s batinama, nego u vezi s obnaženim pevanjem dece (starijih maloletnika, da budem korektna) po Pinku i Prvoj.

Miletov drug

15.12.2014. 08:58

Ja mojoj majci nikad isam oprostio. Da dodam i to, troje naše dece su odrasli ljudi, nikada u životu nisu dobili batine.

Ceca

15.12.2014. 09:00

Ovaj tekst potpisujem, sve osim varjače. Varjaču ipak smatram zlostavljanjem deteta. Takođe sam protiv batina u pravom smislu te reči (uhvatiti dete pa ga udarati i pri tom mu ne dati da plače da ne čuje komšiluk.) Međutim pošto nam je svest o pravilnom vaspitanju takođe jaaaako niska onda mislim da je bolje upotrebiti pljusku (ne batine) nego detetu dozvoliti sve. Jer ako našem roditelju oduzmeš pljusku kao alat on jadan ne zna dalje. Onda je celo društvo u problemu dobijamo to što danas imamo.

Jasna

15.12.2014. 10:00

Ne razaum kako je argumentacija struje koja propagira fizicko kaznjavenje sve drugo a ne samo objasnjenje o tome cemu to fiziko kaznjavanje sluzi. Kad god krenu da brane batine i cuske oni pricaju o tome kako nije lepo podmicivati nastavnike ili zanemarivati i vredjati decu. Izgleda kao da ne vide da izmedju fizicke kazne i potpune raspustenosti ne postoji nista drugo. Ne razumem zasto ako neko ne vaspitava dete batinama neki ljudi smatraju da ga ne vaspitava uopste.

DOK

15.12.2014. 10:15

Dobro je što još ima normanih.A što se tiče onog (batina izašla iz raja),gospodo nemojte da dirate tempiranu bombu i ne mešaj te babe i žabe velika je razlika između zlostavljanja i vaspitanja a ako se ljudi budu malo više pozabavili vaspitanjem svoje dece neć biti potrbno nikakvo fiz.kažnjavanje a kad omanu u vaspitanju dece bolje da stanu ispred ogledala i sami sebe išamaraju pa će sve doći na svoje.

Olja

15.12.2014. 10:23

Što se u paketu ne ukine i pravo na batine policiji - nek oni lepim objasne ono što objašnjavaju pendrecima ....Roditeljska pljuska mi dođe kao socijalna vakcina - priprema deteta za surovi svet gde će ga udarati sa svih strana nepripremljeno... Ja zabranila državi da školuje decu za radna mesta koja ne postoje nego im krade najbolje godine života koje roditelji finansiraju pomoću trika ... to im mnogo više šteti nego ćaletov kaiš ili kevina papuča za neku gadost koju su napravili ..

dee

15.12.2014. 11:37

Mama je umela da mi lupi cvrgu ili da me cupne za kosu kad bas preteram, ali otac me nikada nije takao, ali je zato umeo svasta da mi kaze u afektu... i verujte da sam milion puta pomislila da bi mi bilo lakse i bolje da mi je opalio samar nego sve te reci koje je bio u stanju da mi izgovori.

Lidija Žeželenko

15.12.2014. 13:32

A ja sam svojoj majci zahvalna za "varjače", kako god to dušebrižnici prihvatili ili ne. Sve ovo je opet predstava za narod , skretanje pažnje od gorućih problema.

Milan

15.12.2014. 16:54

Kad sam pitao svoga Kuma koji je psihijatar i koji ima decu predskolskog uzrasta kao i ja, sta misli o ovoj temi a on mi je odgovorio: " Pa sta da uradim Kume, kad mi dete krene prstima u šteker od struje.." Pamtim i prut od učiteljice u osnovnoj školi..i nastavnika fizičkog vaspitanja..i čvrge od razrednog starešine.. Ps. Nemam u generaciji ni jednog narkomana, pijanduru ili lopova. Svi smo pristojini i normalni ljudi..

darko

15.12.2014. 21:13

ko god da je napisao navedeni tekst "ruke mu se pozlatile". Da je više ovakvih udarnih novinskih naslova i tekstova, bilo bi manje nasilja u porodicama i više međusobnog poštovanja "deca-stariji "

Maja

16.12.2014. 08:55

Bilo je dovoljno da nas tata pogleda i da znamo da smo preterali. Nove stvari smo dobijali na početku školske godine i rođendan. Mama nas je jurila varjačom i kad treba i ne treba, ali to nisu bile traume iz detinjstva. Mogla bih još da pišem, ali Mira je sve rekla u ime svih nas iz tog vremena.Svaka čast!

ljisa

16.12.2014. 11:12

Draga mlađa koleginice, apsolutno se slažem sa svakom vašom napisanom reči. Bravo za ovaj tekst. Bravo za glas razuma doktora Milivojevića i ua za sve lažne dušebrižnike i moraliste koji se zalažu da se progura pomenuti zakon.

Ana

16.12.2014. 12:32

Teško je komentarisati članak koji govori toliko istina ali ipak greši što diskusiju o batinama podređuje drugim, vrlo bitnim temama o vaspitanju. Ovaj zakon je jako bitan iz bar dva razloga: pre svega, kad god udarimo dete poručujemo da je dozvoljeno udarati druge ako pogreše, nerviraju nas ili slično a verujem da se slažemo da je već previše nasilja svuda oko nas. Sem toga ne moguće je napisati zakon koji određuje broj ćuški, varjača ili snagu šamara niti je to razlika svima jasna.

Milan

17.12.2014. 16:35

@Ana - Upravo suprotno, djeca koja nikad nisu dobijala batine se izivljavaju nad drugom djecom u skoli pa i kasnije u starijoj dobi. Ja sam licno dobijao mnogo batina od roditelja i jos mnogo mojih drugova je takodje dobijalo baine od roditelja i niko od nas za svojih 40 godina nije napravio nikakav problem, dok su bas oni koje roditelji nikad nisu bili postali olos i najgori sljam ovog drustva, a pri tom su i imali sve u zivotu sto pozele.

Jasmina

16.12.2014. 13:48

Sestra i ti ste ste tri godine mladđe od mene, što danas ne predstavlja nikakvu razliku. Potpuno si u pravu. Nemam decu, ali sam tetka kojoj je sve dozvoljeno. Varjače su prava vaspitna mera, naravno od majki. Fioka mi je puna varjača. Kad god je otvorim, što je često, bar jednom dnevno, ne mogu a da se ne namešim i sa ljubavlju setim mame. Tada je bolelo na jedan način, ali koristan, a danas kad ih gledam, boli na sasvim drugi. Još uvek i zauvek mi mama nedostaje i njene varjače. Jednu čuvam.

Nenad

16.12.2014. 15:39

Problem je sto nikad zakoni nisu bolje cuvali odredjenu grupu(decu,zene,radnike,clanove porodice),ali je problem sto u realnom zivotu nikad vise nije bilo nasilja nego sada.Bilo koji zakon pogledajte,koji stiti nekoga.Zakon o bezbednosti u saobracaju nikad rigidniji nije bio,a ucesnici(narocito mladi),jako puno stradaju.Drzava na silu donosi neke zakone,koji nisu zivotni.Zakon o radu-sve izgleda super,ali ga trziste jednostavno odbaci.Tako i ovo sa decom.To nije realno.

ae

16.12.2014. 18:09

mene najvise zanima da li i taj doticni psihoterapeut probleme svojih pacijenata resava nekakvom varjacom / lopatom zavisno od uzrasta? ili je to dugotrajan proces pun razgovora i objasnjenja.

G.Beronja

17.12.2014. 22:05

Imam utisak da je još uvek malo onih koji čitaju Mirine kolumne. Zato predlažem da telalimo, možda se nešto pokrene u glavama ovog uspavanog naroda...

zoc

18.12.2014. 01:54

teks odlican,s tim da bih ja dodala jos i ovo......te varjace ,je trebalo prvo da osete roditelji,da bi znali kako da ih primenjuju na svojoj deci....

goca

18.12.2014. 13:02

Хвала Вам за подршку здравом разуми, односно смислу. Пхихолози су на прагу да уруше све ситеме вредности вером у причу, најчешће испразну. Прича није никога васпитала већ модел живота и пример. Толико.

dan

18.12.2014. 14:10

Postovan,Svedska ima zabranu telesnog kaznjavanja duze od 30 godina ali im i tri putamanje, procentualnio, stradalih u sabracajnim nesrecama nego Srbija!Danska ima isto dugu zabranu telesnog kaznjavanja ali nema ni jednuprijavljenumaloletnicku trudnocu prosle godine.Sve ove drzave su to postigle edukacijom. Mi nemamo ni saobracajnu iseksualnu,pa valjda, zbog toga koristimo cuske!

Grom011

19.12.2014. 19:23

Meni je interesantno kako su ljudi bili u stanju da cute kada su se donosili (i dalje se donose) neki mnogo problematicniji zakoni i odluke koji nam zivot znace, a mnogo im smeta jedan humani zakon koji je u vecem delu sveta vec decenijama na snazi. Gdja Bobic mi je inace OK, ali mislim da ovo iz nje govori dete koje - kao i svako dete - uvek trazi i nalazi opravdanje za greske svojih roditelja. To sto nisu znali za bolje moze da im se OPROSTI ali to ne znaci da su bili u pravu.

Бићу 100% искрен. Ја не знам шта значи "бити ћушнут"

20.12.2014. 06:22

Да би сте ме боље разумели, моја породица је била врло сиромашна, али нисмо никад били гладни, иако нисмо увек јели баш пуно. Ишао сам закрпљен и у Гимназију. Рођен сам 1951. Моји тата и мама ме нису никад, ама баш никад ударили нити викнули на мене. Ја имам двоје деце, сада су готово 40 година, и никада, ама баш никада их нисам ни ударио ни викнуо на њих. Сматрам да то зависи од нарави и деце и родитеља. Ето, понекад се то уклопи најбоље. Ипак, ја нисам против благог физичког кажњавања деце.

dragana

20.12.2014. 18:52

tekst gospodje mire bobic mojsilovic u potpunosti podrzavam od reci do reci.hvala bogu da jos uvek imamamo ovako pametnih i normalnih ljudi.

namcor

25.12.2014. 14:24

Naravno da se u svemu slazem sa svojom skolskom drugaricom. Mislim da bi bilo vazno napomenuti da je zakonom vec regulisano pitanje zlostavljanja dece. Po mom misljenju, sasvim zadovoljavajuce. Uporedivo sa zakonima bilo gde u svetu. Druga je stvar sto se zakoni ne primenjuju, ali to je druga tema. Ovde se radi o predlogu nekakvog zakona, potpuno apsurdnog, gde svoje dete ne bi smeo ni popreko da pogledam. Moja je kcerka dobila par puta, kao mala, po guzi i posle toga nikada nije trebalo.

доПре

04.02.2015. 20:23

Podržavam od prvog do zadnjeg slova, i mene je mama "šurila" varjačom. Ja imam dete koje sam samo dva puta prutićem, jednom dok je bila u hodaljci zbog utičnice onako lagano i nikada više nije pipnula ni jednu utičnicu. Drugi puta za 2. rođendan, jednostavno kada se nabije emocijama počne histerično da plače, pa je prutić bio šok terapija... Vaspitne ćuške da, zlostavljanje je drugo i najbitnije je ne kažnjavati dijete pred drugima ilo fizički, bilo psihički!